  • 1. Data: 2020-04-13 23:53:37
    Temat: Koronawirus i gotówka - w praktyce
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Wyczytałem, że wirus najkrócej żyje na porowatych
    powierzchniach, bardziej lubi gładkie (plastik, stal),
    lecz niektóre b. mu szkodzą (miedź, jej stopy).
    Domniemana długość przeżycia (malejąco):
    - karta
    - moneta bez miedzi (2 i 5 zł dyskusyjne)
    - banknot
    - moneta z miedzią (grosiki),
    Banknoty mogą być wilgotne co podobno wirusowi pomaga,
    monety zaś można skuteczniej zdezynfekować niż kartę.
    Kartę trzyma właściciel (w sklepowej rękawiczce?, którą
    przed chwilą dotykał produktów i opakowań, ew. pinowanie),
    gotówka przechodzi przez ręce kasjera (w rękawiczkach).
    Realna korzysść z karty to krótszy czas obsługi płatności
    (mniejsze prawdopodobieństwo zarażania) ale licząc przesuwanie
    przed czytnikiem (kasjer) i wrzucanie do swej torby/plecaka
    to procentowo niewiele. Zwłaszcza, że czas przed kasą/ladą lub
    między półkami też się liczy. A powietrze w sklepie nie stoi
    w miejscu i przenosi...
    Nie wiem czy i o ile _w praktyce_ karta jest bezpieczniejsza
    dla klienta. Dla kasjera zapewne tak - o ułamek procenta?

    Arek

  • 2. Data: 2020-04-14 13:02:29
    Temat: Re: Koronawirus i gotówka - w praktyce
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Ja używam kas samoobsługowych - większość jest tylko na karty, a jak nie, to idę do
    takiej tylko na karty.

    Z tymi rękawiczkami to, jak zwykle w PL, powalone.
    Jak ma być bezpiecznie, to kasjer po każdej obsłudze gotówki powinien takie
    rękawiczki zmieniać. Jak tego nie robi to ew. chroni siebie, jeśli ma poranione ręce
    (a pewnie ma, bo i towar wcześniej wykładał i od tego płynu dezynfekującego rany się
    robią) - dla klienta to bez różnicy, i tak mu łapami z wirusem ew. przeniesionym z
    gotówki poprzedniego klienta po produktach przejedzie.
    Chyba że ma rękawiczki z dezynfekującą powierzchnią - ale nie wiem, czy coś takiego w
    ogóle istnieje.

    W piekarni pani też rękawiczek nie zmienia, ale chlebek do torby wkłada takimi
    "kleszczami". Więc nawet można darować to, że jak nie ma klientów to rękawiczki
    ściąga, bo nie da się w nich obsługiwać telefonu...

    Aha, u mnie w biedronku jest specjalna pani oddelegowana do dezynfekowania kas
    samoobsługowych po każdym kliencie - stoi i czeka, a jak skończysz, to przychodzi i
    psika. Nie wpadło mi w oko, żeby dezynfekowała kasy tradycyjne. Ale pin-padu też nie
    dezynfekuje - pewnie pójdę dziś lub jutro, to sprawdzę, czy nie trzeba będzie PINu
    między 50 a 100zł - jeszcze rok temu za pełen wózeczek płaciłem zwykle 40-50zł -
    teraz już 70-90zł :(

  • 3. Data: 2020-04-14 15:26:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arek" 5e94df31$0$17357$6...@n...neostrada.pl

    > Wyczytałem,

    Gdzie? Interesuję się tym i widzę/słyszę sporo dezinformacji.

> [...]
    > Domniemana długość przeżycia (malejąco):
    > - karta
    > - moneta bez miedzi (2 i 5 zł dyskusyjne)

    IMO czas ,,życia'' wirusa zależy nie tylko od otoczenia
    (powietrze, papier, plastyk) ale także od wilgotności
    i temperatury, a i plastyki są różne... [plastyk nie ma
    swej wilgotności?]

    > Banknoty mogą być wilgotne co podobno wirusowi pomaga,
    > monety zaś można skuteczniej zdezynfekować niż kartę.

    Kartę można spsikać alkoholem -- raczej nie upije się... ;)
    Mydło też ,,zabija'', bo odtłuszcza, a Sars-CoV-2 raczej
    musi mieć tłustą otoczkę, by spenetrować ofiarę swą spermą...

> [...]
    > Nie wiem czy i o ile _w praktyce_ karta jest bezpieczniejsza
    > dla klienta. Dla kasjera zapewne tak - o ułamek procenta?

    Najbezpieczniej płacić via net. ;) (kartami czy przelewami)

    Zaqpy można dowozić pod drzwi.
    Można do tego celu wynająć młodych osiłków
    (im człek zdrowszy, silniejszy i młodszy, tym łatwiej zwalczyć
    mu wirusa, ale im ma mniej doświadczenia w zwalczaniu wirusów,
    tym trudniej -- małe dzieci chorują na przeróżne: różyczki,
    odry, ospy...)
    których należy stosownie wyposażyć w odzież ochronną i stosownie
    opłacić oraz często badać... [takie badanie to chyba 'interrogacja'
    lub 'dapros'...]

    -=-

    Można też rozwinąć paczkomaty -- zbudować nowe, samooczyszczające
    się czy samodezynfekujące i obsługiwane bezdotykowo... Nie mam
    smartfonu -- potrzebnego do bezdotyku... Niby mogę z QRkodu
    uczynić tapetę telefonu, ale nie próbowałem skuteczności...

