    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <niarjp$am4$1@gioia.aioe.org>
    <X...@1...0.0.1>
    <m...@p...waw.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <m...@p...waw.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <j5tyqclligqb$.6wjc8u2qbgj3.dlg@40tude.net>
    <X...@1...0.0.1>
    <574c41c5$0$22839$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <m...@p...waw.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <574ca13f$0$642$65785112@news.neostrada.pl>
    <nijqgg$fkf$1@news.chmurka.net>
    Subject: Re: Awantura o pożyczkomaty w metrze....
    Date: Tue, 31 May 2016 18:07:13 +0200

    dyskusyjnych:nijqgg$fkf$...@n...chmurka.net...

    >Czuję się wywołany do odpowiedzi. [...]
    >Za kredytem zacząłem się rozglądać pod koniec 2010. Byłem chyba w 15

    A to sie nie liczy. To juz bylo po upadku zlotowki.

    >Moja wiedza na temat konsekwencji kredytu w CHF była nie dość, że
    >mała, ale wręcz błędna:
    >- zakładałem, że cena nieruchomości, czy pracy mają pewne stałe
    >wartości więc jak złotówka spadnie to i ceny nieruchomości i płace
    >dokładnie tak samo wzrosną (pamiętałem czasy, gdy cenniki musieliśmy
    >prawie co miesiąc dopasowywać do zmian kursu USD więc zakładałem, że
    >to tak zawsze się dzieje i że jak coś będzie wyrażone w twardszej
    >walucie to będzie bardziej stałe).

    Ale w 2010 to juz chyba bylo widac ...

    >Wpływ miała też moja niechęć do ryzyka. Wolałem jedną niewiadomą -
    >WIBOR niż 3 niewiadome: LIBOR, kurs, spread w moim banku, ale na
    >prawdę bardziej bolał mnie spread niż kurs - czyli nie tam widziałem
    >ryzyko, gdzie ono jest na prawdę.
    >To, że złotówka już wcześniej swoje straciła to tylko przemawiało za
    >wybraniem CHF - skoro już straciła, a jesteśmy zieloną wyspą to znów
    >wzrośnie. Biorąc w PLN w zasadzie byłem pewien, że zapłacę więcej,
    >ale nie będzie mnie denerwował spread.

    No coz, w tym roku moglo sie wydawac, ze faktycznie spread najbardziej
    bedzie bolal :-)

    >Dla banków standardem była stała rata - bo wtedy wychodzi niższa rata
    >na początku = większa zdolność. Dziwili się, jak mówiłem, że ja chcę
    >malejącą i o stałej w ogóle nie rozmawiamy.

    No bo klient majac perspektywie wykonczenie wcale nie chce wysokich
    oplat na poczatku.
    Tudziez latwiej porownac kredyty.

    >Takiego przykładu (1500, a po 10 latach 800) chyba nie da się
    >wygenerować inaczej niż poprzez dodatkową spłatę części kapitału w
    >międzyczasie.

    Zakladam, ze autor przykladu zakladal raty malejace stopniowo.

    Teoretycznie, to z bankami powinno byc elastycznie, place 1500,
    splacilem sporo, to sie umawiamy na 800.
    Ale praktyka jakas inna :-)

    J.