    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Mon, 28 Nov 2016 13:14:16 -0800 (PST)
    Subject: Re: Karta kredytowa do płatności w euro...
    From: Stiwi <s...@h...com>

    On Monday, November 28, 2016 at 2:01:42 PM UTC+4, Dawid Rutkowski wrote:
    > Hmm, no dobra, ładna historia, bardzo lubię takie czytać (bardziej niż samemu
    pisać), ale nasuwa się pytanie, po co w takim razie jeszcze się tymi zabawkami aliora
    posługujesz, skoro masz citi gold ?
    > Tzn. przychodzi mi do głowy troska o zbytnie niepodawanie numeru karty (ale tu też
    można sobie po takim black friday zastrzec i przespacerować się do oddziału, o ile
    jest w odległości spaceru, gdzie od ręki wytłoczą nową), czy może jednak trochę
    lepszy kurs w IKA niż w citi gold - i wynikający z tego ew. problem z czekaniem na
    przelew - najpierw złotówek do IKA, a potem EUR - a jak USD czy GBP to jeszcze dłużej
    - z powrotem do citi. Różnica jest - oczywiście nie taka, jak np. w przypadku
    citikonta lub citipriority, ale jest.
    > I nawet z nadwyżkami nie ma problemu - SEPA i SWIFT są dla citigold za free, więc
    te parę groszy więcej w kantorze aliora można wziąć.

    24h po piątkowych zakupach i nocnej (porannej?) konwersacji z Aliorem celem
    odblokowania kart, zrobiłem ponownie (jedną) transakcje w USD na $300. Efekt? Blokada
    karty...

    Żeby pójść do oddziału to trzeba mieszkać w Polsce. Natomiast nie mam problemu z
    podawaniem nr karty, jeszcze nigdy "online" nie "straciłem" karty, offline tak.
    Rozwiązanie z kantor Alior wydawało mi się idealne, więc pozbyłem się Golda na rzecz
    Priority. Dlaczego?

    1. W kantor Alior kursy są minimalnie lepsze od Citigold, a przy wymianie większej
    kwoty w miesiącu można do nich wysłać zapytanie o przyznanie kursów preferencyjnych,
    które zwykle dają na 30 dni. Kursy Citigold:
    https://www.online.citibank.pl/polish/dokumenty/kurs
    y-walut-gold.htm

    2. Citi zaczął kombinować. Kiedyś wystarczyło mieć EUR i każda inna waluta transakcji
    (poza PLN) była rozliczana wg. kursów Mastercard. Zostało to jednak zmienione i teraz
    jest to każda transakcja poza GBP, USD i oczywiście PLN.

    3. Coś było nie tak z wymianą bezpośrednią EUR/USD/GBP, ale już nie pamiętam
    dokładnie co i ile słabsze były kursy względem Alior, a na takich wymianach mi
    właśnie zależy z pomięciem PLN.

    4. Limit tranakcji internetowych wynosił 5000pln dziennie (lub równowartość w
    walucie), limit ten był taki sam dla wszystkich kont w Citi i nie można go było w
    żaden sposób podnieść. Tutaj Alior wydawał się bezkonkurencyjny z możliwością
    ustalenia limitów transakcji internetowych max. EUR 7000 na dzień. Citi całkiem
    niedawno dopiero zmienił tą bzdurę, bo widzę że jest możliwość ustawienia 10k pln.

    Szkoda tylko, że te swobodne limity Aliora to tylko na stronie internetowej, bo
    praktyka pokazuje zupełnie coś innego. Chyba Alior nie spodziewa się, że ktoś będzie
    online tymi kartami w Polsce płacił żeby blokować kartę po niemal każdej internetowej
    transakcji w walucie.

    > Jak będę potrzebował karty do płatności zagranicznych to sobie pewnie citi priority
    założę - tym bardziej, że, jak dopytałem, skoro mam KK (i login) to już nie muszę się
    z kurierem umawiać, umowę mogę podpisać w ST (albo ew. iść do oddziału - w sumie zysk
    żaden z tego, że już mam KK, ale za to kartę dostanę od ręki, a nie pocztą) - i albo
    spokój mi zapewni przelanie połowy oszczędności zamienionych na walutę, albo będę się
    bawił w ping-pong.
    > Na razie mi się jednak nie chce - ale że wiedza jest cenna, to właśnie zadałem im
    pytanie, jakie będą prowizji w przypadku, gdy karta jest podłączona do konta w EUR, a
    zapłata będzie np. w CZK.
    > Z tego, co jest na stronie, można wywnioskować, że karta ma cztery waluty
    rozliczeniowe - PLN, EUR, USD i GBP - zaś domyślną dla innych walut jest EUR (a nie,
    jak w aliorze, nieszczęsne USD), przeliczenie po kursie MC.
    > Jeśli się okaże, że citek nie bierze w przypadku takiej płatności dodatkowej
    prowizji, czy to kursowej czy "bezpośredniej", to ta karta może być bardzo wygodna do
    podróży po Europie - wystarczy zakupić jedynie euro - i oczywiście pamiętać o
    przełączeniu rachunków przed i po wyjeździe.

    Jest tak jak piszesz:
    https://www.online.citibank.pl/polish/services/Podpi
    ecie_karty_debetowej_do_konta_walutowego.htm

    Generalna zasada to taka, żeby kartą Citi w walucie nie płacić w EUR, USD, GBP (w
    zależności do której waluty podpięta) oraz nie wypłacać z bankomatów Citi, bo tutaj
    jako jedyny wyjątek przeliczenie jest po kursach Citishare (USD), a nie Mastercard
    (EUR).

    Wiadomość od Alior:

    "W odpowiedzi na otrzymaną korespondencję uprzejmie informuję, iż w przypadku
    wyjazdów zagraniczny należy przesłać taką informację o miejscu praz terminie wyjazdu.
    W kwestii transakcji internetowych również można przesłać taka informację.

    Niemniej jednak informuję, że zgodnie z Regulaminem Kart Płatniczych bank ma prawo
    zablokować Kartę w kwestiach bezpieczeństwa.
    Informację taką proszę przesłać po zalogowaniu do Kantoru Walutowego.

    Dodam, że nie ma możliwości ustalenia dyspozycji o nieblokowaniu kart."

    Rozumiem to tak: przed każdym wyjazdem i każdą internetową transakcją powinieniem ich
    uprzejmie poinformować o tym, że chcę wydać swoje pieniądze. Podczas odblokowywania
    karty (którą zablokowali mi po rezerwacji hotelu online) będąc na urlopie zapisali
    sobie w jakim kraju przebywam i poprosiłem żeby nie blokowali mi karty. Pech chciał
    że w trakcie tego urlopu była też transakcja internetowa z kraju w którym akurat nie
    przebywałem na urlopie, ani w którym nie mieszkam, więc Alior sobie zablokował tą
    kartę ponownie pomimo wcześniejszych telefonicznych ustaleń...

    Stiwi.