  • 1. Data: 2005-06-29 21:30:32
    Temat: Kredyt hipoteczny - doradztwo Expandera...
    Od: m...@o...pl

    Udałem się ostatnio w podróż po różnych bankach (BOŚ, BPH, GE Money Bank,
    Millenium, PKO BP), a na koniec postanowiłem zobaczyć, co mi powiedzą doradcy z
    Expandera. Rozmowa była ogólna (ponieważ mój deweloper nie ma jeszcze pozwolenia
    na budowę): kredyt na 167000 zl, w całości, w CHF, co polecają? Pan z Expandera
    polecił mi mBank, ponieważ jest to bank z najniższym oprocentowaniem... 2.78%.
    Na moją uwagę, że chyba jednak BOŚ ma teraz najniższe oprocentowanie (1.78%)
    wydął wargi i stwierdził z miną "takiego, co to wie najlepiej", że owszem, ale
    BOŚ robi "klientów w konia". Postanowiłem podrążyć temta co to niby ma oznaczać,
    ale pan najwyraźniej zwlekał z wyjawieniem tej wielce tajemnej wiedzy, więc mu
    podpowiedziałem, że pewnie mu chodzi o to, że wcześniejsza spłata to 0,7%, a
    zwłaszcza zaś o to, że spread walutowy franka jest ustawiony asymetrycznie
    względem średniego kursu... Przytaknął i zaczął zapewniać, że on sam ostatnio
    brał kredyt i nie zdecydował się na BOŚ, bo "wystarczy, że bank przesunie
    widełki" i klienci zapłacą dużo więcej i to się nie opłaca... postanowiłem
    nakłonić go do obliczeń - takich porównawczych z mBankiem. I co wyszło?
    Każdy może sobie to zresztą policzyć sam....

    KURS BOS (kupno, sprzedaz, sredni NBP)
    CHF 2.5276 2.6485 2.6297

    KURS mBank (kupno, sprzedaz)
    CHF 2.5863 2.6625

    Ja policzyłem dla w.wym. kwoty, kredyt na 360 miesięcy.
    Na starcie mamy we frankach

    BOŚ: 66071 CHF
    mBank: 64571 CHF

    W odsetkach wygląda to jednak tak:

    BOŚ: 19251 CHF
    mBank: 30696 CHF

    Teraz wyobraźmy sobie, że BOŚ robi "klientów w konia" w sposób bezpardonowy,
    tzn. za chwilę przesuwa widełki asymetrycznie w górę, tak że np. kurs sprzedaży
    będzie 2.7297 zł (10 gr więcej niż średni, podobie jak dziś kupno jest po 10 gr
    mniej niż średni). Ile traci na tym klient? Liczymy:

    BOŚ
    KAPITAŁ+ODESTKI = 180354 zł + 52550 zł = 232904 zł

    Czyli na samym ruchu kursowym (bez odsetek) BOŚ może, teoretycznie - jeśli
    zrobiłby taki drastyczny manewr z przesunięciem widełek kursowych w górę,
    wygenerować sobie zarobek 13354 zł. Jak wygląda to w mBanku? Załóżmy, że mBank
    gra fair, i po prostu ma taki sam kurs sprzedaży jak wyżej wymieniony.

    mBank
    KAPITAŁ+ODESTKI = 171920 zł + 81728 zł = 253648 zł

    mBank na spreadzie walutowym zarabia (licząc kapitał) tylko 4920 zł. Za to punkt
    procentowy więcej w marży generuje nam 29178 zł więcej w odsetkach. Różnica
    całkowita to 20744 zł. Do tego należy doliczyć na "niekorzyść" BOŚ-u konieczność
    założenia konta (84 zł / rok => 2520 zł ma 30 lat). Jeśli jeszcze chcielibyśmy
    spłacić w BOŚ-u wcześniej, to płacimy 0,7% nadpłaconej kwoty tzn. dla całego
    kredytu spłaconego zaraz po wzięciu go, byłoby to 1262 zł. Powiedzmy więc, że
    koszty konta/wcześniejszej spłaty to np. 2000 zł. Zostaje nam zatem zysku około
    19000 zł w porównaniu z mBankiem.

    Takich detalicznych obliczeń z panem z Expandera nie zrobiliśmy (j.w. przyjąłem
    wariant najbardziej pesymistyczny jeśli chodzi o ruch kursu w BOŚ-u, a przecież
    nie ma gwarancji na to, co może robić kiedyś z kursem mBank=BRE Bank...).
    Niemniej pan się krzywił, jakby te circa 20000 zł różnicy to było nic, "chyba że
    panu zależy na najtańszym kredycie, ale są też przecież inne czynniki".

