  • Data: 2020-04-21 20:49:59
    Temat: Re: Koronawirus i gotówka - Min. Fin. i NBP
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 21.04.2020 o 18:58, Arek pisze:

    > Zakaz poruszania się dzieci poniżej lat 7 bez opiekuna
    > na "drodze". Na wsiach, w mniejszych miastach. Bawiły się,
    > do 1. klasy chodziły same.
    >
    > https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1429358,dziec
    ko-na-chodniku-wykroczenie-mandat.html

    > "...do 1 stycznia 1972 r. (wtedy wszedł w życie kodeks wykroczeń)
    > obowiązywał art. 24 pkt 1 ustawy o bezpieczeństwie i porządku
    > ruchu na drogach publicznych (Dz.U. z 1961 r. nr 53, poz. 295).
    > Przepis ten wyraźnie wskazywał, że grzywna grozi osobie
    > zobowiązanej do sprawowania pieczy nad nieletnim do lat 7,
    > która pozostawia go bez opieki na drodze (ulicy)."

    Art. 43.1 PoRD mówi, że "Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z
    drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10
    lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania. Przepis nie dotyczy drogi tylko
    dla pieszych". Ponieważ art. 89 kw jest w Rozdziale "Wykroczenia
    przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji", więc cokolwiek
    kontrowersyjnym wydaje mi się próbowanie rozpatrywania takiego
    wykroczenia w oderwaniu od przepisów to normujących. Choć faktycznie
    niezbyt zgrabnie to ujęto i powinno tam być gdzieś "w brew przepisom
    ustawy", albo podobny zwrot, bo inaczej mamy ustawę zezwalającą i inną
    jednocześnie uznającą to za wykroczenie.

    > Po 1972 też nie był. Niedawno wykorzystywany do karania
    > rodziców zostawiających dziecko w samochodzie na parkingu
    > - bo parking to "droga".

    Napiszesz, kto wpadł na taki pomysł? Parking drogą jest, ale idąc tym
    tokiem rozumowania, to dziecko nie mogłoby nie tylko zostać w
    samochodzie, ale nawet jechać w autobusie, który wszak jedzie przeważnie
    po drodze. Dość kontrowersyjna koncepcja.

    --
    Robert Tomasik