  • 11. Data: 2003-01-27 10:02:35
    Temat: Re: Czy odsetki dzienne to 1/365 oprocentowania rocznego?
    Od: t...@p...onet.pl

    > W wiadomości news:1cdc.00000462.3e345c07@newsgate.onet.pl,
    >
    > To czemu sie jeszcze z nimi nie klocisz, sam z siebie im tak oddajesz te
    > dodatkowe pare zlotych ? Czyli ta oferta KB nie jest taka super jak takie
    > 'kfiatki' wstawiaja.
    > A co do pytania autora watku:
    > Wiekszosc walut ma baze 360 dni , 365 dni ma GBP i PLN. Kiedys mial jeszcze
    > BEF ale po zastapieniu EUR to sie zmienilo. Innych wyjatkow w tym momencie
    > nie pamietam.
    >
    > Przemek
    Kalendarz 30/360 jest praktycznie tak samo "dobry" dla klienta jak kalendarz
    "rzeczywista_liczba_dni/365". Dlatego nie pogarsza to oferty KB. Gorszy jest
    kalendarz "rzeczywista_liczba_dni/360", ale tego KB nie stosuje.
    UWAGA: Odsetki(niezaleznie od stosowanego kalendarza) są w bankach liczone
    każdego dnia i "dosumowywane". Powoduje to, że np. dla kalendarzu 30/360
    odsetki za pewien dzień w styczniu są inne niz za jakiś dzień w lutym (przy tym
    samym oprocentowaniu i tej samej kwocie zadłużenia). Jeżeli to Cię bardziej
    interesuje to wyjaśnie dokładnie. Tensor1.

  • 12. Data: 2003-01-27 10:24:11
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@n...gazeta.pl>

    W wiadomości news:1cdc.0000056e.3e3503bb@newsgate.onet.pl,
> [...]
    > kalendarz "rzeczywista_liczba_dni/365". Dlatego nie pogarsza to oferty
    > KB. Gorszy jest kalendarz "rzeczywista_liczba_dni/360", ale tego KB nie
    No prosze a ja pamietam, jak kiedys bralem jakis niewielki kredyt i tez mi
    chcieli wstawic baze 360 dni. Niby to bylo pare groszy, ale zawsze cos. Poza
    tym zwrot praktycznie dobry != taki sam.

> [...]
    > dzień w lutym (przy tym samym oprocentowaniu i tej samej kwocie
    > zadłużenia). Jeżeli to Cię bardziej interesuje to wyjaśnie dokładnie.

    Kalendarz 30/360 (przyjmuje sie ze miesiac ma 30 dni) mozesz brac sobie jak
    masz pelne miesiace a nie wybierac jakikolwiek dzien ze srodka IMO i o co
    chodzi z tym 'dosoumowywaniem' ?

    Przemek

  • 13. Data: 2003-01-27 11:49:24
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > masz pelne miesiace a nie wybierac jakikolwiek dzien ze srodka IMO i o co

    Już tłumaczę dokładnie. Dla ułatwienia założmy, że 1 stycznia otrzymałeś kredyt
    w wysokości K, stopa procentowa w skali roku e, pierwsza spłata 1 kwietnia

    **********
    kalendarz A: 30/360
    odsetki za jeden dzień stycznia - K*e/(1200*31)
    odsetki za jeden dzień lutego - K*e/(1200*28)
    odsetki za jeden dzień marca - K*e/(1200*31)
    Łącznie odsetki za styczeń, luty i marzec są równe K*e*3*/1200= 0,002500*K*e
    ************
    kalendarz B: rzeczywista_liczba dni/365
    odsetki za jeden dzień stycznia - K*e/(36500)
    odsetki za jeden dzień lutego - K*e/(36500)
    odsetki za jeden dzień marca - K*e/(36500)
    Łącznie odsetki za styczeń, luty i marzec są równe K*e*90/36500= 0,002466*K*e
    ************
    Wynika stąd, że odsetki za I kwartał dla kalentarza A są większe niż dla
    kalendarza B. Podobnie jest w kwartale drugim. jednak odwrotna sytuacja
    wystepuje w kwartale trzecim i czwartym. Zauważ, że I kwartał ma 90 dni, drugi -
    91, zaś trzeci i czwarty po 92. Powoduje to, że nie ma praktycznie różnicy
    pomiędzy tymi kalendarzami. Co więcej, gdybyś spłacał ratę po roku odsetki były
    by dokładnie takie same.

    Co to jest dosumowywanie. Ważne jest tu pojęcie odsetek niewymagalnych.
    Początkowo ich saldo jest zerowe. Po wyliczeniu odsetek za 1 stycznia
    zwiększają one saldo odsetkek niewymagalnych. Po wyliczeniu odsetek za 2
    stycznia znowu zwiększają saldo odsetek niewymagalnych, itd, aż do 31 marca. W
    dniu 1 kwietnia naliczone odsetki niewymagalne stają się odsetkami wymagalnymi.

