  • 31. Data: 2023-11-23 12:06:02
    Temat: Re: Do dupy z tymi kartami
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 23 listopada 2023 o 10:00:18 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):

    > No właśnie o to chodzi, że ja chcę reklamować BRAK obciążenie, a automat
    > białkowy w przelewy takiej reklamacji nie rozumie.

    Tacy na słuchawce niewiele rozumieją.
    Ale i ty nie reklamuj braku obciążenia, bo do tego to jeszcze daleko.

    Ogólnie te przelewy24 mogą działać (tzn. nie wiem, ja działają, więc wymyślam) na 2
    sposoby:
    1) Jako operator "wirtualnego terminala" - i wtedy jest prawie tak samo jak z
    "fizycznym" terminalem,
    "płacąc" załatwiasz jedynie autoryzację, a sprzedawca dostanie przelew jak dostanie -
    może
    teraz jest trochę lepiej, ale z 10 lat temu pani dentystka mnie prosiła, żeby jednak
    przynosić
    gotówkę, bo te przelewy to przychodzą jak chcą.
    I tak samo jak w fizycznym sklepie wydają towar jedynie na podstawie "obietnicy"
    zapłaty,
    bo do uznania ich rachunku jeszcze daleko, tak samo na podstawie "obietnicy" masz
    "zapłacone od razu" w sklepie netowym.
    Jakby czekali na obciążenie karty, a tym bardziej na przelew u ich aquirera, to by
    wysyłali
    towar albo wystawiali bilet po 3 czy może i 10 dniach (więc płatność kartą byłaby
    jeszcze
    gorsza niż płatność zwykłym przelewem - tzn. w PL, gdzie przelew jest - tzn. powinien
    być
    wg prawa - księgowany przez bank najpóźniej na koniec następnego dnia roboczego,
    bo innych krajach bywa o wiele gorzej, poczynając już od ogólnego składania
    dyspozycji przelewu,
    a potem jeszcze musi dojść).
    2) Coś więcej, biorąc pod uwagę ich "origin", czyli "szybkie przelewy", bo i elixir
    okazał się zbyt wolny.
    Tutaj taka firma ma rachunki we wszystkich bankach, na wszystkich trzyma jakiś zapas
    kasy,
    i na zlecenie klienta robi sprzedawcy/usługodawcy przelew z własnego konta w tym
    samym banku,
    przez co sprzedawca ma natychmiast zaksięgowany przelew u siebie.
    Dodając obsługę kart, mogli to zrobić tak, że przy płatności kartą tak samo robią
    przelew wewnętrzny sprzedawcy,
    a kartę klienta obciążają w taki sposób, że to do przelewy24 dochodzi przelew
    "kartowy".
    W ten sposób sprzedawca też od razu ma "zapłacone" i - dodatkowo - nie ma nic
    wspólnego z kartą,
    co nie jest bagatelą, bo na tym pomyśle wyrósł początek fortuny E. Muska czyli
    paypal.
    Ale np. stąd może być problem z punktami premiowymi mastercarda.

    Więc problem nie jest - wg mnie - prawie na pewno z obciążeniem, bo do niego nie
    dochodzi,
    i dojść nie może, ale już z autoryzacją.
    Bank autoryzował, na co wskazuje założenie blokady - ale jest jakiś problem
    ze zrozumieniem tej autoryzacji na linii citek->przelewy24.
    A białkomat nie kapuje w ogóle co to jest "autoryzacja" czy "blokada" - zresztą w
    sumie nie ma po co,
    bo blokada nie jest żadnym "dowodem zapłacenia", bo nie jest obciążeniem.
    Więc żąda "potwierdzenia przelewu", czyli obciążenia konta - czego nie dostanie, bo
    nie będzie rozliczenia/obciążenia
    rachunku karty, skoro komputer w przelewy24 sądzi, że jednak autoryzacja nie została
    udzielona
    i obciążenia nigdy nie wyśle.

    Stąd pytanie, czy inną kartą udało się zapłacić w sytuacji, gdy ta konkretna karta
    citka nie zadziałała
    (ten sam sprzedawca, ten sam pośrednik przelewy24).
    Najlepiej jeszcze jakby to była inna karta citka, albo nawet twoja inna.

    Zakładam jednak, że to raczej tylko Ty (lub niewielki,
    czymś się charakteryzujący podzbiór klientów) masz problem, inaczej zrobiłby się
    jednak dym.

    A jak w citku potwierdzasz płatność netową?
    Ostatnio wprowadzili te ePiny - duży krok naprzód w porównaniu z "linkami w SMS" ;>
    Ale przez jakiś czas akceptowali "zwykły" PIN do karty jako ePIN - ale potem coś
    pogrozili,
    że dosyć tego dobrego i jak nie ustawisz ePinu (lub nie masz autoryzacji apką) to nie
    zapłacisz.

