  • Data: 2012-02-17 00:25:48
    Temat: Re: IKE
    Od: eisenberg <e...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 16 Lut, 09:22, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    > Poza tym: państwo i tak może po prostu odmówić spłaty obligacji, choć
    > wcale nie poczuwa się do bankructwa.

    "Spłata zobowiązań z tytułu wyemitowanych obligacji ma pierwszeństwo
    przed wszystkimi innymi zobowiązaniami państwa" - cytuję z pamięci.
    Tak mniej więcej brzmiał któryś tam artykuł z Ustawy o obligacjach, na
    podstawie której emitowano obligacje skarbowe od roku 1992r. Potem
    mamy Ustawę o finansach publicznych i Art. 95 ust. 6 który brzmi
    dosłownie:
    "Skarb Państwa odpowiada całym majątkiem za zobowiązania wynikające z
    wyemitowanych
    lub wystawionych skarbowych papierów wartościowych"

    Czytałem Rothbarda, mam zresztą wiele sympatii dla "Austriaków", a
    wrogiem projektu pod nazwą EURO jestem od początku jego istnienia.
    Niestety nie mogę przyjąć anarchokapitalizmu. Rothbard (Mises zresztą
    też) traktował państwo w kategoriach represywnych, a społeczeństwo
    jako zbiór jednostek bez podziału na narody. Tymczasem narody istnieją
    (i oby jak najdłużej!), a państwo to narzędzie realizacji interesów
    narodowych, które nie zawsze są tożsame z interesami jednostki. Skoro
    mamy interesy narodowe to także sprzeczności w interesach z innymi
    narodami. I państwo jako główne narzędzie ich obrony. A skoro państwo
    to również jakiś minimalny etatyzm. Wydaje mi się, że ciężko byłoby
    żyć traktując państwo w każdym calu jak wroga czy złodzieja i bez
    jakiegoś minimum zaufania do jego instytucji. Dlatego wcześniej
    oprotestowałem sugestię, że państwo po prostu położy ordynarnie i po
    prostacku łapę na OFE. Będzie to robić, ale "po trochu" i w białych
    rękawiczkach i zasugerowałem jak. I Mises i Rothbard byli wielkimi
    ekonomistami, ale jako myśliciele polityczni są dla mnie nie do
    przyjęcia