    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy odsetki dzienne to 1/365 oprocentowania rocznego?
    Date: 27 Jan 2003 12:49:24 +0100

    > W wiadomości news:1cdc.0000056e.3e3503bb@newsgate.onet.pl,
    > No prosze a ja pamietam, jak kiedys bralem jakis niewielki kredyt i tez mi
    > chcieli wstawic baze 360 dni. Niby to bylo pare groszy, ale zawsze cos. Poza
    > tym zwrot praktycznie dobry != taki sam.

    > Kalendarz 30/360 (przyjmuje sie ze miesiac ma 30 dni) mozesz brac sobie jak
    > masz pelne miesiace a nie wybierac jakikolwiek dzien ze srodka IMO i o co
    > chodzi z tym 'dosoumowywaniem' ?
    >
    > Przemek

    Już tłumaczę dokładnie. Dla ułatwienia założmy, że 1 stycznia otrzymałeś kredyt
    w wysokości K, stopa procentowa w skali roku e, pierwsza spłata 1 kwietnia

    **********
    kalendarz A: 30/360
    odsetki za jeden dzień stycznia - K*e/(1200*31)
    odsetki za jeden dzień lutego - K*e/(1200*28)
    odsetki za jeden dzień marca - K*e/(1200*31)
    Łącznie odsetki za styczeń, luty i marzec są równe K*e*3*/1200= 0,002500*K*e
    ************
    kalendarz B: rzeczywista_liczba dni/365
    odsetki za jeden dzień stycznia - K*e/(36500)
    odsetki za jeden dzień lutego - K*e/(36500)
    odsetki za jeden dzień marca - K*e/(36500)
    Łącznie odsetki za styczeń, luty i marzec są równe K*e*90/36500= 0,002466*K*e
    ************
    Wynika stąd, że odsetki za I kwartał dla kalentarza A są większe niż dla
    kalendarza B. Podobnie jest w kwartale drugim. jednak odwrotna sytuacja
    wystepuje w kwartale trzecim i czwartym. Zauważ, że I kwartał ma 90 dni, drugi -
    91, zaś trzeci i czwarty po 92. Powoduje to, że nie ma praktycznie różnicy
    pomiędzy tymi kalendarzami. Co więcej, gdybyś spłacał ratę po roku odsetki były
    by dokładnie takie same.

    Co to jest dosumowywanie. Ważne jest tu pojęcie odsetek niewymagalnych.
    Początkowo ich saldo jest zerowe. Po wyliczeniu odsetek za 1 stycznia
    zwiększają one saldo odsetkek niewymagalnych. Po wyliczeniu odsetek za 2
    stycznia znowu zwiększają saldo odsetek niewymagalnych, itd, aż do 31 marca. W
    dniu 1 kwietnia naliczone odsetki niewymagalne stają się odsetkami wymagalnymi.

    Służę dalej. Tensor1.