  • 1. Data: 2003-02-12 22:09:56
    Temat: Kiedy przelewy do UE beda tansze ? :)
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    No wlasnie - pewnie kazdy sobie zadaje to pytanie.
    Po pierwsze dlaczego tak sa drogie - bo nie ma standardow
    miedzynarodowych, umozliwiajacych latwe przelewanie za pomoca izby
    rolziczeniowej - duza czesc roboty musi byc wypelniona w pewnych
    momentach przez ludzi - nie moze byc robiona automatycznie
    Po drugie jednak slaby przeplyw informacji - na swiecie jest wiele
    tysiecy bankow - a przeciez sprawdzenie takiego - to jednak duze
    kszty - stad banki korespondenci.
    No i handel walutami jest najwiekszym i najmniej reguklowanym rynkiem
    na swiecie - cos kolo 1,3 tryliona USD dziennych transakcji!!! - a kto
    tam zajmowalby sie drobnica ;)

    No i teraz najwazniejsze - czy i kiedy to sie u nas zmieni???

    Jesli tylko wejdziemy do UE, to odpowiedz jest takowa (wlasnie ja
    skonczylem pisac gdzie indziej ;)

    W UE niskokwotowe przelewy transgraniczne to tylko ok. 1-2% ogółu
    transakcji. (...)

    Sytuacja może się zmienić w chwili wejścia Polski do UE oraz do strefy
    walutowej euro.
    Na tamtejszym rynku zgodnie z rozporządzeniem NR 2560/2001 Rady i
    Parlamentu Europejskiego o transgranicznych płatnościach w euro OJ L
    344 z 28 XII 2001 r., oraz dyrektywie 97/5 o przelewach
    transgranicznych, OJ L 43 z 14 II 1997 r., banki są zobowiązane do
    pobierania za płatności transgraniczne denominowane w euro takich
    samych opłat jak za podobna usługę krajową. Od 1 VII 2002 r.
    rozporządzenie to obejmuje transakcje dokonywane za pomocą kart
    płatniczych i bankomatów. W dalszym etapie od 1 VII 2003 r. obejmie
    przelewy transgraniczne denominowane w euro.
    Rozporządzenie to dotyczy transakcji do 12,5 tys euro. Od 1 I 2005
    kwota ta będzie wynosiła już 50 tysięcy.

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankowosci

  • 2. Data: 2003-02-13 10:56:57
    Temat: Re: Kiedy przelewy do UE beda tansze ? :)
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > (..) duza czesc roboty musi byc wypelniona w pewnych
    > momentach przez ludzi - nie moze byc robiona automatycznie

    W różnych miejscach tak piszą, ale nigdzie niestety nie znalazłem
    wyjaśnienia na czym to dokładnie polega - kto, kiedy i w jakich
    okolicznościach zaczyna zastępować maszynkę ręcznie przepisując
    dane i dlaczego akurat tych czynności nie może zrobić sam komp.

    > Po drugie jednak slaby przeplyw informacji (..)

    O to, to! ;-)

    > W UE niskokwotowe przelewy transgraniczne to tylko ok. 1-2% ogółu
    > transakcji. (...)

    To w ujęciu wartościowym czy ilościowym ?

    > Sytuacja może się zmienić w chwili wejścia Polski do UE oraz do strefy
    > walutowej euro.

    Czyli pewnie nieprędko, skoro mamy być też w strefie euro :-(

    > (..) W dalszym etapie od 1 VII 2003 r. obejmie
    > przelewy transgraniczne denominowane w euro.

    Tak się zastanawiam czy w związku z tym banki nie zechcą przypadkiem
    podniesć cen przelewów poza strefę euro aby to sobie częściowo
    zrekompensować ;-)

    Pix

  • 3. Data: 2003-02-13 11:52:32
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    A beda?

    napisał w wiadomości news:b2egmd$da4$1@news.onet.pl...
    > No wlasnie - pewnie kazdy sobie zadaje to pytanie.
    > Po pierwsze dlaczego tak sa drogie

    > Po drugie

    Po trzecie uslugi bankowe sa w UE _znacznie_ drozsze niz u nas

> [...]

    > banki są zobowiązane do
    > pobierania za płatności transgraniczne denominowane w euro takich
    > samych opłat jak za podobna usługę krajową.

    Tylko ze gdzias czytalem ze sredni koszt przelewu krajowego w UE to ok. 9
    czy 10DEM (jak jeszcze DEM byly) wiec w porownaniu z takim np. kosztem
    Eurotransferu w PKO BP ok. 40zl duzych obnizek bym sie nie spodziewal....