  • 32. Data: 2023-11-23 18:03:13
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Za prąd przez alegro?
    > Czy na allegro kupujesz tą kartą - ale oni mają własną obsługę kart?

    W allegro mam tę kartę zapisaną i zawsze nią płacę, ostatnio też bez
    problemu. Nie zwróciłem uwagi, czy tam jest jakiś pośrednik.

    > I za prąd płacisz osobno (z jakąś prowizją?) - to kto im obsługuje
    karty, bluemedia?

    Osobno. Z prowizją. Przez autopay. Akurat mi się śpieszyło i użyłem
    takiego kanału zapłaty.

    MJ

  • 33. Data: 2023-11-23 18:08:17
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > (ten sam sprzedawca, ten sam pośrednik przelewy24).
    > Najlepiej jeszcze jakby to była inna karta citka, albo nawet twoja inna.

    As you wish. Tę samą transakcję (bo ona wisiała nieopłacona) opłaciłem
    inną kartą citi. Skutecznie. Ale uwaga - poszło przez payu. Będę badać
    dalej.

    > Zakładam jednak, że to raczej tylko Ty (lub niewielki,
    > czymś się charakteryzujący podzbiór klientów) masz problem, inaczej zrobiłby się
    jednak dym.

    > A jak w citku potwierdzasz płatność netową?

    Aplikacją. A czasem niczym, jak mała. Raz chcieli epinu, którego nawet
    nie ustawiałem. Reklamowałem, przeprosili za "awarię".

    MJ

  • 34. Data: 2023-11-24 01:38:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ale o polcard dopytam - z jakiego to było banku?

    BPH

    > Wydawał tylko BIG?

    Rozwiniesz to pytanie?

    > Trzeba było mieć tam rachunek?

    Nie wiem. Ja miałem.

    > I czy to była debit, charge czy credit,
    > a może jakiś autorski pomysł?

    Działała jak DEBET.

    > I długo to miałeś?

    Ze 2~3 razy mi złamali żelazkiem.

    > Bo czy nie ty pisałeś kiedyś, że ten okrzyk
    > oznaczał, że kierowniczka ma przestać gadać
    > przez telefon, bo PIS potrzebuje zadzwonić modemem
    > po autoryzację?

    Nie. Autoryzacja była zeszytem (mieli powpisywane zastrzeżone karty), a
    żelazko nie miało kabelków, więc o posiadanie modemu go nie podejrzewam.

    > Polcard wprowadził POSy wcześniej niż karty.

    U nas nie było.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 35. Data: 2023-11-25 13:43:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 23 listopada 2023 o 18:08:18 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):
    > As you wish. Tę samą transakcję (bo ona wisiała nieopłacona) opłaciłem
    > inną kartą citi. Skutecznie. Ale uwaga - poszło przez payu. Będę badać
    > dalej.

    No zdałoby się, bo albo inna karta (fajnie choć, że _twoja_ inna karta
    _z_citka_) albo inny operator.
    Póki co wiemy tylko, że citi+empik(?) czasem chodzi.

    Trzeba sprawdzić:
    - "niedziałającą" (przez przelwy24) kartą przrz payU
    - "działającą" (przez payU) przez przelewy24

    A w ogóle to skąd się nagle pojawiła opcja payU?
    To na pewno ten sam sprzedawca?

    To może przestaw na epin.

  • 36. Data: 2023-11-25 13:59:04
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 24 listopada 2023 o 01:38:04 UTC+1 Robert Tomasik napisał(a):
    > BPH

    Ech, kiedyś to było banków...
    Teraz z trudem mam ROR w 10, a KK tylko w 3.

    > Rozwiniesz to pytanie?

    BIG założył Polcard.
    Ale potem doszły inne banki-udziałowcy/wydawcy tych kart.
    Podobnie jest teraz z blikiem.

    > Ze 2~3 razy mi złamali żelazkiem.

    No to można wymienić kartę, pytałem o to,
    jak długo miałeś tą kartę póki nie zrezygnowałeś
    lub bank przestał obsługiwać i wypowiedział umowę.

    A w ogóle to miało to sens poza robieniem
    zamieszania? Ile sklepów w mieście akceptowało?
    No i jeszcze orbis mógł.
    Bo za granicą siłą rzeczy nie, chyba że miała
    dodane jeszcze np. maestro.

    > Nie. Autoryzacja była zeszytem (mieli powpisywane zastrzeżone karty), a
    > żelazko nie miało kabelków, więc o posiadanie modemu go nie podejrzewam.

