  • 1. Data: 2002-12-03 12:04:42
    Temat: Pytanie o obligi SP1206
    Od: "Gregor" <g...@N...gazeta.pl>

    Czy kupujac je teraz na gieldzie dostane od nich odsetki przez 5 lat bez
    podatku Belkowego?? Emisja byla chyba w listopadzie a wtedy podatek ten nie
    obowiazywal?

    Z gory dzieki za kompetentna odpowiedz.
    Gregor
    P.S. Jesli jest tak jak mysle to nie dziwi mnie ich kurs na GPW ponad 110!

  • 2. Data: 2002-12-03 12:19:58
    Temat: Re: Pytanie o obligi SP1206
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > Gregor
    > P.S. Jesli jest tak jak mysle to nie dziwi mnie ich kurs na GPW ponad 110!

    Niestety nie (chyba, że sprzedaż je przed dniem naliczenia odsetek - odsetki
    naliczane są raz w roku i wypłacane na wskazane przez ciebie konto).
    Ich wysoki kurs notowań nie jest związany ze zwolnieniem podatkowym ale z ich
    stałym oprocentowaniem (a dokładnie z wysokością tego oprocentowania) co przy
    ciągłym obniżaniu stóp przez RPP powoduje wzrost kursu obligacji.

  • 3. Data: 2002-12-03 13:45:40
    Od: "Gregor" <g...@N...gazeta.pl>

    s...@o...pl napisał(a):

> [...]
    przy
    > ciągłym obniżaniu stóp przez RPP powoduje wzrost kursu obligacji.

    Oki wszystko rozumiem ale w takim razie kto kupuje te obligi na gieldzie
    jesli ich oprocentowanie to bodajze 9% (stale) przy kursie 110 nie oplaca sie
    ich kupowac. No chyba ze ktos zdazy sprzadac przed terminem wyplaty odsetek i
    po podobnym kursie jak teraz. A swoja droga jesli bym je teraz kupil to skad
    skarb panstwa bedzie wiedzial ze nie kupilem ich wczesniej?? (chyba ze to
    biura maklerskei przekazuja odsetki od obligow wtedy powyzsze pytanie jest
    nie aktualne).

    Czy ktos wie jak to sie odbywa fizycznie z wyplata odsetek od obligow SP
    (piecioletnie stale oprocentowanie).

    Pozdr.
    Gregor

  • 4. Data: 2002-12-03 13:53:22
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > nie aktualne).
    >
    > Czy ktos wie jak to sie odbywa fizycznie z wyplata odsetek od obligow SP

    Oprocentowanie stałe ale przez 5 lat - bardzo prosto licząc zapłacisz za
    obligację 110 zł czyli 10 zł ponad nominał - podziel to przez pięć lat to daje
    ci 2 zł na rok. Teraz 9% od 100 zł to 9zł odsetek rocznie. Odejmując 2 zł
    (roczny koszt nabycia) to masz 7 zł na nominale 100 zł czyli 7% rocznie. Biorąc
    pod uwagę że inflacja wynosi 1% w chwili obecnej to masz 6% na czysto
    (oczywiście o ile sprzedaż je przed dniem naliczenia odsetek bo inaczej skubną
    cię podatkiem).
    Jak kupisz obligacje na giełdzie to odsetki wypłacone zostaną na twój rachunek
    inwestycyjny.

  • 5. Data: 2002-12-04 09:05:30
    Od: "Grzegorz Zając" <g...@N...gazeta.pl>

    s...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > (roczny koszt nabycia) to masz 7 zł na nominale 100 zł czyli 7% rocznie.

    Nie zupelnie jest tak jak piszesz bo, jesli kupie teraz za 110 zl (w
    zaokragleniu) i nie bede chcial placic belkowego bede musial sprzedac przed
    terminem wyplaty odsetek (pewnie bedzie wtedy duzo takich i kurs troche
    spadnie). Tak wiec kupujac po 110 zl dostane pewnie gora tez 110
    (uwzgledniajac odsetki i kurs gieldowy) tak wiec jestem w plecy.
    Przetrzymujac je przez 5 lat bedzie tak jak piszesz tyle ze bede musial
    placic belkowe co zmniejsza mi zysk z 7% do 5,6% co juz nie jest takie
    atrakcyjne. Trzeba bedzie policzyc jak to z kolejnymi seriami jest tam chyba
    daja 8% stale a kurs aktualnie troche nizszy cos kolo 107.

    Podsumowujac kupujac te obligi na gieldzie zysk jest w okolicach aktualnych
    obligow czyli nic ciekawego, a jzu myslalem ze uda sie troche wiecej %
    skubnac.

    Zastanawia mnie tylko jedno czy seria SP1206 zostala wemitowana jeszcze przed
    wejsciem podatku belki czy juz po, bo jesli przed to kupujac ja nawet teraz
    powinienem byc zwolniony z belkowego przez te 5 lat do (XII.2006). Czy ktos
    wie kiedy wyszla emisja tych obligow???

    Pozdr.
    Gregor

  • 6. Data: 2002-12-04 09:12:17
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > powinienem byc zwolniony z belkowego przez te 5 lat do (XII.2006). Czy ktos

    No cóż skoro nie satysfakcjonują cię moje odpowiedzi to może ktoś inny ci
    pomoże. Dodam tylko, że nie funkcjonuje to tak jakbyś chciał tzn. nawet jeśli
    kupisz obligacje na giełdzie które były wyemitowane przed wprowadzeniem podatku
    od zysku, to jeżeli pozwolisz na to, żeby odsetki zostały naliczone i wypłacone
    to skubną cię podatkiem od tych odsetek.

  • 7. Data: 2002-12-04 11:02:07
    Od: s...@o...pl

    Tak wiec kupujac po 110 zl dostane pewnie gora tez 110
    > (uwzgledniajac odsetki i kurs gieldowy) tak wiec jestem w plecy.

    widzisz - jakbys kupil zamiast gadać to już bylbyś 1% do przodu (kurs powyżej
    111) - hihihi