  • 1. Data: 2020-04-11 17:49:42
    Temat: rzeczywista >34% śmiertelność na koronawirusa a prognozy gospodarcze
    Od: "n...@p...pl" <n...@p...pl>

    zastanawiam się, dlaczego media mówią o
    rzekomej 2% lub 3% (wyjątkowo Włochy 7%)
    śmiertelności na KoronaWirusa, skoro
    nawet oficjalne dane wskazują na co innego

    przykładowo kilka godzin temu podawano
    (cytat za TVN, ale inne media podobnie)

    zarażonych 6088 zmarłych 195 wyzdrowiało 375

    licząc śmiertelność NIE należy dzielić zmarłych
    przez zarażonych 195/6088 gdyż część zarażonych
    umrze w kolejnych dniach

    licząc śmiertelność należy dzielić 195 przez 570
    gdyż na razie "rozstrzygnął się" los tych 570 osób
    i spośród nich aż 34,21% straciło życie!

    i teraz przechodzę do bankowo-finansowej strony
    zagadnienia: jeśli "co trzeci do piachu", a już
    niedługo załamie się całkowicie służba zdrowia,
    a po jej załamaniu zachoruje np. 80% Polaków
    i 34% z tychże 80% powędruje na łono Abrahama,
    to mamy ok. 27% śmiertelności dla całej populacji
    a więc liczba żyjących Polaków spadnie z 38 mln
    do ok. 27,6 mln (gdyż umrze ponad 10 milionów osób)

    przy tak koszmarnych liczbach (ilość trupów większa od
    podczas II wojny światowej - ilościowo i procentowo)
    można zapomnieć o łagodnej 2% recesji

    mam dwa pytania:
    1) czy w moich wyliczeniach jest błąd? jeśli tak, to gdzie?
    2) co sądzicie o skali spodziewanej recesji, przy wielkiej
    gigantycznej kilkudziesiecioprocentowej śmiertelności w PL?

  • 2. Data: 2020-04-11 17:58:19
    Od: z <...@...pl>

    Tak jesteś NOWY. W szkole na matematyce też ;-)

  • 3. Data: 2020-04-11 17:58:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.04.2020 o 17:49, n...@p...pl pisze:

    > mam dwa pytania:
    > 1) czy w moich wyliczeniach jest błąd? jeśli tak, to gdzie?

    Osób, które były chore, nie zauważyły tego i żyją jest znacznie więcej.
    Nikt nie robił badać na próbce reprezentatywnej. Badamy tylko osoby
    chore, albo te, które uważamy, że mogły się zarazić. Dlatego to Twoje
    27% śmiertelności jest w grupie osób z ciężkim przejkściem koronowirusa,
    a nie całej populacji.

    > 2) co sądzicie o skali spodziewanej recesji, przy wielkiej
    > gigantycznej kilkudziesiecioprocentowej śmiertelności w PL?

    Umierają przeważnie osoby starsze, albo chore, więc niekoniecznie z
    punktu widzenia ekonomicznego to będzie problem.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2020-04-11 18:23:18
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2020-04-11 o 17:49, n...@p...pl pisze:

    > i teraz przechodzę do bankowo-finansowej strony
    > zagadnienia:

    I zapomniałeś napisać o czymkolwiek związanym z bankami. :D
    Tak to bywa, kiedy na szybko edytuje się post i nie sprawdzi efektów
    przed wysłaniem.

    --
    - Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl

  • 5. Data: 2020-04-11 19:14:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-04-11 o 17:49, n...@p...pl pisze:
    > 1) czy w moich wyliczeniach jest błąd? jeśli tak, to gdzie?

    Pierwsze ofiary śmiertelne były wcześniej niż wypisano pacjenta 0.
    Czyli przez ileś dni z Twojej metody obliczeniowej wychodziło że jest
    100% śmiertelności.
    Pytanie o skutki dla gospodarki zadane wtedy byłoby ciekawsze.
    P.G.