    No może trzeba było w takim razie zadzwonić po autoryzację
    "paszczowo", bo w "zeszyt" nie uwierzę, szukanie igły w stogu siana,
    bo jak w zeszycie sortować, już szybciej zadzwonić, chyba że
    międzymiastowa do Warszawy droga (i/lub trzeba
    było zamawiać - i krzyczeć - kurtałka, a w 2011 w Portugalii
    odbierałem telefon z Polski, wyjmując go z kieszeni).

    > U nas nie było.

    Nic dziwnego, to było do obsługi zagranicznych kart,
    wiec instalowali tam, gdzie przyjeżdżali zagraniczniacy.
    Ciekawe jak dużo fraudów było, że się jednak opłacało.
    Bo tu "zeszyt" by już nie przeszedł ;P

  • 37. Data: 2023-11-25 19:02:31
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > - "niedziałającą" (przez przelwy24) kartą przrz payU
    > - "działającą" (przez payU) przez przelewy24
    >
    > A w ogóle to skąd się nagle pojawiła opcja payU?

    Chyba wyraźnie napisem? Nie tylko ten sam sprzedawca, ale TEN SAM ZAKUP.
    Wisiał nieopłacony, no to opłaciłem inną kartą. Nie było żadnej "opcji"
    ale zakup okazał się być rozliczony przez payu. Nie wiem, może empik
    pośrednika zmienił w tzw. międzyczasie. Nie mam żadnego wpływu na to,
    czego empik użyje.

    > To może przestaw na epin.

    Po co? Nie chcę.

    MJ

  • 38. Data: 2023-11-26 17:22:10
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Pamiętam jak w warszawskich taksówkach mieli "żelazka" i radiem otwartym tekstem
    podawali wszystkie dane Twojej karty do operatorki
    celem "sprawdzenia" ;-)

    -----

  • 39. Data: 2023-11-28 16:48:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tylk dwie. Ale czy to zabezpieczenie nie musiało być na osobnym
    > koncie?

    No, to nie było zabezpieczenie. Ale to było oddzielne konto (albo
    jedyne) - dolarowe. Później były też karty złotówkowe.

    > Takie?
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Charge_card

    No pewnie takie, bo jakie.

    > kredytowa, gdzie trzeba spłacic saldo miesięczne w całosci?
    > Bez limitu?

    Były limity, aczkolwiek nie miały takiego znaczenia jak przy KK,
    a duża część transakcji była offline, bez żadnej autoryzacji (ew. ze
    sprawdzeniem w grubej papierowej księdze, wydawanej raz na sto lat, czy
    karta nie jest przypadkiem zastrzeżona).

    > Czy jednak chodzi o to, ze to na dzisiejsze "debetowa" ?

    Kiedyś nie było praktycznie kart "debit" (były karty bankomatowe),
    technologia nie za bardzo pozwalała na takie cuda. Karty charge nie były
    też kartami kredytowymi - po prostu kiedyś wszystko działało wolniej,
    (zaksięgowane) transakcje były podliczane na koniec miesiąca, i należało
    mieć na to pieniądze. Bliżej temu było IMHO do karty debit niż do KK,
    ale co ja tam wiem, według obecnej nomenklatury to był podobno rodzaj
    KK.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 40. Data: 2023-11-28 23:06:25
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Empik jego [----] mać.

    Spróbowałem jeszcze raz.

    Zakup w empiku, płatność kartą tą co zawsze, zatwierdzenie w aplikacji,
    klik.

    I znowu to samo - w banku założyła się blokada, przyszedł mail z
    przelewy24 że rozpoczęta transakcja, sprawdź status transakcji -
    nieudana. I tyle.

    Ale coś mnie tknęło. Ja płacę cały czas kartą ZAPAMIĘTANĄ W EMPIKU. A
    gdyby tak?

    Usuń kartę, zapłać, wpisuje dane tej samej karty, płatność bez
    zapamiętania, klik.

    Poszło w ogóle bez 3Dsecure i zatwierdzania w czymkolwiek. Od razu mail
    od ___payu___, że transakcja, klik status - udana, od razu mail z
    empiku, że zakup zapłacony...

    Empikowi się tak kompletnie coś popierdzieliło, że autoryzacje szły do
    payu, ale transakcje próbował rozliczać w przelewy24?

    Na próbę kolejny zakup opłacony tak samo - idzie bez problemu.

    Tylko trochę mnie martwi, że przestało prosić o zatwierdzenie. Niby
    kwoty małe...

    A karta była zapamiętana w Empiku "od zawsze", tyle tylko, że dopóki
    działało, to szło wcale nie przez przelewy24 ani nie przez payu, tylko
    przez dotpay.

    MJ