  • Data: 2017-12-13 09:53:01
    Temat: Re: Dobra porównywarka potrzebna
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 13 grudnia 2017 01:09:46 UTC+1 użytkownik WAM napisał:
    > Dlaczego nie polecasz klonów? Do bezpiecznego limitu 100 000 EUR chyba
    > nie ma się co zastanawiać czy to klon czy nie? Trzymam trochę w idei
    > od wielu miesięcy, czasem przerzucę do getin jak tam dają więcej.
    > Czego się bać?

    Cóż, ten limit jest niestety bardzo iluzoryczny. Jeśli ładujesz kasę w jakaś
    piramidkę (ważne - piramidkę, a nie piramidę) z gwarancjami BFG, jak ostatnio padłe
    skok wołomin czy sk bank, gdzie dają % 2 razy większy nie tylko od średniej rynkowej,
    ale od najlepszych ofert w miarę poważnych banków, to możesz się cieszyć - jak
    walnie, to dostaniesz z BFG swoją kasę i należne odsetki ("stracisz" najwyżej odsetki
    za tydzień potrzebny do uruchomienia wypłat) - bo starczy.
    Jak walnie klon - to po prostu kasy w BFG nie starczy, poczytaj sobie ich raport, ile
    mają - wg mojego rozumienia ok. 12mld, w tym 95% w obligacjach skarbu państwa.
    A idea, która jest w miarę dobrej kondycji (choć mają rating BB, czyli spekulacyjny),
    to jest 20mld aktywów, zaś getout, który ma rating B- - czyli śmieciowy, inaczej
    określić się nie da, to ponad 60mld.

    Ale z drugiej strony może warto polecać klony, żeby tą piramidę jakoś utrzymać na
    powierzchni, bo jak walnie, to kłopoty będą mieli wszyscy w Polsce, a największe
    depozytariusze - i tu już nie będzie różnicy, czy to tacy, co trzymali w klonach, czy
    tacy, co w innych bankach. Będzie po prostu katastrofa.

    Wg mnie tragicznym pomysłem w konstrukcji BFG - czy też dekonstrukcji, bo na początku
    było lepiej, a potem "poprawili" - jest to, że gwarantuje odsetki - i zachęca do
    ryzykownych zachowań. Druga fatalna poprawka to gwarancja 100% kapitału - zaczynano
    bodajże od 90%, czy może nawet mniej, i przez to nie było tej iluzji "bezpieczeństwa"
    - a jej wprowadzenie doprowadziło do rozrostu patologii w typie klonów do rozmiarów
    "to big to fall", niestety :(
    A to, że gwarantowany limit wzrósł z 20k do 100k euro to już czysta iluzja - w
    przypadku upadku dużego banku nie starczyłoby dla wszystkich przy limicie 20k czy
    100k.
    Swoją drogą ciekawe, czy jest to jakoś określone z góry, jak będzie to rozwiązane,
    gdy kasy w BFG będzie za mało (a jest jej mniej, niż się wydaje, bo jak zaczną
    sprzedawać obligacje, to polecą) - czy będzie zasada "kto pierwszy, ten lepszy" i
    będą wypłacać do limitu, aż skończy im się kasa - czy też każdemu od razu powiedzą
    "sorry, limit jednak mniejszy" - albo, żeby było "sprawiedliwiej" - "sorry, póki co
    nie 100%+odsetki, tylko 30% bez odsetek" - a po resztę do skarbu państwa pukać, mamy
    premiera-bankiera, to znajdzie...