    Ja się zastanawiam: jakie to są te inne "czynniki"? Szyld banku? Lokalny snobizm
    i przywiązanie do marmurowych schodów? Wyobrażam sobie teraz, że do Expandera z
    ulicy przychodzi szary Kowalski, który może nie jest tak wprawny w liczeniu tych
    wszystkich zawiłości i pan/pani z firmy doradczej wciśnie mu, z poczuciem
    wyższości w prezentowanej "wiedzy tajemnej" dowolny kredyt, nawet taki, który
    wcale korzystny nie jest...

    Przez powyższe wyliczenia nie chcę oczywiście nikogo nakłaniać do brania kredytu
    w jakimkolwiek banku, to było tylko takie modelowe pokazanie, że jeśli chce się
    zaoszczędzić właśne pieniądze, to lepiej samemu przejść się po bankach,
    sczegółowo wypytać o oferty, a do porad ekspertów podchodzić z dużym dystansem,
    konfontując je z własną nabyta wiedzą... i przede wszystkim kalkulatorem w ręce.

    Na koniec dwa spostrzeżenia: w BPH wcześniejsza częściowa spłata kredytu to 1%
    od nadpłaconej sumy, choć bank przecież chwali się, że "wcześniejsza spłata bez
    żadnych opłat" - prawda, gdy spłaca się całość. Jeszcze jeden przykład
    subtelnego niedopowiedzenia, a może po prostu wprowadzanie w błąd? Z kolei GE
    Money Bank ma najbardziej poplątany system obliczeń, wszsytko jest włączone w
    ratę i nic się nie da odseparować = czytaj, łatwo porównać z innymi ofertami.
    Rata zaś jest wyraźnie niemała, a oprocentowanie, nawet z tym reklamowanym
    upustem "10% bez odsetek" mało atrakcyjna. Choć to pewnie zależy od konsultanta,
    to najbardziej rzetelnie i wszechstronnie zostałem poinformowany z Millenium.

    To tyle z moich "hipotecznych" spostrzeżeń...

  • 2. Data: 2005-06-30 06:11:01
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny - doradztwo Expandera...
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    > KURS BOS (kupno, sprzedaz, sredni NBP)
    > CHF 2.5276 2.6485 2.6297
    >
    > KURS mBank (kupno, sprzedaz)
    > CHF 2.5863 2.6625
    >
    > Ja policzyłem dla w.wym. kwoty, kredyt na 360 miesięcy.
    > Na starcie mamy we frankach
    >
    > BOŚ: 66071 CHF
    > mBank: 64571 CHF

    A to ciekawe :) Z tego wynika, ze w BOSiu trzeba miec rachunek do zakupu
    walut a w m-Banku do sprzedawania. Czyli importerzy powinni miec rachunem w
    BOS (tanszy zakup waluty) a eksporterzy powinni tego banku unikac jak ognia
    ;-)

    Malin

  • 3. Data: 2005-06-30 07:34:32
    Od: "Graham" <z...@p...fm>

    Rok temu byłem w EXPANDERZE po"poradę". Wtedy na topie u nich był BPH.
    Również byłem wcześniej przygotowany do tej rozmowy z "konsultantem" i
    miałem takie same mydlenie oczu na argumenty, że inne banki maja lepszą
    ofertę. Wydaje mi się, że oni "nieazależnymi doradcami" nie są.
    Aha, i jeszcze jedno. Gdy zapytałem o prowizję od kredytu w tym BPH, to
    uzuskałem odpowiedź, że oni oferuja najniższą, nienegocjowalną prowizję. Już
    teraz nie pamietam jaką, natomiast wiem, że w placówce banku uzyskałem o
    0,7% mniejszą!.

    pzdrw

  • 4. Data: 2005-06-30 07:53:03
    Od: "wojtaszek" <w...@t...pl>

> [...]
    > żadnych opłat" - prawda, gdy spłaca się całość. Jeszcze jeden przykład
    > subtelnego niedopowiedzenia, a może po prostu wprowadzanie w błąd?

    Niedawno ktoś tu pisał, że jednorazowa spłata kredytu kosztuje 1% prowizji,
    dlatego przy refinansowaniu należy spłacić kredyt w 2 transzach( np. 99% i
    1%). To jak jest faktycznie ?

    Poza tym niezły post :)))

    Pzdr
    Wojtek

  • 5. Data: 2005-06-30 07:57:43
    Od: Marcin Nowakowski <m...@U...net.pl>

    Graham napisał(a):
> [...]
    > teraz nie pamietam jaką, natomiast wiem, że w placówce banku uzyskałem o

    Ale zapewne miałeś marżę wyższą.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 6. Data: 2005-06-30 08:07:32
    Od: "Graham" <z...@p...fm>

    > Ale zapewne miałeś marżę wyższą.

    nie. oferta placówki była we wszystkich parametrach lepsza. nawet składałem
    w związku z tą wizytą zażalenie do centrali expandera, ale widzę, że opinie
    klientów do nich nie trafiają.

