  • 1. Data: 2003-11-20 10:20:29
    Temat: Dzialanie banku w momencie spoznienia sie w splacie raty kredytu
    Od: "Karol" <g...@o...pl>

    Troche dlugie

    Posiadam w jednym z bankow kredyt gotowkowy, w miesiacu czerwcu spoznielem sie
    ze spłata raty. Nie dostałem zadnego upomnienia, kolejne raty placilem
    normalnie. We wrzesniu otrzymalem pismo wzywajace do ostatecznej splaty
    zadluzenia, w przeciwnym wypadku bank rozwiaze ze mna umowe. Natychmiast
    zwrocilem sie do banku z prosba o wyjasnienie skad wziela sie wymieniona kwota
    w tym wezwaniu. Po 60 dniach bank odpwiedzial(po mojej interwencji) ze wszystko
    sie zgadza, doliczyl jeszcze kilka zlotych, kwoty powstalego zadluzenia w zaden
    sposob nie wysjanil, poza tym ze spoznielem sie i zostaly naliczone odsetki.
    Kwota powstalego zadluzenia tylko w czesci moze wynikac z naliczonych odsetek,
    reszta jak podejzewam wziela sie z wyslania do mnie upomnien, ktorych nie
    otrzymalem (prawdopodbnie zawinila poczta) Jednak na wezwaniu z tytulu wyslania
    pism jest tylko 20 zl, czyli jedno pismo. reszta to przeterminowane zadluzenie
    kapitalu (raty byly zawsze wplacane w pelnej wysokosci).
    Moje pytania:
    Czy bank moze zaksiegowac wplacana rate w pierwszej kolejnosci jako oplate za
    wyslane upomnienie? i w ten sposb powstanie zadluzenie po stronie niesplaconego
    kapitalu?
    Czy bank nie obowiazuje 30 dniowy termin odpowiedzi na wyslane pismo?
    Czy bank "ostateczne wezwanie do zaplaty" pod grozba rozwiazania umowy zawsze
    wysyla listem zwyklym?

    Oczywiscie jako klient zdaje sobie sprawe, ze w przypadku spoznienia sie ze
    splata raty zostana naliczone odsetki, jak rowniez ze moge poniesc dodatkowe
    koszty, tylko musze byc o nich poinformowany. Dodam jeszcze ze dopiero po mojej
    interwencji pisemnej zostal mi przeslany harmonogram splat, ktory to powine byc
    wyslany w maju.

    Z gory dziekuje za odpowiedzi

    --
    Pozdrawiam Karol

  • 2. Data: 2003-11-20 12:00:17
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik Karol pisze:

> [...]
    > normalnie. We wrzesniu otrzymalem pismo wzywajace do ostatecznej splaty
    > zadluzenia, w przeciwnym wypadku bank rozwiaze ze mna umowe.
    Raczej zostałeś wezwany do spłaty _zaległości_, wymagalnego zadłużenia.

> [...]
    > wyslane upomnienie? i w ten sposb powstanie zadluzenie po stronie niesplaconego
    Tak.

    > Czy bank nie obowiazuje 30 dniowy termin odpowiedzi na wyslane pismo?
    Obowiązuje 14, a praktyka bywa różna. :-/

    > Czy bank "ostateczne wezwanie do zaplaty" pod grozba rozwiazania umowy zawsze
    > wysyla listem zwyklym?
    List zwykły nie jest dowodem doręczenia w przypadku sprawy w sądzie.
    Bank powinien wysłać "ostateczne wezwanie do zaplaty" listem
    poleconym za potwierdzeniem odbioru.

    > Oczywiscie jako klient zdaje sobie sprawe, ze w przypadku spoznienia sie ze
    > splata raty zostana naliczone odsetki, jak rowniez ze moge poniesc dodatkowe
    > koszty, tylko musze byc o nich poinformowany.
    Zostałeś poinformowany w umowie (odsetki karne) oraz w aktualnej
    TOiP Twojego Banku (koszty monitu) o konsekwencjach
    opóźnionych spłat.

    Jeżeli chodzi o sługi czas reakcji w wysyłaniu monitów i odpowiedzi:
    - optymistyczny z tego wniosek płynie taki, że nie tylko Ty jesteś
    niesolidny i się opóźniasz ;->

  • 3. Data: 2003-11-20 12:13:31
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On 20 Nov 2003 11:20:29 +0100, "Karol" <g...@o...pl> wrote:

> [...]
    >wyslane upomnienie? i w ten sposb powstanie zadluzenie po stronie niesplaconego

    Tak.

    >Czy bank nie obowiazuje 30 dniowy termin odpowiedzi na wyslane pismo?
    Nie.

    >Czy bank "ostateczne wezwanie do zaplaty" pod grozba rozwiazania umowy zawsze
    >wysyla listem zwyklym?

    A to już sprawa banku.

    >koszty, tylko musze byc o nich poinformowany. Dodam jeszcze ze dopiero po mojej
    >interwencji pisemnej zostal mi przeslany harmonogram splat, ktory to powine byc
    >wyslany w maju.

    Hm... Peako?
    --
    ___________ (R)

  • 4. Data: 2003-11-20 12:26:08
    Od: "Karol" <g...@o...pl>

    > Raczej zostałeś wezwany do spłaty _zaległości_, wymagalnego zadłużenia.

    Bylo jasno napisane ze jezeli nie nastapi splata powstalego zadluzenia to bank
    rozwiazuje umowe.
    Wynika z tego ze nie jest to pierwsze pismo, ktore zostalo do mnie przeslane a
    ja zadnych innych nie otrzymalem.

