    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Fri, 27 Apr 2018 04:00:47 -0700 (PDT)
    Subject: Re: 3,5% w IB...
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Taaa, gwarancja zadziała Ci na SKOK Wołomin czy inny SK Bank.
    Zanim zaczniesz rozpowiadać mity - chyba, że za to ktoś Ci płaci - sprawdź sobie, ile
    jest "pieniędzy" w BFG (w cudzysłowie dlatego, że tam wcale nie ma kasy, lecz prawie
    100% to obligacje skarbu państwa), a ile jest depozytów w czymś relatywnie niedużym
    jak idea bank - a ile w czymś, co naprawdę śmierdzi mocno, i jest naprawdę sporą
    bombą, czyli w getoucie.
    Podpowiem - na SK Bank BFG musiał wydać ok. 2mld, co stanowiło 16-20% zasobów BFG - i
    pozostałe banki słono odczuły to, że musiały w BFG tą kasę uzupełnić.
    Idea ma ok. 22mld aktywów, z których na pewno niemała część jest zbilansowana
    "gwarantowanymi" depozytami.
    Getout ma ok. 67mld aktywów.
    Nie wiem, czy ustawa o tym coś mówi, co się dzieje, gdy w BFG brakuje pieniędzy na
    wszystkie gwarantowane wypłaty - czy wypłacają na zasadzie "kto pierwszy ten lepszy",
    czy też każdy dostaje tylko taki % gwarantowanej sumy, na ile starczy kasy w BFG, by
    oddać wszystkim - a po równo-proporcjonalną resztę wszystkich wysyła się do Skarbu
    Państwa - na wieczne nieoddanie. Albo może nie jest tak, że każdy dostaje x% sumy,
    jaką by dostał, tylko np. górny pułap gwarancji jest obniżany?

    W sumie kasę z idei (a właściwie z lion's) mam zamiar zabrać po weekendzie, jak tylko
    mi się lokata skończy - przestała być fajna, bo mam 3,15%, a proponują teraz 3,5%.
    Ale za bardzo jeszcze nie wiem, co z nią zrobić - przelanie do innego banku to tylko
    niewielkie oddalenie problemu, bo jak padnie idea i/lub getout (a jedno pewnie
    pociągnie drugie, obstawiam, że getout sporo w idei pożyczył - gdyby nie to, to idea
    byłaby bankiem w niezłej kondycji, a na pewno w o wiele lepszej niż getout, np. bez
    obciążeń frankowych) to kłopoty będzie miał cały system bankowy w PL.
    Chyba czas nareszcie, korzystając z niezłego kursu walut - a to jedno ze znamion
    nadchodzącego kryzysu (inne to np. boom budowlany) - zamienić 1/3 kasy na euro, 1/3
    na dolary i schować to gdzieś...