eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiKoniec użytkowania wieczystego a kredyt hipoteczny - USTAWA z dnia 20 lipca 2018 › Re: Koniec użytkowania wieczystego a kredyt hipoteczny - USTAWA z dnia 20 lipca 2018
  • Data: 2019-02-01 11:47:12
    Temat: Re: Koniec użytkowania wieczystego a kredyt hipoteczny - USTAWA z dnia 20 lipca 2018
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 20:44:04 UTC+1 użytkownik Poldek napisał:

    > Też nie czytałem ustawy, ale z tego, co się dowiedziałem, to nie ma
    > możliwości pozostania przy dzierżawie. Można wnieść opłatę
    > przekształceniową jednorazowo, albo w ratach. W obu przypadkach
    > przekształcenie następuje od razu. Ustawa zmieniła formę prawa do
    > gruntu, to zapisy w KW nie mają na to wpływu i zmiany w KW są kwestią
    > formalną.

    Aż przeczytałem - z grubsza, ale trochę się wyjaśniło.
    Rzeczywiście z mocy prawa dla gruntów zabudowane na cele mieszkaniowe z dniem
    1.1.2019 użytkowanie wieczyste zmienia się we własność.
    W KW nastąpi jedynie ujawnienie tej zmiany - i nawet nie trzeba w tym celu nic robić,
    sąd wpisze to na podstawie zaświadczenia wydanego przez "odpowiedni organ" (czyli
    przedstawiciela skarbu państwa albo samorządu).

    Ale wciąż będę się upierał, że bank będzie patrzył na to, co jest w KW - diabeł tkwi
    bowiem w stwierdzeniu "zabudowanych na cele mieszkaniowe".
    Nawet dość dokładnie jest to w tej ustawie określone - na działce ma być TYLKO albo
    budynek jednorodzinny, albo wielorodzinny, w którym minimum połowę lokali stanowią
    mieszkania, oraz ew. jeszcze budynki czy inne cuda mające pomagać w funkcji
    mieszkalnej, czyli np. garaże.
    Zgaduję więc, że np. śmietniki czy parkingi naziemne też się załapią, pewnie też
    zieleń czy plac zabaw.
    Więc wspólnoty w nowych budynkach problemów mieć nie powinny, ale ze spółdzielniami
    może być gorzej.
    Bo jeśli na działce znajduje się cokolwiek "niemieszkaniowego" - może to być nawet
    budka "alkohole świata" - to przekształcenie nastąpi dopiero, gdy ten kawałek
    "niemieszkaniowy" zostanie z działki wyłączony - czyli trzeba podzielić działkę i
    założyć drugą księgę wieczystą.

    Tak że lepiej zobacz sobie, jak duża jest działka, na której stoi Twój budynek, i co
    się na niej znajduje.