    > List zwykły nie jest dowodem doręczenia w przypadku sprawy w sądzie.
    > Bank powinien wysłać "ostateczne wezwanie do zaplaty" listem
    > poleconym za potwierdzeniem odbioru.

    No własnie, a jezeli tego nie zrobil?

    > Jeżeli chodzi o sługi czas reakcji w wysyłaniu monitów i odpowiedzi:
    > - optymistyczny z tego wniosek płynie taki, że nie tylko Ty jesteś
    > niesolidny i się opóźniasz ;->

    Samo zycie, spoznilem sie wiedzac ze zostana naliczone odsetki, roznie w zyciu
    bywa, zreszta bank na tym nie straci - odsetki sobie naliczy. Tylko ze
    moja "niesolidnosc" jest od razu karana a bank jedynie przeprasza.
    Nie otrzymalem pisma po tym opoznieniu, uznalem ze nie zostalo wyslane,
    pomyslalem - kolejny blad systemu bankowego. Na samym poczatku takie wezwania
    dostawalem co miesiac, bo system nie radzil sobie z rozbiciem kapitalu i
    odsetek, ksiegowal cala rate jako odsetki i wysylano do mnie pisma w ktorych
    informowano mnie o zadluzeniu po stronie kapitalu.

    Dla mnie jest to w tym momencie naciaganie klienta, ok spoznielem sie ze
    splata, bank mnie o tym nie poiformowal, tylko poczekal az kwota bedzie
    wieksza, i pod grozba rozwiazania umowy na pewno ja splace. Ciekawa praktyka.

    --
    Pozdrawiam Karol

  • 5. Data: 2003-11-20 12:48:44
    Od: "Karol" <g...@o...pl>

    > Nie.

    Czyli generalnie moze mi nie odpowiadac przez pol roku, a jak ja sie spoznie
    wiecej niz 6 dni to licza sobie za to 20 zl plus odsetki, bardzo uczciwe
    podejscie.

    > A to już sprawa banku.

    Czyli nie beda mieli zadnego dowodu ze takie pismo klient odbiera, poza swoim
    systemem w ktorym zapewne widnieje potwierdzenia wydrukowania takowego. Wydwalo
    mi sie ze tego rodzaju wezwania musza byc potwierdzone odbiorem w innym wypadku
    brak dowodow ze klient takie otrzymal i zostal o tym poinformowany.

    > Hm... Peako?

    Nie, bzwbk - wina glownie oddzialu,

    Cala sytuacja udowadnia mi ze klientem bylem przed podpisaniem umowy, potem juz
    tylko zlem koniecznym.

    --
    Pozdrawiam Karol

  • 6. Data: 2003-11-20 12:56:12
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.biznes.banki

    > No własnie, a jezeli tego nie zrobil?
    W praktyce? Jeśli prześle zwykłym, który się następnie gdzieś
    zawieruszy po drodze to następne pismo jakie dostaniesz może być
    od komornika. Sąd nadając klauzulę wykonalności BTE sprawdza tylko
    czy wniosek spełnia wymogi formalne określone przez prawo bankowe.

> [...]
    > wieksza, i pod grozba rozwiazania umowy na pewno ja splace. Ciekawa praktyka.
    E tam, teorię spiskową tworzysz.

  • 7. Data: 2003-11-20 13:22:50
    Od: "Karol" <g...@o...pl>

> [...]
    > od komornika. Sąd nadając klauzulę wykonalności BTE sprawdza tylko
    > czy wniosek spełnia wymogi formalne określone przez prawo bankowe.

    No wlasnie, a prawdopodbnie do mnie nie dotarlo 1 lub 2, w ostanim podsumowne
    zostaly wszystkie. Jezeli ja o nich nie wiedzialem to nie moglem ich splacic,
    nie moglem wiedziec o powstalym zadluzeniu. A czy sad w momenci nadania
    klauzuli wykonalnosci przypadkiem nie musi miec jakiego potwierdzenia ze klient
    takie wezwanie otrzymal?

    > E tam, teorię spiskową tworzysz.

    Uwazam ze nie jest to uczciwe, tym bardziej ze nikt sie ze mna nie
    skontatkowal, maja nr stacjonarny, komorkowy. Inni uslugodawcy potrafia
    zadzownic, kazdy ma prawo czasem o czym zapomniec. Ale po co jak mozna poczekac
    i wiecej z tego miec.

    --
    Pozdrawiam Karol

  • 8. Data: 2003-11-20 13:44:07
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik Karol pisze:

    > A czy sad w momenci nadania
    > klauzuli wykonalnosci przypadkiem nie musi miec jakiego potwierdzenia ze klient
    > takie wezwanie otrzymal?
    W przypadku BTE nie. W postępowaniu nakazowym tak.

    W szczególnych przypadkach[1] przy wystawianiu BTE należy dołączyć
    wypowiedzenie umowy, a ono powinno zawierać potwierdzenie odbioru.
    Ale sąd nie zawsze takiego potwierdzenia wymaga.

    [1] np w umowie o ROR lub gdy nie minął jeszcze ostateczny termin
    spłaty.

  • 10. Data: 2003-11-21 21:05:19
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    jaszczur wrote:

    > Obowiązuje 14, a praktyka bywa różna. :-/

    A skąd to 14?

    KG

  • 9. Data: 2003-11-21 21:05:19
    Od: kam <X...@X...onet.plX>