    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Karta kredytowa do płatności w euro...
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <nl0h2d$3hu$1@node1.news.atman.pl> <nl0ihq$559$1@node1.news.atman.pl>
    <nl12cr$qv6$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <f...@g...com>
    <nl3ifl$d11$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <d...@g...com>
    <7...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <4...@g...com>
    <17o7ezkiu4870.pqy473hiybzf$.dlg@40tude.net>
    <0...@g...com>
    <17nntpjna7zmg$.1ihkhvlkevbxc$.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    <v...@4...net>
    <7...@g...com>
    <1v32t00s2sm5p.j6yqe8y3d4up$.dlg@40tude.net>
    <1...@g...com>
    <1...@4...net>
    <b...@g...com>
    Date: Thu, 18 Aug 2016 18:23:59 +0200

    Dnia Thu, 18 Aug 2016 06:46:52 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski

    > Akurat citek ma prowizje na kredyt w KK od czapy (czy to rozłożenie transakcji
    bezgotówkowej czy na wypłatę na konto) - 10%, >50zł - a do tego jeszcze 20 albo 30zł
    miesięcznie "za obsługę".

    Spojrzalem na ich reklamowki - RRSO w przypadku przelewu z karty 13%,
    "poza limitem" 17% ...
    Nie jest to malo, ale jakos zbytnio nie odbiega od takiej powiedzmy
    sredniej kredytow krajowych gotowkowych.

    > Bo ogólnie kredyt z KK można znaleźć tani - np. w mBąku - do tego
    > teraz mają promocję 0% prowizji - czy w DB - też prowizji za

    https://www.mbank.pl/indywidualny/promocje/promocja-
    snr/

    jakos sie RRSO pochwalic nie chca ... wstydliwa sprawa ?
    A moze sie wstydza, ze taki niski ?

    > rozłożenie na raty nie ma, a za przelew 5 zł za każde 5k (przy
    > karcie silver).

    No tak, ale zlosliwie sie okaze, ze masz inna, albo nie masz zadnej.
    Pienadze ci sa potrzebne, a nie kolejna karta, niektorzy sa sklonni
    zaplacic za to 2 czy 3 % wiecej :-)

    > A rozłożyć na raty warto o tyle, że pozwala to na dalsze używanie
    >karty do czasu spłacenia kredytu - jest to traktowane jako
    >"pseudo-spłata" KK w GP i nie płaci się odsetek od innych,
    >również nowych, transakcji.

    To w DB tak, czy w MB ?

    > Może i tak - czyżby 6 milionów KK było już takim nasyceniem,
    > że każdy, kto wie, dlaczego dobrze mieć KK, już ją ma ?

    Ja mysle, ze taka niechec rodakow wynika raczej z oplat :-)
    Czy to miesiecznych, czy odsetek, czy kar za spoznienie.

    > Jak się z KK nie umie korzystać to się tak ma ;P
    > I potem gębę biednemu bankowi dorabia ;>
    > A na serio to przy transakcji z blokadą podobno nie da rady
    > przekroczyć limitu, bo to, że transakcji czy blokady jeszcze nie
    > widać go w necie dla klienta, nie oznacza, że system autoryzacji

    Nie da sie, i to jest wlasnie problem - nigdy nie wie, ile jeszcze
    moze wydac, da sie samochod zatankowac do pelna, czy sie nie da ..

    > kart o nich nie wie - bo rzeczywiście dla KK synchronizują to kilka
    > (1 do 3) razy dziennie.

    To nie jest kwestia kilka razy dziennie - to jest kwestia kilku dni.

    I mowisz ze nazwanie tego "bank z poprzedniej epoki" to jest
    dorabianie geby ?

    > Także rada - płacić z chipa, mi się już nie trafiają off-line, a
    > unikać pikacza <50zł, bo tu idzie offline, co sobie osobiście
    > chwalę.

    Dzieki, moze podpowiem, ale raczej nie ma duzo takich platnosci.

    A w ogole - niektore banki jakos dlugo trzymaja platnosci, i to takze
    na debetowkach z chipem. I to wrecz chyba wszystkie platnosci -
    blokada jest od razu widoczna, a rozliczenie za dwa dni.

    > Hmm, to jaką on tą KK wziął, złoto/platynę ?

    KK to chyba zwykla, ale samo konto 20zl/mc.
    Taki warunek otrzymania kredytu. Klient musi miec konto w banku, o
    konkretnej nazwie.
    Warunek nie jest niczym dziwnym, ale konto wyjatkowo drogie :-)

    Kiedys tam zmieniali regulamin konta czy karty i standardowa formula -
    klient przyjmuje nowe warunki lub wypowiada umowe.
    Juz myslal, ze sie wypisze, ale nie ma tak dobrze - pana umowa kredytu
    zobowiazuje do utrzymania konta. Oczywiscie z powodu zmianu regulaminu
    moze pan wypowiedziec te umowe ... i oddac nam 300 tys w 14 dni :-)

    Moze i by sie dalo przeniesc kredyt do innego banku, ale to chyba za
    duzo roboty.

    No nic - warunek jest na 5 lat, i juz sie cieszy na mysl, ze im
    wypowiedzenie w tym dniu p* :-)

    > Ale biedronka to nie 100% polskiego handlu, może jakieś 5% ?