    Mam propozycję. Niech osoba, która uzyskała lepsze warunki w expadnerze niż
    w placówce banku da znac na tej grupie (chodzi mi o osobistą wizytę w
    oddziale banku - negocjacje, nie standardową ofertę)

    pzdrw

  • 7. Data: 2005-06-30 08:20:13
    Od: "Graham" <z...@p...fm>

    A ile można wynegocjować? Chcę wziąć 100 000 w CHF na 18 lat przy wkładzie
    > oprocentowanie kredytu 1,76/2,95/3,2/2,95 %

    ja zdecydowałem się na kredyt w BOŚ. Prowizję udało mi się zbić do 0,7%. Z
    oprocentowania nic nie zejdą bo jest promocyjne libor + 1%marży.

    pzdrw

  • 8. Data: 2005-06-30 08:22:50
    Od: "paff" <p...@g...pl>

    Użytkownik "Graham" <z...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]

    >30%. Rozmawiałem z BOŚ, BPH, Multi i PKO BP. Prowizje to 1,35/1,5/2/1,5 % a
    oprocentowanie kredytu 1,76/2,95/3,2/2,95 %

    pozdrowienia,
    paff

  • 9. Data: 2005-06-30 09:15:45
    Od: "VigoX" <v...@o...pl>

    Użytkownik <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Udałem się ostatnio w podróż po różnych bankach (BOŚ, BPH, GE Money Bank,
    > Millenium, PKO BP), a na koniec postanowiłem zobaczyć, co mi powiedzą
    doradcy z
    > Expandera.

    Bylem raz w Expanderze i to byla moja ostatnia tam wizyta.
    Chodzilo mi o kredyt gotowkowy 5000.
    Oferta: dwa banki. oprocentowanie 28% albo 35%. powiedzialem ze sie jeszcze
    zastanowie.

    Skierowalem moje kroki do Raiffeisen. Dostalem kredyt 20%. Zadna rewelacja
    ale w porownaniu z oferta Expandera przepasc. Wiecej tam nie pójde słuchac
    ich "doradzania". Wniosek taki ze lepiej podzwonic i poszukac samemu po
    roznych bankach.

    > Z kolei GEMoney Bank ma najbardziej poplątany system obliczeń.

    A propos tego banku i kredytu hipotecznego na mieszkanie.
    Bylem u nich wczoraj. Chce kupic mieszkanie i szukam 100% kredytowania.
    Sprawdzilem najpierw na ich stronie. Kredytowanie 100% plus inne koszty. OK
    pasuje. ide.
    Mila pani za biurkiem Mowie. Kred mieszkaniowy 100% finansowania.
    Odpowiedz. Finansujemy tylko 95% musi miec pan wlasny wklad (tutaj klania
    sie to co napisane drobnym drukiem)
    Okazalo sie ze 100% finansują jesli ktos spelni nastepujace warunki:
    - wyksztalcenie wyzsze
    - zatrudnienie w _renomowanej_ firmie
    W renomowanej czyli takiej ktora jest na ich liscie. Pracuje w renomowanej w
    danej branzy ale na pewno nie renomowanej dla tego banku. Mysle ze
    renomowana znaczy tu DUZA lub jakis państwowy moloch.
    Ale.. pomyslalem.. Zona pracuje w renomowanej. Wymieniam nazwe firmy. OK
    akceptacja. ale... przypomnialo mi sie.. Choc to duza firma, przynoszaca
    zyski i jak najbardziej rentowna i znana w calej Polsce... jest formalnie w
    stanie upadlosci. OOOO! Kiedy o tym powiedzialem firma ta juz nie byla
    renomowana i sznase na 100% finansowania rozplyneły sie.
    Podziekowalem i wyszedlem.
    Dodalem ten absurd do zestawu debilnych przepisów ktorymi posluguja sie
    banki.

    i jeszce male spostrzezenie z wczoraj: jak milo rozmawia sie o sprawach kred
    ytu kiedy nie ma sie szczegolnego cisnienia.... komfort negocjacji :)

    Pozdrawiam grupe
    VigoX

  • 10. Data: 2005-06-30 10:39:58
    Od: m...@o...pl

    > ja zdecydowałem się na kredyt w BOŚ. Prowizję udało mi się zbić do 0,7%. Z
    > oprocentowania nic nie zejdą bo jest promocyjne libor + 1%marży.

    A jakie spełniałeś kreyteria? (wkład własny / wielkość branego kredytu). W sumie
    jednak 0.5% prowizji za przyznanie w tą czy w tą to nie jest aż tak wielki
    pieniądz...