  • 31. Data: 2006-06-05 08:05:31
    Temat: Re: Bezpieczeństwo kont internetowych
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > To zalezy od tego co rozumiesz pod pojeciem "sprawdzenie certyfikatu".

    Tak nawiasem mówiąc: Czy jestem naprawdę jedynym klientem, któremu
    przeszkadza, że certyfikat jakim jest podpisany applet w systemie ING
    jets od dawna przeterminowany?

  • 32. Data: 2006-06-05 08:35:25
    Od: Noeee <n...@p...onet.pl>

    > Nonsens. BTW: tokeny powstaly po to, by zredukowac uciazliwosci
    > zwiazane z obsluga hasel jednorazowych.

    Wiesz co tokeny powstały na długo-długo wcześniej zanim ktoś wymyślił
    hasła jednorazowe ... i były używane do zupełnie innych celów nie
    związanych często z bankami ...
    http://www.rsasecurity.com/node.asp?id=1156
    A co do haseł jednorazowych vs token .... to hasła jednorazowe są po
    prostu tańsze dla banku !!! i dlatego są tak popularne.

    Dla banku obsługa serwera RSA/SecureID dla np. 10 tys userów z tokenami
    to dość poważny wydatek - i jeszcze licencja za używanie !
    A takie hasełka są tanie i w miarę bezpieczne ....

    Ostatnio modne są hasła przez SMS ... - wydaje mi się, że
    bezpieczniejsze od papierowych (nie ma pośrednictwa poczty .... hasła
    nie leżą gdzieś i nikt ich nie podejrzy).

    > Wystarczy ich nie definiowac. Zlodziej moze miec problem w wyciagnieciu
    > pieniedzy od np. gazowni.

    Tylko po to jednak są te przelewy zdefiniowane aby umilić i przyśpieszyć
    pracę ... a nie utrudnić życie !
    Bank powinien tak zaprojektować system aby był bezpieczny i funkcjonalny
    ! dlatego każda operacja z MOIMI pieniędzmi powinna być zatwierdzana
    jakimś kluczem (czy to będzie token czy lista haseł)

    > Nonsensy. Zalozenie jest takie, ze karta transmisja w sieci jest
    > potencjalnie podsluchiwana. I mimo to SSL/TLS/itp. zapewnia poufnosc,
    > pod warunkiem zastosowania sie do kilku prostych zasad.
    > Nie zeby przecietny klient sie do nich stosowal.

    Ty mówisz o idealnym świecie a życie życiem ;)
    Kto ze zwykłych userów stosuje się chociażby do elementarnych zasad ....
    Wystarczy, że pojawi się jakiś nieznane okienko i kliknij OK lub Anuluj
    i już przeciętny user ma dylemat ....
    Co do podsłuchów w LAN to temat rzeka !
    Bardzo dużo ludzi ma internet w sieciach osiedlowych ;) - tamto dopiero
    można słuchać ....
    Jeśliby infrastruktura LAN/WAN była idealna to tak ... ale jak jest w
    rzeczywistości ;) - jak się robi sieci po kosztach - to nikt nie dba o
    bezpieczeństwo.

    > To oczywiscie prawda, z tym ze sieci WiFi maja sie do tego nijak, gdyz
    > nie sa czescia samego komputera jak bezpiecznego urzadzenia (szyfrowanie
    > nie odbywa sie "w sieci").

    Ale są po drodze transmisji pakietów !
    i jeśli są (o zgroza beż żadnego kodowania - ogólnodostępne) to
    powodzenia w pracy w takiej sieci ... - one się nadają co najwyżej do
    przeglądania stron WWW.

    pozdr.
    NB

  • 33. Data: 2006-06-05 08:37:37
    Od: Noeee <n...@p...onet.pl>

    > Nie traci jesli bank go nie zobaczy :-)

    Coś w tym jest ;) ale ma bardzo mało czasu na ....

  • 34. Data: 2006-06-06 00:25:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Noeee <n...@p...onet.pl> writes:

    > Wiesz co tokeny powstały na długo-długo wcześniej zanim ktoś wymyślił
    > hasła jednorazowe ...

