    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Mon, 20 Apr 2020 06:59:44 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Koronawirus i gotówka - Min. Fin. i NBP
    From: "witrak()" <w...@h...com>

    On Sunday, April 19, 2020 at 11:56:38 PM UTC+2, r...@k...pl wrote:
    > Sun, 19 Apr 2020 02:32:17 -0700 (PDT), w
    > <9...@g...c
    om>, "witrak()"

    om>, "witrak()"

    gdyby *wszystkich* (i w miarę jednocześnie) przetestowali.

    > Co gdzie testy to wykazały? Wyniki testów masz podawane nawet w TV, chociaż
    > raczej nie aż tak dokładnie.

    wybierając (nawet niekoniecznie z jakimś ukrytym celem) to może ci wyjść kompletna
    bzdura. Metodyka badań statystycznych się kłania...

    > To coś z tą metodyką jesteś na bakier. Sondażownie jest dawno osiągają
    > dokładność kilku pp. przy dalece mniejszej próbce niż "kilka procent".

    No cóż, muszę się wycofać...
    Nie piłeś, tylko po prostu zupełnie nie rozumiesz na czym polega wnioskowanie o
    jakimś parametrze (szacowanie jego wartości) dla całej populacji, na podstawie
    badania próbki osobników wybranej z tejże populacji.
    Objaśniać szczegółowo nie będę, ale zasada jest taka, że próbka musi być wybrana
    losowo. Jak nie jest to zapewnione, to oszacowanie (zważ: zawsze to tylko
    oszacowanie) jest błędne i może dowolnie się różnić od prawdziwej wartości. W
    szczególności badania sondażowni zawsze podają szacowaną wartość i dokładność (x
    plus-minus y) na podstawie próby nnn osobników. (I zwykle starają się nie podawać
    wyników typu "wartość na podstawie próby jest 50 plus-minus 40.)
    Alternatywne podejście to zbadanie całej populacji, co zwykle nie jest stosowane ze
    względu na trudności techniczne (tu: nie znamy całej populacji zarażonych) lub koszty
    (polityka: przepytać wszystkich obywateli raczej trudno).
    W konkretnym przypadku próba nie jest odpowiednia, bo obejmuje część chorych/zmarłych
    na koronawirusa, nie jest to też losowo wybrana próbka, co więcej wiadomo, że wybór
    nie tylko nie jest losowy, ale jest zwyczajnie selektywny, bo władze opublikowały
    dokument potwierdzający, że sposób zaliczania przypadków zarażenia nie uwzględnia
    jednego z trzech przypadków kwalifikowanych przez WHO jako zakażenie. Ponadto nie
    robi się u nas badań na wirusa u zmarłych, nawet gdy objawy wskazują na zarażenie
    koronawirusem, jeśli tylko daje się wskazać inną przyczynę śmierci.
    No a jak ustalić liczbę tych, którzy nie mają objawów a są chorzy? W kraju, gdzie nie
    bada się nawet wszystkich, którzy objawy maja?
    Zatem błędy mogą dotyczyć zarówno (i) liczby zmarłych z powodu koronawirusa, (ii)
    liczby zarażonych u których wystąpiły objawy, jak i (iii) przypadków bezobjawowych,
    które w ogóle u nas (jak i w wielu innych krajach europejskich) nie są wykrywane, bo
    nie robi się powszechnych badań (które w praktyce były robione w paru zaledwie -
    małych - krajach świata).
    To podważa jakikolwiek sens uznawania publikowanych "statystyk" za miarodajne. Mogą
    one co prawda być zbliżone do rzeczywistych, ale myślę, że większość ludzi jest
    skłonna przyznać, że daleko bardziej prawdopodobne jest, że odzwierciedlają one wolę
    "polityczną" tych co mają władzę i mogą manipulować danymi jak im wygodnie.

    Nie odpowiadaj, nie pisałem tego, aby ciebie przekonać - pisałem dla ludzi, którzy
    chcą się czegoś dowiedzieć. Ty zdaje się już wiesz wszystko, co chcesz wiedzieć...

    witrak()