  • 41. Data: 2011-11-22 13:32:44
    Temat: Re: Dlaczego Sarko tak bardzo chce dodrukować ....
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Tue, 22 Nov 2011 08:32:11 +0100, skippy napisał(a):

> [...]
    >>

    > kreacja by była, gdyby po Twoim bankructwie bank nie miał z czego oddać 3zł
    > na depo kogoś od kogo wziął tę kasę
    > następnie ktoś tam by uznał że trzeba ratować bank i wydrukował te 3zł po
    > czym dał bankowi
    > wtedy istotnie pojawiają się 3zł z sufitu w obiegu
    >
    > a znając zycie z tych 3zł bank by sobie wypłacił 2zł premii, gościowi od 3zł
    > oddał 50gr i powiedział mu że reszta będzie później i niech nie fika bo nic
    > nie dostanie
    >
    > po czym gość z kumplami by zaczął protestować na brooklyn bridge przeciw

    No i sam widzisz. Kasa bez pokrycia. Wszyscy sie nia posługujemy.
    Kiedy cieżką pracą zarobisz 100zł, to nie wyobrażaj sobie że dostałeś
    stówę, bo Twoj pracodawca albo klient mógł ją pozyczyć z banku. Więc
    dostałes obietnicę tego banku, że możesz se kupić za stówkę 50l śmietany w
    sklepie spożywczym. W rzeczywistości bank ma tylko 30zł, ale ręczy za
    całość. Sklepikarz da ci tę śmietanę i teraz on ma zmartwienie, żeby ktoś
    mu przyjął stówkę.
    Dopóki wszyscy wierzą, jest OK. Ale jak jest jakiś kłopot z płynnością
    banków, albo pierdnie Bernanke, to sklepikarze zaczynają się denerwować i
    żadają np. wyższych cen bo chcą jakoś pokryć ryzyko niewypłacalności.
    Całość musi się od czasu do czasu zresetować, to się nazywa kryzys. Gdyby
    pieniądze były coś warte, nie byłoby gwałtownych wymian i dewaluacji w
    czasach wojen albo nawet mniejszych zawieruch. W takich czasach ludzie
    wiedzą że nie ma już banków i nikt już niczego nie gwarantuje.
    Z tego powodu zawsze mnie śmieszyło, kiedy ekonomiści definiowali pieniądz
    jako towar.

  • 42. Data: 2011-11-22 13:40:37
    Od: "skippy" <s...@o...eu>

    > A po co pokrycie? Co ma piernik do wiatraka? Mam debet w koncie osobistym
    > nigdy, od 10 lat nie miałem pokrycia!!!

    Ty udajesz czy o co biega?
    To bank ma mieć saldo

    jajcujesz?

    ja też nie mam pokrycia w koparkach, ale ich przechowalnia ma

  • 43. Data: 2011-11-22 14:01:11
    Od: "skippy" <s...@o...eu>

    > No i sam widzisz. Kasa bez pokrycia. Wszyscy sie nia posługujemy.

    Cały czas piszę że z pokryciem. To co uważasz za wykreowane ma pokrycie.

  • 44. Data: 2011-11-22 14:13:57
    Od: root <r...@v...pl>

    Coż poradzić że tak uważasz. Wg mnie nie ma, wg Ciebie - ma. Sam widzisz,
    skoro dwóch Polaków nie może się dogadać czy trawa jest zielona czy
    niebieska, to jak tu rozwiązaywać jakieś problemy emerytalne albo cuś.
    Może George spróbuje coś poradzić. Mnie już ręka odpada z pisania.

  • 45. Data: 2011-11-22 14:22:09
    Od: " XXL" <d...@W...gazeta.pl>

    root <r...@v...pl> napisał(a):

    Z tego powodu zawsze mnie śmieszyło, kiedy ekonomiści definiowali pieniądz
    jako towar.

    Niesłusznie Cie to śmieszyło. Kiedyś rolę pieniądza spełniały towary (skóry,
    bursztyn, sól). Towary te pełniły rolę pieniądza czyli powszechnego ekwiwalentu.

    Z czasów studiów ekonomicznych pamiętam m.in taką definicję "pieniądza" -
    pieniądz jest to powszechny ekwiwalent, który utracił swoją towarową wartość
    użytkową.
    Obecnie pieniądz to właściwie "znaki pieniężne" - patrz link.

    http://www.o-pieniadzach.e-business.net.pl/strona/44
    4/znak-pieniezny.html

  • 46. Data: 2011-11-22 16:47:43
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Tue, 22 Nov 2011 15:01:11 +0100, skippy napisał(a):

    Pomyslalem o twoim poscie i chyba wiem o co ci chodzi. Jest pokrycie.
    Zgadzam się.

