  • 31. Data: 2004-12-16 20:08:32
    Temat: Re: (AIRPOLONIA) - odzyskac z VISA w LukasBank
    Od: Kamil Jonca <k...@g...pl>

    Dnia Thu, 16 Dec 2004 20:23:48 +0100,
    osoba podpisana: Krzysztof K. Maj <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    ===============
    ==================

    > Dalej sŕ przykůady róýnych biletów, ale wszystkie bardzo materialne.

    Właśnie znikłeś wszelkiego rodzaju "tickets" w kerberosie i innych tego
    typu systemach.
    "Dokument" też do niedawna miał postać materialną, aż zaczęto uznawać za
    dokument "zapis w systemie informatycznym" :-)

    > Caůy czas staram sić przekonaă Cić o tym :)

    A tu zgoda.

    KJ
    PS. Kodowanie ISO-8859-13 to co to jest ? Bałtyckie ?

    A fanatic is a person who can't change his mind and won't change the subject.
    - Winston Churchill

  • 32. Data: 2004-12-17 00:15:21
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    Thu, 16 Dec 2004 20:08:32 +0000 (UTC), na pl.biznes.banki, Kamil Jonca w
    wiadomości <news:slrncs3qq0.33u.kjonca@kjonca.kjonca.bogus> napisał(a):

    > PS. Kodowanie ISO-8859-13 to co to jest ? Bałtyckie ?

    Sorry, to przy kopiowaniu tekstu ze Słownika mi się przyplątało.

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj

  • 33. Data: 2004-12-17 11:06:22
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    Krzysztof K. Maj wrote:

    > Nie, plik w komputerze juý biletem nie bćdzie.

    Z której choinki się urwałeś? Boże Narodzenie dopiero przed nami zdaje się
    ;-)

    > Za Sůownikiem Jćzyka Polskiego PWN:

    No i co w związku z tym, że cytujesz mi jakiś przestarzały słownik? CO TO MA
    do opisywanej sytuacji - odzyskanie kasy za przelot opłacony kartą?

    Dla mnie EOT, bo zdaje się nie wiesz o co biega, a mi sie nie chce
    tłumaczyć - przeczytaj cały wątek - może Ci się rozjaśni.

  • 34. Data: 2004-12-17 16:31:03
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 16 Dec 2004 20:23:48 +0100, "Krzysztof K. Maj"
    <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org> wrote:

    >(Uwaga na puůapkć w adresie!)
    Uwaga na puuapkć w Content-Type:
    text/plain; charset="iso-8859-13" ;)

    WAM
    --
    Sylwester 2004!
    Może nad morze?

  • 35. Data: 2004-12-17 19:36:44
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    Fri, 17 Dec 2004 12:06:22 +0100, na pl.biznes.banki, Glenn w wiadomości
    <news:cpuffc$57l$2@news.onet.pl> napisał(a):

    > Dla mnie EOT, bo zdaje się nie wiesz o co biega, a mi sie nie chce
    > tłumaczyć - przeczytaj cały wątek - może Ci się rozjaśni.

    Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi.
    Sławek zażartował, że przedmiotem transakcji nie był przelot, lecz sam
    bilet na przelot, a Ty zaoponowałaś. Wtedy ja przedstawiłem argument
    popierający Twoje stanowisko, na co Ty wysłałaś 3 posty usiłujące
    przekonać mnie do tegoż swojego stanowiska. :)))
    Chyba powinnaś wypocząć.
    A dla mnie też EOT.

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj

  • 36. Data: 2004-12-18 17:40:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl> writes:

    > Noo chyba zostala wykonana, jakies pokwitowanie na wystawienie biletow chyba
    > istnieje? Chocby elektroniczne.

    Ciekawe jak takie wyglada? I czy na pewno jest na nim PIN lub podpis
    posiadacza karty?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 37. Data: 2004-12-18 17:43:57
    Temat: Re: (AIRPOLONIA) - odzyskac z VISA lub MasterCard
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info> writes:

    > Jeśli bank odrzuci reklamacje - to nie za bardzo masz się na co
    > powołać, bo regulacje VISA, czy MasterCard formalnie *NIE* wiążą
    > klienta. Ba -
    > klient nie ma do nich nawet dostępu.

    Troche jednak wiaza. Jak to jest jeden klient to pewnie nie, ale jesli
    jest ich takich wiecej i sprawy nie ukrywaja to np. VISA moze
    przynajmniej teoretycznie sie zdenerwowac.

    A z tym brakiem dostepu to bym az tak bardzo nie przesadzal.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 38. Data: 2004-12-18 21:04:45
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Troche jednak wiaza.

    Formalnie nie.
    Jednak logicznym jest, że nie są bez znaczenia dla klienta, bo skoro
    wiążą bank, to w konsekwencji ma to wpływ na to, co bank powie klientowi
    (bo zmusi go do tego układ z VISĄ), na tematy które nie jest regulowane
    w umowach bank<->klient.

    > Jak to jest jeden klient to pewnie nie, ale jesli
    > jest ich takich wiecej i sprawy nie ukrywaja to np. VISA moze
    > przynajmniej teoretycznie sie zdenerwowac.

    No ale przynajmniej teoretycznie klient formalnie nie może powoływać się
    na układ bank<->VISA, bo nie jest jego stroną. Tyle teoria. Praktyka -
    oczywiście możesz się powołać, o ile znasz te zasady i raczej bank uzna
    Twoją rację.

    > A z tym brakiem dostepu to bym az tak bardzo nie przesadzal.

    No ja próbowałem dorwać coś w stylu 'regulaminu VISY', na który
    powoływano się w inteligo przy tworzeniu blokad i zawsze słyszałem, że
    jest to wewnętrzny dokument banku który wiąże bank i organizację
    płatniczą i nie zostanie przekazany klientom.