    Choćby wielkie/duże sklepy mogą rozwinąć takie paczkomaty -- przydatne
    także po pandemii. Człek zamówi i opłaci w domq, obsługanci sklepu
    zapakują do paczkomatu stojącego na sklepowym parKingu i powiadomią
    klienta o możliwości odebrania...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 4. Data: 2020-04-14 19:36:42
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a) w wiadomości:
    <5e95ba09$0$17345$65785112@news.neostrada.pl>...

    >"Arek" 5e94df31$0$17357$6...@n...neostrada.pl

    >Gdzie? Interesuję się tym i widzę/słyszę sporo dezinformacji.

    Angielskojęzyczna strona, nie założyłem.
    Sprawdzano metale, plastiki, różne faktury papieru.
    Z banknotami zależy od ich wilgotności i tłuszczu z dłoni.
    Zresztą banknoty nie muszą być papierowe - dolary są chyba
    z bawełny i lnu a funty z plastiku).

    Były badania niemieckie w domach z których zarażeni
    szli do szpitala. Od razu po opuszczeniu domu i co kilka
    godzin. Znajdowano wirusa w różnych miejscach w większości
    już nieaktywnego. (był wywiad również na Onecie)

    >Najbezpieczniej płacić via net. ;) (kartami czy przelewami)
    >
    >Zaqpy można dowozić pod drzwi.

    Przed Wielkanocą nie było podobno łatwo zamówić jedzenia -
    najpierw wybrać dostawę a potem dopiero do koszyka.

> [...]
    > mu wirusa, ale im ma mniej doświadczenia w zwalczaniu wirusów,
    > tym trudniej -- małe dzieci chorują na przeróżne: różyczki,

    Lub oszdrowieńców. Po upuszczeniu krwi (właściwie odcedzeniu
    osocza) na przeciwciała dla ciężko chorych ew. quasiszczepionkę
    dla medyków na froncie. Ale ile dawek z jednorazowego pobrania
    mżna zrobić nie wiem (od b. pracownika szpitzla że ok. 3).

> [...]
    >smartfonu -- potrzebnego do bezdotyku... Niby mogę z QRkodu
    >uczynić tapetę telefonu, ale nie próbowałem skuteczności...

    W pobliżu przed paczkomatem InPostu rozdają z furgonetki.

    Arek

  • 5. Data: 2020-04-14 19:44:39
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dziś płaciłem ponad 50 zł bez PINu.

    -----

  • 6. Data: 2020-04-14 22:16:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 14 kwietnia 2020 19:44:42 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > Dziś płaciłem ponad 50 zł bez PINu.

    A przypadkiem nie ponad 100żł? ;P
    visa czy mc?

  • 7. Data: 2020-04-14 22:43:54
    Od: "n...@p...pl" <n...@p...pl>

    W dniu wtorek, 14 kwietnia 2020 22:16:27 UTC+2 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

    > A przypadkiem nie ponad 100żł? ;P
    > visa czy mc?

    byłoby sympatycznie, gdybym to ja mógł samodzielnie ustalić sobie
    w internetowym kanale dostępu do jakiej kwoty transakcje sa bezpinowe

    przykładowo: ustalam 823zł "bo tak" i dopiero przy 823,01 żąda PIN-u

  • 8. Data: 2020-04-14 23:14:16
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jeśli ponad 300 to jest ponad 100 to terminal w sklepie żądał PIN-u po staremu.

    -----

  • 9. Data: 2020-04-15 03:44:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arek" 5e95f47b$0$518$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > dla medyków na froncie. Ale ile dawek z jednorazowego pobrania
    > mżna zrobić nie wiem (od b. pracownika szpitzla że ok. 3).

    (; Coś plączesz... ;) Z kilku litrów tylko 3?...
    [jak brać to brać -- do cna, czy do DNA!!!]

    -=-

    Ponoć tygrysica jakaś zachorowała w ZOO na CVD19.
    [szable jej nie ochroniły?...]

    IMO ten wirus (S-2) może zmutować (zanim ludzkość otrząśnie
    się z obecnej pandemii) tak, że zacznie się kolejna...

    IMO trzeba szukać możliwości uodparniania ludzi/zwierząt/roślin
    na patogenny w ogóle... [hartowanie noworodków czy niemowlaków
    w lodowatej wodzie -- raczej nie pomoże; czy Kościół pozwoli na
    badania okołogenetyczne, celem (odległym, ale jednak) których
    byłoby zwiększenie odporności?... Nie zabijaj!]

    Na razie w Polsce ostro spada zarażalność...
    https://www.gov.pl/web/koronawirus/wykaz-zarazen-kor
    onawirusem-sars-cov-2
    https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pande
    mic_in_Poland
    Rozkaz brzmiący: 'maski włóż' -- może dać/przynieść kolejne cięcia...

    Ale co z kolejnymi SARS-x?... Grypa mutuje permanentnie...
    Co wówczas, gdy S-2 też zmutuje? do S-3?...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 10. Data: 2020-04-15 11:40:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 15 kwietnia 2020 03:44:57 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:

    > IMO trzeba szukać możliwości uodparniania ludzi/zwierząt/roślin
    > na patogenny w ogóle... [hartowanie noworodków czy niemowlaków
    > w lodowatej wodzie -- raczej nie pomoże; czy Kościół pozwoli na

    Jedna matka już próbowała tej metody, mocząc dzieciaka w Styksie - niestety musiała
    go za coś trzymać i trzymała za przysłowiową piętę - więc jednak rzeczywiście raczej
    nie pomoże ;P MSPANC