  • 1. Data: 2002-10-30 09:35:19
    Temat: Dlaczego SKOK daje tak duże oprocentowanie
    Od: t...@p...onet.pl

    Jak pewnie wiecie SKOK wprowadził lokatę o stałym oprocentowaniu powyżej 9% na
    ponad 9 miesiecy. Szczegółów nie znam ale jestem bardzo zdziwiony jak ich na to
    stać. Tylko niech mi nikt nie tłumaczy, że to brak "marmurków". Aktualnie
    WIBOR3M oscyluje w poblizu 7% a WIBOR na dłuższe okresy jest poniżej 7%.
    Oznacza to, że pożyczając od innych banków zyskują ponad 2% niż przyjmując
    lokaty od klientów, z których jeszcze muszą odprowadzić do NBP 4,5% za darmo
    (rezerwa obowiązkowa). Nie wiem co prawda jak mają oprocentowane kredyty. Ale
    niezależnie od tego NIC NIE ROZUMIEM. Pozdrowienia tensor1

  • 2. Data: 2002-10-30 09:46:14
    Temat: Re: Dlaczego SKOK daje tak duże oprocentowanie
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:1793.000000fb.3dbfa7d6@newsgate.onet.pl, Użytkownik wrote:
    > Jak pewnie wiecie SKOK wprowadził lokatę o stałym oprocentowaniu
    > powyżej 9% na ponad 9 miesiecy. Szczegółów nie znam ale jestem bardzo
    > zdziwiony jak ich na to stać.

    Nie jestem ekspertem, ale chyba takie są czynniki:
    - udzielaja z calosci kredytow, nie dotyczy ich wiec tak bezposrednio WIBOR
    - nie maja zysku, tylko koszty operacyjne
    - nie jestem pewien, czy rezerwy obowiazkowe w NBP ich dotycza, czy tylko
    bankow

  • 3. Data: 2002-10-30 10:01:49
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > - nie maja zysku, tylko koszty operacyjne
    > - nie jestem pewien, czy rezerwy obowiazkowe w NBP ich dotycza, czy tylko

    Też nie jestem pewien, czy muszą odprowadzać rezerwę obowiązkową. To, że nie
    mają zysków nie jest niestety wytłumaczeniem bo inni tez ich nie mają albo
    bardzo małe. Muszą mieć jednak straty (jak inne banki) ze straconych kredytów.
    Cudów nie ma. Nie rozumiem twego stwierdzenia WIBOR ich nie dotyczy. Problem
    polega na tym. Trzeba mieć pieniądze na kredyty. Skąd je wziąść. Albo od ludzi
    (depozyty) albo od banków(lub NBP). Ta druga mozliwość jest tańsza o 2%.
    Dlaczego jej nie wykorzystują. Może im nikt nie chce dać kredytów. Jeżeli tak
    to wystarczyło by dać oprocentowanie na 8% a nie na 9%. I tak byłoby to bardzo
    dużo. Co więcej jest to oprocentowanie STAŁE na ponad 9 miesięcy. Czy nie
    węszycie w tym jakiejść przewałki???

  • 4. Data: 2002-10-30 10:16:56
    Od: "krab" <_...@h...pl___>

    Użytkownik "Robert" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > - nie jestem pewien, czy rezerwy obowiazkowe w NBP ich dotycza, czy tylko
    > bankow

    skok to nie bank, to najzwyklejsza spoldzielnia, nie maja zadnych obciazen
    obowiazkowych

  • 5. Data: 2002-10-30 10:23:01
    Od: "Dave" <u...@o...pl>

> [...]
    Ale
    > niezależnie od tego NIC NIE ROZUMIEM. Pozdrowienia tensor1

    1. SKOK nie odprowadza rezerwy obowiazkowej.
    2. Nie ma gwarancji BFG i nie placi skladki.
    3. Ma nizsze koszty dzialalnosci.

    Pokusa lokaty tam jest wieksza ale ryzyko tez wieksze...

    D.

  • 6. Data: 2002-10-30 11:26:36
    Od: "Jacek Olbrys" <j...@k...pl_anti-spam_>

    > 1. SKOK nie odprowadza rezerwy obowiazkowej.
    > 2. Nie ma gwarancji BFG i nie placi skladki.
    > 3. Ma nizsze koszty dzialalnosci.
    >
    > Pokusa lokaty tam jest wieksza ale ryzyko tez wieksze...

    Nie do konca. SKOKi maja swoja wlasny fundusz gwarancyjny (ubezpieczenie) i
    z tego co pamietam gwarantuja wyzsze kwoty niz BFG. Ponadto (statutowo) sa
    organizacjami non-profit. No i nie zapominajmy, ze ta forma bakowosci to
    podstawa detalu w Europie i Stanach. (niemieckie sparkasse, hiszpanskie
    caja, amerykanskie Credit Union...)