    Bank szybko zorientował się, że sam sobie zaprzecza i zlikwidował
    procedurę, o którą się rzucałem, a którą bank tłumaczył regulaminem VISA
    (blokowanie na 30 dni uznań na kartę), którego nie chciał pokazać.

  • 39. Data: 2004-12-19 08:14:42
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Wojciech Nawara wrote:
    > No ale przynajmniej teoretycznie klient formalnie nie może powoływać się
    > na układ bank<->VISA, bo nie jest jego stroną.

    teoretycznie są możliwe umowy o świadczenie na rzecz osoby trzeciej...

    KG

  • 40. Data: 2004-12-19 10:55:05
    Od: "Pio" <p...@p...onet.pl>

    Tutaj obowiązuje umowa pomiędzy ogranizacją płatniczą a centrum rozliczeniowym.
    Mówi ona, że w przypadku otrzymania tego typu reklamacji centrum rozliczeniowy
    musi dostarczyć
    potwierdzenie wykonania usługi lub dostarczenia towaru. Tak więc centrum prosi
    swojego klienta (sprzedawcę)
    o dostarczenie stosownych dokumentów - w przypadku np. sklepu wysyłkowego jest
    to potwierdzenie nadania lub
    odebrania przesyłki, w przypadku usługi elektronicznej - przesłania zamówionych
    treści, logów,
    itp. Tutaj jest ważna sprawa - jeśli zostanie udowodnione, że klient np. kupił
    książkę a sklep mu ją wysłał -
    reklamacja zostanie odrzucowana. Jeśli klient reklamuje transakcję bo dostał
    inną książkę - powinien
    dochodzić swoich praw od sprzedawcy. Zostanie uznana jedynie reklamacja, gdy
    klient zapłacił a nie otrzymał.

    W przpadku przedmiotowych biletów lotniczych - potwierdzeniem nie jest to, że
    klientowi zostal przesłany mailem bilet, numer
    rezerwacji, itp. Potwierdzeniem jest to, że lot za który zapłacono się odbył.
    Gdyby został przełożony na inny termin,
    klient dostał w zamian inny przelot itp. - reklamacja nie zostanie uznana. Tak
    więc w przypadku airpolonii - gdyby klient
    dostał w zamian bilet wizzair (bez dodatkowych opłat), albo lot został by
    odwołany a klient dostał mozliwość lotu np. za tydzień -
    reklamacja zostanie odrzucona, ponieważ taki przypadki reguluje (powinna) umowa
    pomiędzy airpolonia a klientem.
    W przypadku gdy linia upadła a jej klient nie otrzymał w zamian bezpłatnie
    innego biletu - reklamacja zostanie uznana.

    Tak więc jeśli sprzedawca nie udowodni lub nie prześle informacji, że zakupiona
    usługa
    została wykonana zgodnie z tym za co zapłacono - centrum rozliczeniowe przesyła
    stosowne wyjaśnienie
    do organizacji płatniczej. Ta uznaje reklamację i dokonuje zwrotu kwoty
    bankowi. Ten już oddał klientowi
    więc wszyscy są zadowoleni.

    Zgodnie z tym centrum rozliczeniowe prosi swojego klienta (sprzedawcę) o zwrot
    wypłaconej kwoty, ponieważ nie wykonał usługi. Jeśli ten nie oddaje - centrum
    rozwiązuje z nim umowę informując o tym organizację - i dany klient trafia na
    czarna listę - nie podpisze
    z nim umowy żadne inne centrum rozliczeniowe na świecie. Oczywiście sprawa
    odzyskania danej
    kwoty od sprzedawcy spoczywa na centrum rozliczeniowym - bo to jego klient
    i ono odpowiada za wszystkie transakcje - to czy odzyska (ubezpieczenie,
    depozyt) jest sprawą jedynie pomiędzy centrum rozliczeniowym a jego klientem i
    nikogo więcej to nie interesuje.
    Centrum musi oddać daną kwotę bankowi poprzez organizację płatniczą.
    Jeśli nie ma z czego - organizacja płatnicza ściągane daną kwotę z depozytu (1
    mln euro), ubezpieczyciela (o ile jest) lub zgłosi wniosek o jego upadłość.

    Mam nadzieję że wszystko jasno i czytelnie opisałem.

    Pozostaje kwestia wyjątków - w przypadku biletów lotniczych w usa klient może
    złożyć
    reklamację po czasie podanym w umowie - np. kupując bilet w styczniu na lot w
    czerwcu gdy w maju linia pada - może złożyć reklamację w maju i w większości
    przypadków zostanie ona uznana.
    Nie jest to obligatoryjne (mija termin podany w umowie) jednak bankowi zależy
    na kliencie - a organizacja płatnicza
    w umowie z bankiem dopuszcza taką sytuację. Tak więc bank uznając taką
    reklamację nie będzie poszkodowany.

    Podsumowanie: jeśli klient jest świadomy - to w przypadku takiej sytuacji jak
    zaistniała
    po prostu udaje się do banku i składa reklamację - wystarczy pisamna, odręczna
    reklamacja lub na druczku który bank da do wypełnienia.
    Nie ma możliwości, że bank powie klientowi że reklamacji nie przyjmie. Bank
    MUSI przyjąć reklamację w terminie podanym na umowie, obojętnie czy
    napiszemy że nie polecieliśmy airpolonią, czy też że jajka zapłacone kartą Visa
    były nieświeże. Jeśli zdążył w terminie - zostanie ona uznana.
    Jeśli po terminie - wszystko zależy od banku - czy zależy mu na danym kliencie
    (Citi) czy też go olewa (jak PKO SA).

    Pio