  • 1. Data: 2004-02-07 12:48:32
    Temat: Jak podzielic kasę na kilka lokat
    Od: t...@p...onet.pl

    Na grupie sci.matematyka (na którą czasami też pisuje) pojawił się dość ciekawy
    i jednocześnie dość praktyczny problem. Nie wnikając w szczegóły matematyczne
    mozna go określić tak.

    Mam kase w wysokości np. 30.000 PLN. Chcę założyć np. 3 lokaty na ten sam okres
    i te same oprocentowanie. Ale możliwe jest, że w trakcie trwania lokat będę
    potrzebował jakieś pieniądze. Wtedy jedną, dwie lub trzy lokaty trzeba będzie
    zerwać i nie dostane odsetek. Aktualnie nie znam ile będę potrzebował. Jak
    powinienem podzielić kwotę 30.000 na lokaty aby moja strata była jak
    najmniejsza.

    Oczywiście w tej sytuacji powinno się robic lokaty na rózne okresy ale na
    chwilę dla tego zadania załóżmy, że wszystkie mają ten sam okres.

    Mozna zadanie uprościć i zamiast 3 lokat rozważać tylko dwie lub utrudnić i
    rozważać n (ale stałe).

    Praktycy do dzieła!!

    Tensor1

    PS. Ja niedawno miałem dokładnie taki właśnie problem.

  • 2. Data: 2004-02-07 13:03:09
    Temat: Re: Jak podzielic kasę na kilka lokat
    Od: Piotr Grzegorz Skowroński <s...@S...PRECZpoczta.fm>

    Użytkownik <t...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > nie znam ile będę potrzebował. Jak powinienem podzielić kwotę 30.000
    > na lokaty aby moja strata była jak najmniejsza.

    Ja bym podzielił na najmniejsze możliwe części (minimalna kwota lokaty
    dopuszczalna przez bank). Wtedy możesz "podbierać" tę kasę z wykorzystaniem
    jej bardziej efektywnie - np. potrzebując 11 000 PLN zrywasz 11 lokat po
    1000, zamiast dwóch po 10 000.

    > Praktycy do dzieła!!

    No tu niestety muszę się przyznać - w życiu nie miałem żadnej lokaty
    terminowej... ;]

    --
    ukłony - skowi
    skowi at poczta fm

  • 3. Data: 2004-02-07 13:24:10
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Użytkownik <t...@p...onet.pl> wrote:
    > PS. Ja niedawno miałem dokładnie taki właśnie problem.

    Takich problemow to ja przez dlugi czas nie bede mial, ale moim zdaniem
    najlepiej wsadzic to do VW Banku lub w FI (pieniazne) w mBanku. I po
    problemie :D

  • 4. Data: 2004-02-07 13:32:30
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On 7 Feb 2004 13:48:32 +0100, t...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >chwilę dla tego zadania załóżmy, że wszystkie mają ten sam okres.
    >
    >Mozna zadanie uprościć i zamiast 3 lokat rozważać tylko dwie lub utrudnić i

    chyba teoretycy???
    praktycy wplaciliby kase na konta, ktore daja oprocentowanie jak na
    lokacie, a pozwalaja wybrac kase anytime (mBank, VW, i pewnie pare
    innych)

  • 5. Data: 2004-02-07 14:28:59
    Od: "Wilczek" <w...@k...pl>

    > chyba teoretycy???
    > praktycy wplaciliby kase na konta, ktore daja oprocentowanie jak na
    > lokacie, a pozwalaja wybrac kase anytime (mBank, VW, i pewnie pare
    > innych)

    Niestety nie ma takich kont... tak było 2 lata temu ale nie dzisiaj

    VW PlusKonto - 4,30% (dla kwot >25,000)
    eMAX - 3,90%

    Dla porownania najkorzystniejsze lokaty dla sum od 10,000 pln

    1 3 6 12 miesiecy

    EuroBank - 4,75% 4,80% 5,05% 5,25% (oprocentowanie stale)
    DominetBank - 4,90% 5,00% 5,25% 5,50% (oprocentowanie stale)
    DominetBank - - 5,10% 5,75% 6,25% (oprocentowanie zmienne)

    Duzo korzystniejsze od a'vista sa takze lokaty w samym VWBank oraz
    dosyc dobre w Lukasie i Nordei.

    Problem dzielenia srodkow jest mi znany bo pomagam pewnym osobom
    z bezpiecznym lokowaniem zasobow i niestety zaden rachunek a'vista
    ani fundusz pieniezny nie przyniesie takiej stopy zwrotow jak
    najlepsze dostepne lokaty.

    Ja dziele srodki najczesciej w ten sposob, ze korzystajam z lokat
    3 i 6 miesiecznych (+ew. 9 miesiecznych - byla kiedys taka korzystna
    w Lukasie) i dziele srodki wedlug roznych kryteriow.

    Najczeciej w ten sposob, ze na najdluzszy okres przeznaczam najwiecej
    pieniedzy a na krotsze mniejsze sumy (ale tak, zeby uzyskac najwyzszy
    mozliwie najwyzszy prog oprocentowania).