    Pytanie gdzie GUS ceny spisuje ...

    > Ciekawe, czy są jakieś statystyki na temat udziału w handlu
    > detalicznym gotówki oraz kart - NBP podaje sumy wydane kartami w
    > raportach - ale głównie widać w nich to, że choć transakcji
    > bezgotówkowych jest 4 razy więcej niż gotówkowych, to bezgotówkowe
    > w sumie dały 48 miliardów, a gotówkowe 81 miliardów, więc jednak
    > wciąż gótówka króluje.

    Tak bym nie patrzyl - a ile osob placi gotowka z pominieciem bankow?
    Wiekszosc emerytow chocby.

    Chociaz ... i powyzsze ciekawe, ludzie majac mozliwosc placenia
    kartami uzywaja ich do wyciagniecia gotowki.

    A moze jednak nie maja ? Ja jestem skazony duzym miastem, moze na
    prowincji gotowka rzadzi ?

    > Skoro jednak ceny dla płatności kartą muszą
    > być takie same (ew. niższe) niż dla płatności gotówką, to wszyscy
    > przyjmujący karty ceny podnosili.

    Znam jeden ciekawy przypadek. Ceny sa takie same, ale
    "niniejszy cennik zawiera 2% rabatu udzielanego przy platnosci
    gotowka". I gotowka 200zl, a karta 204 ...

    Przy czym obsluga gotowki tez kosztuje. Banki biora za wplate,
    konwojent musi odwiezc, ktos przeliczyc - wiec ta prowizja kartowa
    moze sie zwrocic. Albo zmniejszyc efektywnie do akceptowalnej.
    Nie wiem czy tam jakis dodatkowych przepisow nie ma, ze np 50 tys zl
    moze jeden konwojent przewiezc, a 100 tys to juz dwoch - bo jak karty
    wprowadzisz, to gotowka nie zniknie i nadal trzeba do banku zawozic ..

    > Jak w Portugalii byłem to karty poza debetówką db nie miałem, więc
    > się uważniej przyglądałem jedynie dostępności bankomatów, ale i z
    > płaceniem kartami tam, gdzie akceptantowi się opłacało - czyli
    > hotele, restauracje, sklepy z drogimi pamiątkami itp. - problemów
    > nie było.

    Ale my tu o sklepach z tania zywnoscia :-)

    > A, to to widać oczywiście, likwidacja bonusów, lojalnościówek,
    > money-backów itp. plus podnoszenie progów bezpłatności były masowe.
    > Ale tutaj dyskutowaliśmy o obniżeniu IF w kontekście prowizji od
    > transakcji zagranicznych - a one i przy tłustym IF były takie same
    > jak teraz.

    Ano byly, ale mniejsza IF grozi, ze ryzyko kursowe nie tylko zmniejszy
    zysk, ale zamieni sie w strate.
    Niby to samo, ale tego nikt nie lubi :-)

    > Data waluty: 2016-07-15
    >
    > Uuuuu, to żaba mnie zaskoczyła - nawet w najświeższym regulaminie KK
    > (a zapewne dla KD jest tak samo, nie chce mi się szukać),
    > obowiązującym od 1 sierpnia, visa rozliczana jest wciąż w EUR,
    > także szacun, myślałem, że to DB był ostatni.

    Bo ja wiem czy taki szacun ... do tego jest 2.8% prowizji w osobnej
    pozycji, a visa miala w tym dniu kurs 4.4180, to razem wychodzi 6.1%.

    Drozej niz w mBanku :-)

    > A nawet szacun
    > podwójny, bo od 15 września wprowadzają coś, co jest odwaleniem
    > totalnym i czego chyba żaden inny bank póki co nie robi - dla visy
    > to BZWBK będzie przewalutowywał z każdej waluty, dla której ma
    > własny kurs, na PLN - a visie każe się cmoknąć ;>

    PKO BP/Inteligo tak ma. A sami podaja link do Visy w cely sprawdzenia
    kursow.
    I w tym momencie to juz nie wiem, jak z ta visa jest.

    > W PKO/inteligo nie chce mi się sprawdzać, ale tu kurs sam
    > wyliczyłeś, więc zapewne taki wyszedł po dodaniu prowizji,

    Tam nie ma prowizji jawnie wyszczegolnionej, kurs sie pokrywa z tabela
    banku (dla "pieniadze"), a w tabeli oplat

    " 9. W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki
    realizowanych kartami Visa za granicą, w walucie wymienialnej dla
    której PKO nie prowadzi tabeli kursów, pobiera się dodatkową prowizję
    za przewalutowanie transakcji w wysokości 2% wartości transakcji.
    Tabela kursów Banku prezentowana jest na stronie inteligo.pl."

    Dla glownych walut prowadza tabele.

    > Bo mówimy o różnych segmentach ;>
    > 5,8% jest dla kredytówek, rozliczanych w PLN (czy to visa czy mc).
    > Ale dla debetówek jest mocno inaczej -

    W Citi moze inaczej, w mbanku tak samo :-)

    W Inteligo tez tak samo, ale jakze inaczej :-)

    J.