    Służę dalej. Tensor1.

  • 14. Data: 2003-01-27 12:22:36
    Od: r...@p...onet.pl

    > rok bankowy to 365 dni, miesiac 30 i to jest zapisane w PB
    > (przynajmniej ten rok - miesiaca cos nie moglem znalezc :)

    Witam,

    Ale banki które rozpoczeły działalnośc przed 97 rokiem używały i pewnie nadal
    używają w swoich systemach 360/rok (tak wtedy stanowiło prawo).

    Pozdrawiam,

    Roland

  • 15. Data: 2003-01-27 12:22:54
    Od: r...@p...onet.pl

  • 16. Data: 2003-01-27 13:00:48
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@n...gazeta.pl>

    W wiadomości news:1cdc.00000610.3e35249e@newsgate.onet.pl,
    Użytkownik <r...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ale banki które rozpoczeły działalnośc przed 97 rokiem używały i pewnie
    > nadal używają w swoich systemach 360/rok (tak wtedy stanowiło prawo).

    Owszem, bo taka byla wtedy konwencja ale NBP czy tez moze dokladniej sejm
    zmienil prawo i mamy baze 365 dni. Rok rozpoczecia dzialalnosci nie ma tu
    nic do rzeczy.

    Przemek

  • 17. Data: 2003-01-27 13:56:14
    Od: r...@p...onet.pl

> [...]
    > zmienil prawo i mamy baze 365 dni. Rok rozpoczecia dzialalnosci nie ma tu

    Witam,

    Nie kwestjonuję tego, ale np. w 98 r Citi dla kart kredytowych system był
    ustawiony na 360/rok bo implementacja wcześniej natomiast dla kont itd 365/rok
    bo zaimplementowany po 98. Pytanie czy to jest/było zgodne z prawem czy Citi
    nagieło przepisy (a może istniał jakiś okres przejściowy?)

    Pozdrawiam,

    Roland

  • 18. Data: 2003-01-27 14:04:50
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@n...gazeta.pl>

    W wiadomości news:1cdc.0000067d.3e353a7d@newsgate.onet.pl,
> [...]
    > 365/rok bo zaimplementowany po 98. Pytanie czy to jest/było zgodne z
    > prawem czy Citi nagieło przepisy (a może istniał jakiś okres przejściowy?)

    Wydaje mi sie, ze powinni to zmienic tak samo jak zmieniono baze na typowym
    ROR-rze. A zmiana byla z tego co wiem, od razu. Byl czas na przygotowanie
    systemu ale jednego dnia (w zasadzie nocy) przestawiono. Szczegolow juz nie
    pamietam a co do podstaw prawnych to juz niech jakis prawnik sie wypowie.

    Przemek

  • 19. Data: 2003-01-27 14:24:32
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    r...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > bo zaimplementowany po 98. Pytanie czy to jest/było zgodne z prawem czy Citi
    > nagieło przepisy (a może istniał jakiś okres przejściowy?)

    O ile dobrze pamiętam to w PB było że dla depozytów było (musiało być)
    365 dni. Dl akredyów zapisu nie znalazłem.
    Natomias ustawa o kredycie konsumenckim wymusza dla takich kredytów 365 dni.
    KJ

  • 20. Data: 2003-01-27 17:34:39
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > 365 dni. Dl akredyów zapisu nie znalazłem.
    > Natomias ustawa o kredycie konsumenckim wymusza dla takich kredytów 365 dni.

    Chyba sie mylisz. Ustawa o kredycie konsumenckim wymusza tylko, aby przy
    wyliczaniu rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (RRSO) korzystać z
    kalendarza rzeczywistego. Nie ma to żadnego związku z kalendarzem do naliczania
    odsetek. Kolejność jest następująca. Najpierw bank podaje harmonogram spłat a
    potem stosując kalendarz rzeczywisty wyznacza się RRSO. Jest to logiczne, bo na
    przykład w kredytach ratalnych nie podaje sie czesto oprocentowania tylko
    wielkość rat.
    Czy bank może wziąść harmonogram spłat z "powietrza" i będzie to zgodne z
    Ustawą. Ja uważam, że tak byleby RRSP była wyliczona prawidłowo.

    Czy są inne uregulowania prawne dotyczące stosowania określonych kalendarzy.
    Kiedyś była na ten temat dyskusja. Wypowiadała sie jakaś specjalistka z banku
    sugerująć, że praktycznie nie. Szczegółów nie pamiętam. Tensor1.