  • 7. Data: 2002-10-30 11:52:15
    Od: Aleksander Mauszak <e...@d...com>

    On Wed, 30 Oct 2002 11:23:01 +0100, Dave <u...@o...pl> wrote:

> [...]
    > 2. Nie ma gwarancji BFG i nie placi skladki.
    > 3. Ma nizsze koszty dzialalnosci.
    >
    > Pokusa lokaty tam jest wieksza ale ryzyko tez wieksze...

    Nie gwarantuję szczegółów, ale kiedy się tym interesowałem to sprawy miały
    się następująco:

    - (Ad. 2) SKOK nie jest bankiem, więc nie obowiązuje go BFG, ale SKOKi się
    ubezpieczają gwarantując pojedyńcze wkłady do 18k EUR.

    - W tym oprocentowaniu (9%) należałoby uwzględnić poprawkę, że aby założyć
    lokatę to musisz być członkiem SKOKu, a to się wiąże z kosztami
    jednorazowymi i obowiązkową miesięczną wpłatą która jest niskooprocentowana.
    Konia z rzędem temu kto wyliczy realną stopę.

    - (Ad. 3) *Teoretycznie* największe oszczędności SKOK ma na zmniejszeniu
    ryzyka kredytowego, bo *teoretycznie* jest to grupa ludzi którzy się znają i
    mogą znacznie lepiej ocenić ryzyko pożyczenia pieniędzy konkretnemu
    członkowi. Jeszcze raz zastrzegam się że to czysta teoria, bo nie wiem jak
    to naprawdę funkcjonuje, a patrząc na ,,profesjonalizm'' banków nie
    spodziewam się niczego dobrego.

    max

    PS.
    To pierwszy post w tej konfiguracji newsów więc jeśli ktoś wytknie mi
    błędy to będę dżwięczny.

  • 8. Data: 2002-10-30 21:49:07
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > jednorazowymi i obowiązkową miesięczną wpłatą która jest niskooprocentowana.
    > Konia z rzędem temu kto wyliczy realną stopę.

    Nie masz racji. Każdy człowiek z ulicy bez żadnych dodatkowych opłat może
    założyć lokatę (w tym tą o stałym oprocentowaniu powyżej 9%). Sprawdziłem.
    Tensor1.

  • 9. Data: 2002-10-30 22:48:00
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello t...@p...onet.pl!

    30 Oct 02 10:35, t...@p...onet.pl -> do All:

    t> Jak pewnie wiecie SKOK wprowadził lokatę o stałym oprocentowaniu
    t> powyżej 9% na ponad 9 miesiecy. Szczegółów nie znam ale jestem bardzo
    t> zdziwiony jak ich na to stać. Tylko niech mi nikt nie tłumaczy, że to
    t> brak "marmurków". Aktualnie WIBOR3M oscyluje w poblizu 7% a WIBOR na
    t> dłuższe okresy jest poniżej 7%.
    t> Oznacza to, że pożyczając od innych banków zyskują ponad 2% niż
    t> przyjmując lokaty od klientów, z których jeszcze muszą odprowadzić do
    t> NBP 4,5% za darmo (rezerwa obowiązkowa).

    A kto Ci powiedział, że SKOKi mają cokolwiek wspolnego z rynkiem
    miedzybankowym i NBP ???
    SKOKi maja wewnetrzne kalkulacje oparte głównie o drobne pozyczki tzw.
    "chwilówki" (do 30 dni) oprocentowane na kilkadziesiat (n.p. 72%) rocznie.
    Klientom takie oprocentowanie wisi, bo jak potrzebuja n.p. stówe na tydzień
    to oddanie kilku zlotych wiecej ich nie rujnuje - koszt takiej pożyczki jest
    porównywalny n.p. z pobraniem kasy w obcym bankomacie.
    Dla SKOK'u roznica miedzy kosztem depozytu (n.p. 10% p.a.) i zyskiem z
    chwilowki (n.p. 72% p.a.) wystarczy by spokojnie dac wysokie oprocentowanie
    depozytów i miec dostateczne zabezpieczenia.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 10. Data: 2002-10-30 22:59:01
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello Aleksander!

    30 Oct 02 12:52, Aleksander Mauszak -> do All:

    AM> - W tym oprocentowaniu (9%) należałoby uwzględnić poprawkę, że aby
    AM> założyć lokatę to musisz być członkiem SKOKu, a to się wiąże z
    AM> kosztami jednorazowymi

    Wpisowe naogół 10 zł (max. 20-30zł) + wkład członkowski (_zwrotny_,
    nieoprocentowany) 30-50 zł.

    AM> i obowiązkową miesięczną wpłatą która jest
    AM> niskooprocentowana.

    Zależy w którym SKOK, - wiem o takim w którym oprocentowanie IKS (składki) = 7%
    p.a. (dane z początku października).

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-