  • 21. Data: 2005-11-27 16:29:46
    Temat: Re: Przelew z Inteligo do BPH - jak długo
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    MarcinF napisał(a):

    > poprawcie mnie jesli sie myle, ale z tego co pamietam to banki nie maja
    > obowiazku uczestniczenia we wszystkich sesjach elixiru, wiec co sie
    > dzieje kiedy zlecenie zostaje zlozone na trzecia sesje w banku nadawcy
    > a bank odbiorcy w niej nie uczestniczy ? czy wtedy przelew w ogole
    > trafia na te sesje ?

    Co masz na mysle mówiąc "trafia na tę sesję"?

    W takim przypadku przelew jest wrzucany do "skrzynki" banku odbiorcy,
    środki na rachunku banku (nie klienta) są kompensowane, a kiedy bank się
    po to zgłosi (zrobi sobie sesyjkę) to już inna sprawa (jak w
    międzyczasie padnie to może nigdy ;) ).

  • 22. Data: 2005-11-27 16:34:17
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Łukasz Cielecki wrote:

    > Co masz na mysle mówiąc "trafia na tę sesję"?

    mialem na mysli to czy nie jest tak ze bank nadawca nie wysyla tego
    przelewu na sesje w ktorej bank odbiorca nie uczestniczy

  • 23. Data: 2005-11-27 16:38:20
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    MarcinF napisał(a):

    > mialem na mysli to czy nie jest tak ze bank nadawca nie wysyla tego
    > przelewu na sesje w ktorej bank odbiorca nie uczestniczy

    Wysyła, wysyła. Bank nadawca nie musi znać godzin sesji banku odbiorcy.

  • 24. Data: 2005-11-27 16:59:53
    Od: "miszka_" <p...@n...pl>

    > Nie, bo czas działania tego przekaźnika nie jest równy zero. Dlatego
    > zlecenie jak najbardziej może "już nie byc u nadawcy, a jeszcze nie
    > dotrzeć do odbiorcy".

    Sesja rozliczeniowa KIR'u znajduje swoje odzwierciedlenie na rachunkach
    banków w NBP.
    Oznacza to, że po zakończeniu sesji bank odbiorca może informacje
    analityczne z KIR'u odebrać a KIR prezentuje dane agregatowe do NBP gdzie są
    księgowane na rachunkach banków.
    Odnosząc to do dyskutowanej sytuacji.
    Jeśli rozliczenie brało udział w piątkowej trzeciej sesji rozliczeniowej to
    przez weekend leżą lub pracują na rachunku banku odbiorcy.
    Jeśli zlecenie nie wzięło w niej udziału pieniądze leżą na rachunku banku
    nadawcy.

    --
    PZDR, miszka_
    _________________________________

  • 25. Data: 2005-11-27 17:16:55
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik "miszka_" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > przez weekend leżą lub pracują na rachunku banku odbiorcy.
    > Jeśli zlecenie nie wzięło w niej udziału pieniądze leżą na rachunku banku

    Jesli nadawca jest Inteligo i pieniadze z rachunku zeszly to znaczy, ze leza
    na rachunku banku odbiorcy...;-)

    --
    Pozdrowienia

  • 26. Data: 2005-11-27 17:18:29
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    miszka_ napisał(a):

> [...]
    > przez weekend leżą lub pracują na rachunku banku odbiorcy.
    > Jeśli zlecenie nie wzięło w niej udziału pieniądze leżą na rachunku banku

    Trochę chyba gadamy o różnych rzeczach i stąd niezrozumienie. Może więc
    napisze jak ja to widzę. Jakby co to prosze o korektę.

    1) Bank nadawca przyjuje zlecenia od klientów do godziny w której jest
    sesja KIR. O wybranej godzinie bank kończy przyjmowanie zleceń. W
    niektórych bankach do tejże godziny można jeszcze zmienić / cofnąć
    złożone zlecenie. Wszystkie zlecenia złożone po tej godzinie łapią się
    na następną sesję (co w "sprzyjających" warunkach może być za parę dni ;) ).
    Banki różnie wyksięgowuja z konta _klienta_ kwote zlecenia. Często robią
    to już w momencie złożenia zlecenia, ale niektóre dopiero w momencie
    nadejścia godziny sesji.

    2) O wybranej godzinie sesji wychodzacej bank nadawca przesyła swoją
    paczkę do KIR.