    A wpłaca 10zł do banku 1 (stan depozyty w bankach 10zł)
    B bierze kredyt w kwocie 10zł i wpłaca go do banku 2 (stan depozytów 20zł)

    Senariusz 1
    A przychodzi do banku 1 po swoją kasę i dostaje 10zł.
    B przychodzi do banku 2 po swoja kasę i .... dostaje 10zł.
    Bank nakazuje splacic kjredyt B
    B spłaca kredyt i wszyscy są hepi.

    Scenariusz 2

    B wypłaca z banku 2 10zł i kupuje sztabkę złota za 10 zł od osoby fizycznej
    C wpłaca 10zł do banku 2
    A przychodzi do banku 1 po swoją kasę i dostaje 10zł.
    C przychodzi do banku 2 po swoją kasę i dostaje 10zł.
    Bank 1 nakazuje splacic kredyt B
    B nie ma kasy bo kupił sztabkę oddaje więc sztabkę
    Sztabka jest g.. warta bo był podrobiona (albo kurs złota spadł) więc bank
    1 spajtował
    B nie miał nic i dalej nie ma nic
    A ma 10zł
    C ma 10zł
    Scenariusz 2 jest kryzysowy (rok 2008)
    Scenariusz 1 jest miedzykryzysowy

    Reasumując pokrycie wszystkich pieniedzy (ludzi + banków) w majątkju
    teoretycznie jest zawsze, ale pieniedzy w bankach - niekoniecznie.

  • 47. Data: 2011-11-22 17:12:37
    Od: "skippy" <s...@o...eu>

    Użytkownik " XXL" <d...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wartość
    > użytkową.
    > Obecnie pieniądz to właściwie "znaki pieniężne" - patrz link.

    oczywiście że pieniądz to towar
    biorąc kredyt kupujesz go, na ten przykład

  • 48. Data: 2011-11-22 17:22:48
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "skippy" <s...@o...eu> wrote in message

> [...]
    > międzyczasie Tobie będe codziennie przysyłał maile ze masz u mnie 10zł, to
    > co?
    > W łącznie jest 20???
    >
    > przecież ten ktoś może tez mi je wpłacić a ja dam następnemu
    > I nie będzie 30 tylko nadal 10 realnych, obiegowych
    > reszta to kwity depozytowe
    >
    > No weźcie sie ogarnijcie
    > TO nie jest żadna kreacja tylko obracanie pieniądzem który inaczej by był
    > bezczynny
    >
    > jeś mi dasz na przechowanie koparkę a ja ją komuś wynajmę na budowe, żeby
    > on dzięki niej zarabiał, to ni kuta, nie ma dwóch koparek

    Ależ skippy, tak działa system wtórnej kreacji pieniądza.
    W skali całego kraju tych co przychodza po ich depozyty płatne na żądanie
    jest na tyle mało ze nie ma problemu z gotówką z rezerw. Policzyli sobie
    prawdopodobieństwo że A i B nie przyjdą razem i udają że ich depozyty nadal
    są na żądanie. Ale rzeczywistość jest zgoła inna.
    Gdybyb A i B przyszli razem mamy sytuację "run na bank" i koniec pieśni.

    george

  • 49. Data: 2011-11-22 17:28:11
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "root" <r...@v...pl> wrote in message
> [...]
    > A przychodzi do banku 1 po swoją kasę i dostaje 10zł.
    > B przychodzi do banku 2 po swoja kasę i .... dostaje 10zł.

    a odsetki to skąd B wezmie :) ?

    george

    P.S. Bank nie może tak ot sobie nakazać spłaty :).

  • 50. Data: 2011-11-22 17:52:51
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Tue, 22 Nov 2011 18:28:11 +0100, george napisał(a):

    > "root" <r...@v...pl> wrote in message

    > a odsetki to skąd B wezmie :) ?
    >
    > george
    >
    > P.S. Bank nie może tak ot sobie nakazać spłaty :).

    Szczegóły. Chodzi o to że tak jak pisze skippy, banki niby mają pokrycie bo
    żadają zabezpieczeń na majątku. Z tym trzerba się zgodzić. Do tej pory
    gadaliśmy jednak o samych bankach i depozytach żeby pokazać kreację
    pieniędzy. Skippy dodał do tego majątek. W ten spsob skomplikował obraz jak
    to on ma w zwyczaju.
    Musimy się jednak z nim zgodzić, że nie do końca można zkładać, że
    kredytobiorca może sowbodnie przepić kredyt i nie posiadać żadnego majątku,
    W tym sensie pieniądze z kredytu mają pokrycie w tym majątku.