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 4. Data: 2003-02-13 11:58:06
    Od: "Marek Barbaszynski" <m...@i...com.pl>

    Slawek Kos wrote:
    [...]
    > Po trzecie uslugi bankowe sa w UE _znacznie_ drozsze niz u nas

    Jakie usługi bankowe są _znacznie_ droższe?
    Bo chyba nie masz na myśli usług podstawowych, takich jak
    prowadzenie konta z kartą debetową, czekami i direct debit,
    bo te często są darmowe?

    --
    Marek "Barbidu" Barbaszynski m...@i...com.pl
    ----- The signature has been optimized away.

  • 5. Data: 2003-02-13 13:36:51
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Marek Barbaszynski" <m...@i...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Bo chyba nie masz na myśli usług podstawowych, takich jak
    > prowadzenie konta z kartą debetową, czekami i direct debit,

    Jasne, i jeszcze doplacaja...;-)
    Zeznania tych ktorym sie udalo zalozyc konto za granica sugeruja, ze oplaty
    za prowadzenie konta czy przelewy sa takie jak u nas, tylko ze w Euro...;-))

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 6. Data: 2003-02-13 14:11:49
    Od: "Marek Barbaszynski" <m...@i...com.pl>

    Slawek Kos wrote:
> [...]
    > Zeznania tych ktorym sie udalo zalozyc konto za granica sugeruja, ze
    > oplaty za prowadzenie konta czy przelewy sa takie jak u nas, tylko ze

    Mam konto w National Westminster Bank, UK. Od 1991. Za prowadzenie
    konta nie płacę, za czeki i kartę (Switch) takoż. Direct debit jest
    również darmowy. Przelewów nie używałem (i śmiem twierdzić, że
    w Anglii można się bez nich spokojnie obejść, wystarczą czeki
    wysyłane pocztą - fakt, wolniej).
    Analogiczne warukni oferowały Midland i Barclays (ten ostatni
    dawał Visę debetową zamiast Switcha).

  • 7. Data: 2003-02-14 08:29:03
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    > Mam konto w National Westminster Bank, UK. Od 1991. Za prowadzenie
    > konta nie płacę, za czeki i kartę (Switch) takoż.

    1. Jak jest oprocentowane to konto?
    2. Ile kosztuje _normalna_ miedzynarodowa karta typu VE czy Maestro, ktora
    moglbys sie posluzyc np. w Polsce? I jakie bylyby koszty jej uzycia -
    prowizja za operacje bezgotowkowe i za wyplate z polskiego bankomatu?

    > Direct debit jest również darmowy.

    Podobnie jak w wielu bankach w Polsce, czyli po wejsciu do UE tez nie
    stanieje...;-)

    > Przelewów nie używałem (i śmiem twierdzić, że
    > w Anglii można się bez nich spokojnie obejść, wystarczą czeki
    > wysyłane pocztą - fakt, wolniej).

    A ile kosztuje taki przelew w GB (bo chyba nie ma rozroznienia na Anglie i
    np. Szkocje ?) i ile do Niemiec?
    Watek jest jednak o kosztach przelewow transgranicznych w UE

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 8. Data: 2003-02-14 11:27:05
    Od: "Marek Barbaszynski" <m...@i...com.pl>

    Slawek Kos wrote:
    > Użytkownik "Marek Barbaszynski" <m...@i...com.pl> napisał w wiadomości

    > 1. Jak jest oprocentowane to konto?

    Słabo. Lepiej założyć sobie opróch niego dodatkowe konto savings, choć
    i tu oprocentowanie nie jest rewelacyjne. Konkretnie ile - musiałbym
    sprawdzić w domu.

> [...]
    > ktora moglbys sie posluzyc np. w Polsce? I jakie bylyby koszty jej
    > uzycia - prowizja za operacje bezgotowkowe i za wyplate z polskiego

    Nie przewiduje się. Możesz ubiegać się o kredytową Visę lub MC,
    bez opłaty rocznej.

    > A ile kosztuje taki przelew w GB (bo chyba nie ma rozroznienia na
    > Anglie i np. Szkocje ?) i ile do Niemiec?

    Nie mam pojęcia, bo nie używałem i nie zamierzam. Naprawdę
    w UK można się obyć bez przelewów.

    > Watek jest jednak o kosztach przelewow transgranicznych w UE
    Owszem, ale skoro pojawił się argument, że usługi bankowe
    są tam znacznie droższe, to go ciutkę zbijam...

    Pozdrawiam,