    3) Po otrzymaniu paczki Kir rozrzuca przelewy do skrzynek banków
    odbiorców. Wylicza kwoty netto należne kazdemu bankowi - czyli patrząc
    na to od strony banków pieniądze już w tym momencie trafiają na konto
    banku odbiorcy. Ale _nie_ na konto klienta.
    W specyfikacji, którą mam, Kir zastrzega sobie, że czas wykonania
    operacji z tego punktu to maks. 2 h. Z tego bierze się minimalny
    teoretyczny czas wykonania przelewu międzybankowego.

    4) O wybranej godzinie bank odbiorcy rozpoczyna swoją sesję
    przychodzacą. Odbiera od KIRu paczkę przelewów, które na niego czekają.

    5) Po odebraniu paczki bank odbiorca rozrzuca dane o przelewach wśród
    swoich klientów. Teoretycznie może to zrobić od razu, ale jak wiemy w
    praktyce bywa różnie.

    Pozdrawiam!

  • 27. Data: 2005-11-27 17:48:06
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sun, 27 Nov 2005 17:14:29 +0100, w <4389db35$1@news.vogel.pl>, Łukasz Cielecki
    <m...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > sald netto uczestników sesji. Jest oczywiste, że musi to zając trochę
    > czasu. Byc może Kir zszedł obecnie z tych dwóch godzin do jakiegoś
    > krótszego czasu, ale na pewno nie do zera.

    Nie chce mi się za bardzo szukać o których to jest godzinach, ale bank może
    wysłać przelew do KiR nawet o 15:59 i ten przelew będzie czekał na odbiór w III
    sesji.
    Nie pamiętam godzin, ale III sesja przych. w KIR to ok. 16, a III wych. to ok.
    18.

    Oczywiście żaden bank nie przyjmuje przelewów do 15:59, Inteligo i LG robi to
    bodajże do 15:30.
    Dla równowagi żałosny mBank przyjmuje do "aż" 12:30 :)))

  • 28. Data: 2005-11-27 20:24:02
    Od: "miszka_" <p...@n...pl>

> [...]
    > z tego punktu to maks. 2 h. Z tego bierze się minimalny teoretyczny czas

    Z Twojego opisu wynika, że gadamy o tym samym. Do Twojej wypowiedzi dołożę
    informację, że bank nadawca przed konkretną godziną zamykającą w KIR'ze
    zbieranie danych przed sesją może dane wysyłać kilka razy. Spowodowane to
    jest dążeniem do obniżenia kosztów.
    Zgodzę się też z Tobą, że księgowanie na rachunkach klientów w banku
    odbiorcy odbywa się w różnych dziwnych momentach powodujących zdenerwowanie
    klientów oczekujących na kasę.
    Zwracam Ci też uwagę, że moim zdaniem punktem 3 wypowiedzi zaprzeczyłeś
    wypowiedzi wcześniejszej, którą cytuję.............( Jeśli mamy taką
    sytuację to zlecenie wyszło z banku nadawcy, a bank odbiorca _nie_ zdążył go
    odebrać z KIRu. Przelew leży przez weekend własnie tam
    .....................)

    O ten drobny niuansik we fragmencie rozmowy szło.

    --
    PZDR, miszka_
    _________________________________

  • 29. Data: 2005-11-27 20:38:24
    Od: "miszka_" <p...@n...pl>

    Jak myślisz, ile potrzeba czasu aby z systemu bankowego wykonać eksport
    danych, wczytanie do interface'u systemu Elixir i wysłanie?
    Jeżeli do tego dołoży się występującą czasem konieczność "ręcznego"
    poprawienia błędów i chęć wysłania danych w "najtańszej" strefie czasowej
    okazać się może, że dwie godziny przed KIR'em jest OK (oczywiście dla
    banku).
    --
    PZDR, miszka_

  • 30. Data: 2005-11-28 16:11:22
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sun, 27 Nov 2005 21:38:24 +0100, w <dmd5g4$bsf$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    "miszka_" <p...@n...pl> napisał(-a):

    > Jak myślisz, ile potrzeba czasu aby z systemu bankowego wykonać eksport
    > danych, wczytanie do interface'u systemu Elixir i wysłanie?

    Banki zdaje się wysyłają te dane "paczkami" do KiR, więc w zasadzie nie powinno
    trwać to zbyt długo.