eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiCo się dzieje, jak ktoś nie może spłacić kredytu hipotecznego? › Re: Co się dzieje, jak kto? nie może spłacić kredytu hipotecznego?
  • Data: 2009-02-06 11:09:16
    Temat: Re: Co się dzieje, jak kto? nie może spłacić kredytu hipotecznego?
    Od: Maverick <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    Baloo wrote:

    > Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Ale bez konieczności spłacania pozostałości kredytu? No to jakiś plus w
    > takiej patowej sytuacji ;-)
    > Dotąd wszyscy naokoło straszyli, że banki w razie problemów
    > kredytobiorców będą hurtowo zabierać mieszkania, domy i jeszcze
    > zostawiać ludzi z kredytem do spłacenia. Trochę to nielogiczne
    > (zwłaszcza, gdy część kredytu spłacona), więc stąd moje pytania.

    Zauwaz ze chodzi o troche inna sytuacje.

    Mieszkanie kupione rok temu - za 400k, kredyt na 100% w PLN(jak wiecje
    to jeszcze gorzej, bo zostanie wiecej kredytu do splacenia, narazie
    przyjmijmy 100%). Obecnie ceny mieszkan spadly powiedzmy o 20%. A wiec
    gdy chcesz sprzedac mieszkanie teraz - to sprzedasz za 320k. Jako ze
    przez rok splaciles max 1-2% kapitalu, to nadal masz do splaty 400k (no
    , powiedzmy 390k, co niewiele zmienia). Nagle tracisz prace, srodki do
    zycia itp, poniewaz nie placisz rat bank chce licytowac mieszkanie.
    Mieszkanie jest warte 320k, ale ze z licytacji to pojdzie za 300k
    (baaaardzo optymistyczny wariant, bo zazwyczaj komornik sprzedaje
    znajomemu za polowe wartosci, czasem nawet za duzo mniej). A wiec:

    Kredyt pozostaly do splacenia 400k
    Mieszkanie wylicytowano za 300k
    Koszty komornika - 15k

    A wiec 15 k dla komornika, 285k dla banku - ty nie masz mieszkania i
    masz kredyt na 115k (400-285=115k) - do tego kredyt bez
    zabezpiecznenia, wiec odsetki to nie 6-8% rocznie, ale 25% rocznie - a
    wiec jestes udupiony na nastepne kilka lat.

    Gdy takich licytacji bedzie wiecje - cena mieszkania pojdzie jeszcze
    bardziej w dol - a wiec jesli ktos chce nie splaca rat - to cena za
    mieszkanie bedzie nizsza, a wiec zostanie wiecej kredytu do splacenia.

    Przy kredycie we frankach branym po 2.0pln/chf jest jeszcze gorzej - bo
    mieszkania tanieja jak dla PLN, ale do tego wartosc kredytu (mieszkanie
    400k, a wiec 200k frankow, a obecnie frank = 3.0 - a wiec jak chcesz
    teraz splacic mieszkanie (albo jak mieszkanie sprzedaje bank) to masz
    600k kredytu do splaty - a wiec pozostanie ci 315k kredytu do splaty)

    I w ten oto sposob oplaca sie glodowac, ale splacac raty :)
    Wyliczenia sa podstawowe, nie uwzgledniaja lawinowago spladku cen
    mieszkan, oplat, procedur sadowych - ale z grubsza oddaja istote
    problemu. Jest ot jednak rowniez problem dla banku - bo taki czlowiec
    czesto jest niewyplacalny do konca zycia - a wiec bank nie ma szansy
    odzyskac swojej kasy - a przy duzej ilosci takich ludzi moze to
    doprowadzic do upadku banki. Dlatego wiec mysle ze banki ostroznie beda
    podchodzic do zadania kolejnych zabezpieczen dla kredytow frankowych -
    aby nie rozpetac masowych licytacji mieszkan. Dlatego tez jesli splacasz
    raty to jestes bezpieczny, jesli masz opoznienia - beda problemy.

    --
    Regards,
    Maverick