  • 6. Data: 2020-04-11 19:51:25
    Od: "n...@p...pl" <n...@p...pl>

    rozumiem że problemem jest niedostępność pełnych danych
    gdyż nie wiemy ilu mamy chorych "chwilowo" bezobjawowych

    ale najbardziej interesuje mnie, czy można coś zarzucić
    podejściu że liczę % tylko na grupie osób których los
    już został "rozstrzygnięty" (zmarły lub wyzdrowiały)

    czy takie podejście jest prawidłowe a jeśli nie to dlaczego?

  • 7. Data: 2020-04-11 20:17:27
    Od: "n...@p...pl" <n...@p...pl>

> [...]
    > 100% śmiertelności.
    > Pytanie o skutki dla gospodarki zadane wtedy byłoby ciekawsze.

    dopóki nie pojawiło się przynajmniej stu wyleczonych
    wszelkie analizy statystyczne nie miały żadnego sensu
    ale teraz już można śledzić czy obliczony przeze mnie
    wskaźnik % rośnie czy maleje...

  • 8. Data: 2020-04-11 20:21:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Apr 2020 10:51:25 -0700 (PDT), n...@p...pl
    napisał(a):
> [...]
    > już został "rozstrzygnięty" (zmarły lub wyzdrowiały)
    >
    > czy takie podejście jest prawidłowe a jeśli nie to dlaczego?

    Zle.
    Masz cala mase zarazonych, w Polsce juz 6 tys potwierdzonych testem,
    a nie wiadomo ilu niezbadanych, ktorzy "nie choruja".
    Tzn nie maja objawow, albo maja lekkie.

    Hm ... a co z tym pierwszym tysiacem oficjalnie zarazonych?
    Leza gdzies po szpitalach/kwarantannach i czekaja ... na co ?
    Az test pokaze, ze nie maja wirusa ?

    Masz tez przypadek statku Diamond Princess - 1000 zalogi, 2600
    pasazerow, 712 sie zarazilo, 12 zmarlo.

    https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pande
    mic_on_Diamond_Princess

    J.

  • 9. Data: 2020-04-11 20:51:42
    Od: "n...@p...pl" <n...@p...pl>

    > to Twoje 27% śmiertelności jest w grupie osób
    > z ciężkim przejkściem koronowirusa, a nie całej populacji.

    pytanie: jaki % chorych przechodzi wirusa ciężko a jaki lekko?

  • 10. Data: 2020-04-11 21:53:09
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    n...@p...pl napisał(a) w wiadomości:
    <4...@g...c
    om>...
> [...]
    >już został "rozstrzygnięty" (zmarły lub wyzdrowiały)
    >
    >czy takie podejście jest prawidłowe a jeśli nie to dlaczego?

    Bo trzeba poczekać na koniec epidemii aby podliczyć.
    A dodatkowo przebadać ze 37 mln (minus już przetestowanych)
    na okoliczność przeciwciał, czy chorowali, w tym bezobjawowo
    albo się zetknęli i uodpornili (nie ma dowodów na jaką skalę).
    Jeżeli wyzdrowienie ma trwać 2-3 tygodnie to w tym czasie
    na tym etapie epidemii więcej zachoruje.
    Do tego dochodzi ilość i trafność testów oraz kwalifikacja zmarłych.

    To ma _na razie_ za sobą Grenlandia. Wg oficjalnych danych
    11 zachorowało, wszyscy wyzdrowieli, od kilku (kilkunastu?) dni
    nie ma nowych przypadków.

    Naprawdę skalę epidemii można szacować na podstawie liczby
    zgonów, ale uwzględniając:
    - średnią wieku (np. południe Europy - wysoka, Afryka zachodnia - b. niska)
    - ogólny stan zdrowia społeczeństwa
    - czy służba zdrowia nie jest w sytuacji krytycznej (np. Włochy w początkach
    epidemii miały ponad 2,5 raza mniej łóżek z respiratorami niż Polska,
    prawie 3 razy mniej niż Niemcy licząc do liczby mieszkańców).

    Liczba stwierdzonych zarażeń daje słabe pojęcie bo zależy od ilości
    testów na łebka (przodują w Europie Islandia, Luksemburg), ich trafności
    (Korea Pd., w późniejszym okresie Chiny, Japonia).

    Problemy to jeszcze będą, gdy okaże się, że część ozdrowieńców ma
    konkretnie uszkodzone płuca i/lub serce.
    Dać takiemu kredyt?

    Arek