    Przy 30K i limitach 10K na najwyzszy prog podzielbym srodki najprosciej
    jak sie da czyli:

    2x10K na 6 miesiecy
    1x10K na 3 miesiace

    ew. mozna stworzyc inne kombinacje jezeli depozytariusz podejzewa,
    ze bedzie wiecej pieniedzy potrzebowal szybciej:

    1. 1x10K - 6 miesiecy
    2. 2x10K - 3 miesiace

    lub nawet

    1x10K - 6 miesiecy
    1x10K - 3 miesiace
    1x10K - 1 miesiac

    Dla osob, ktore tylko awaryjnie chca sie zabezpieczyc przed utrata odsetek
    ale generalnie nie przewiduja koniecznosci zrywania lokat mozna stworzyc

    1x10K - 12 miesiecy
    1x10K - 6 miesiecy
    1x10K - 3 miesiace

    Taki zestawienie da duzo wyzsza stope zwrotu niz w wypadku proponowanych
    rachunkow a'vista (od ok 250 do 350 zl na czysto) i nadal wieksze odsetki
    nawet przy zerwaniu ktorejs z lokat.

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek
    w...@b...pl
    ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

  • 6. Data: 2004-02-07 14:54:46
    Od: kuba <s...@k...onet.pl>

    Pieknego dnia 07 lut 2004, napisal(a) taki ciekawy tekst-wart
    przeczytania :

> [...]
    > okres.
    >
    > Mozna zadanie uprościć i zamiast 3 lokat rozważać tylko dwie lub

    10 000 Dominet Bank 6 miesiecy 5,75 %
    10 000 Eurobank 6 miesiecy 5 %
    5 000 VW Lokata Plus 6 miesiecy 4,70 %
    5 000 VW konto eDirect 4 %
    5 000 zl chyba wystarczy na nieoczekiwane wydatki?

    Ale matematykom o praktyke raczej nie chodzi bardziej lubuja sie w
    teorii ;)
    Z ciekawoscia poogladam lepsze rozwiazania :)

    --
    Ab gb zavr ebmcenpbjnyrf :)
    Znfm h zavr cvjb !!

  • 7. Data: 2004-02-07 15:11:44
    Od: sebol <l...@s...pl>

    kuba wrote:
    > Z ciekawoscia poogladam lepsze rozwiazania :)

    rozwiazanie niezgodne z zalozeniami:

    l...@s...pl

  • 8. Data: 2004-02-07 15:44:19
    Od: kuba <s...@k...onet.pl>

    Pieknego dnia 07 lut 2004,sebol napisal(a) taki ciekawy tekst-wart
    przeczytania :

    > rozwiazanie niezgodne z zalozeniami:
    > "Chcę założyć np. 3 lokaty na ten sam okres i te same
    > oprocentowanie "

    Wiem dlatego mowie ze to teoretycy ;)

    --
    Ab gb zavr ebmcenpbjnyrf :)
    Znfm h zavr cvjb !!

  • 9. Data: 2004-02-07 15:44:50
    Od: MiKo <m...@n...wp.pl>

    t...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    > zerwać i nie dostane odsetek. Aktualnie nie znam ile będę potrzebował. Jak
    > powinienem podzielić kwotę 30.000 na lokaty aby moja strata była jak

    To zalezy od innych zalozen - jak dlugo jestes w stanie "czekac" na kase
    (np. od momentu gdy bedziesz wiedzial ze jej potrzebujesz do fizycznej
    wyplaty) oraz jakiej wielkosci wyplate przewidujesz.
    Jesli mialbym 30k, a chcialbym miec "rezerwe" 10k co miesiac, to w
    pierwszym miesiacu podzial bylby taki:
    10k na 1mc, 10k na 2mce, 10k na 3 mce.
    Po zakonczeniu tych lokat odnowienie kazdej z tych lokat na 3 mce.
    Dodatkowa zaleta to fakt ze te lokaty moglyby latwo sie automatycznie
    odnawiac.
    W wyniku co miesiac konczy mi sie 3-miesieczna lokata i moge "bezkarnie"
    miec 10k. Gdybym chcial miec margines 5k zamiast 10k (rowniez co
    miesiac), podobnie moglbym zrobic dla 6 lokat po 5k (czas trwania jednej
    lokaty 6 mcy).

    Ale to teoria, w praktyce chyba nie chcialoby mi sie tak bawic ;)
    Natomiast (wzgledna) zaleta bylaby taka, ze do tego bylby potrzebnmy
    tylko jeden bank (tyle ze musi oferowac lokaty na rozne terminy).
    Zakladam ze lokata na dluzszy okes jest bardziej oplacalna (co nie
    zawsze jest prawdziwe).

    Miko

  • 10. Data: 2004-02-07 15:48:11
    Od: "Wilczek" <w...@k...pl>

    > rozwiazanie niezgodne z zalozeniami:
    > "Chcę założyć np. 3 lokaty na ten sam okres i te same oprocentowanie "

    Kurde... co za bezsens rezygnowac z dostepnych mozliwosci na rzecz
    zadanych z gory, sztucznych zalozen :-) W takim razie trzeba lokaty
    zakladac w odstepach np. 1-miesiecznych :-)

    Duzo lepiej manipulowac czasem lokaty niz czasem jej zakladania :-)

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek
    w...@b...pl