    Guzik prawda. Hasla jednorazowe byly uzywane duzo wczesniej. I takze
    nie do zadnych celow bankowych. Bo i jakich? Banki nie byly dostepne
    z sieci.

    > A co do haseł jednorazowych vs token .... to hasła jednorazowe są po
    > prostu tańsze dla banku !!! i dlatego są tak popularne.

    Cena nie ma tu zwiazku z bezpieczenstwem.

    > Dla banku obsługa serwera RSA/SecureID dla np. 10 tys userów z
    > tokenami to dość poważny wydatek - i jeszcze licencja za używanie !

    Owszem, tak kiedys bylo :-)
    Teraz jest wiecej opcji, i wszystko jest tansze.
    Ale oczywiscie listy OTP sa zapewne jeszcze sporo tansze.

    > Ostatnio modne są hasła przez SMS ... - wydaje mi się, że
    > bezpieczniejsze od papierowych (nie ma pośrednictwa poczty .... hasła
    > nie leżą gdzieś i nikt ich nie podejrzy).

    M.in. operator GSM moze podejrzec. Nie widze tu zadnej zalety
    w bezpieczenstwie, wady - choc inne - sa porownywalne.

    > dlatego każda operacja z MOIMI pieniędzmi powinna być
    > zatwierdzana jakimś kluczem (czy to będzie token czy lista haseł)

    Tak czy owak mozna to niebezpieczenstwo wyeliminowac. Bardzo czesto
    jest tak ze wiaze sie to z utrudnieniem zycia, ale to juz sprawa
    drugorzedna i decyzja nalezy do Ciebie. Mozesz takze pomeczyc bank,
    mozna zrobia taka opcje?

    > Kto ze zwykłych userów stosuje się chociażby do elementarnych zasad ....
    > Wystarczy, że pojawi się jakiś nieznane okienko i kliknij OK lub
    > Anuluj i już przeciętny user ma dylemat ....

    Coz z tego? Przecietny klient ma 500 zl na koncie i wiecej nie straci.
    Ryzyko akceptowalne, biorac pod uwage prawdopodobienstwo.

    Masz wiecej, czytasz komunikaty. To jest prosta zaleznosc.

> [...]
    > Jeśliby infrastruktura LAN/WAN była idealna to tak ... ale jak jest w
    > rzeczywistości ;) - jak się robi sieci po kosztach - to nikt nie dba o

    Coz z tego? SSL zapewnia (moze zapewnic) bezpieczenstwo.

    > Ale są po drodze transmisji pakietów !
    > i jeśli są (o zgroza beż żadnego kodowania - ogólnodostępne) to
    > powodzenia w pracy w takiej sieci ... - one się nadają co najwyżej do
    > przeglądania stron WWW.

    To niewykluczone, jednakze wciaz nie wplywa to ujemnie na samo
    bezpieczenstwo, a tylko na np. szybkosc, dostepnosc itp.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 35. Data: 2006-06-06 00:26:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Noeee <n...@p...onet.pl> writes:

    > Coś w tym jest ;) ale ma bardzo mało czasu na ....

    Dla nawet wolnego komputera to prawie wiecznosc.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 36. Data: 2006-06-06 09:28:04
    Od: nodde <n...@d...pl>

    > M.in. operator GSM moze podejrzec. Nie widze tu zadnej zalety
    > w bezpieczenstwie, wady - choc inne - sa porownywalne.

    Eee tam, ostanio zostałem zaspamowany SMSammi z kodami dostępu z BZWBK24
    Tylko że ja tam nie ma i nie miałem nigdy żadnego konta... Jeżeli,
    nazwijmy to - sieć operatora - nie potrafi rozróżnić numerów tel no to
    sorry :) Problem był w jednej cyfrze numeru telefonu (w prefixie), z
    czego jak się zadwoniło z innego apartu na ten numer to dzwoniło u mnie
    :) Jak na mój numer to też dzwoniło u mnie. miodzio. :) no ale to juz OT ;)
    Dla dociekliwych: Plus GSM

    pozdrawiam
    nodde