  • 1. Data: 2003-12-25 01:30:14
    Temat: Przelew srodkow z zagranicy nietypowy problem ?
    Od: "Dige" <dige@[nospam]neostrada.pl>

    Witam,

    Przelalem pewna kwote z amerykanskiego banku do Deutsche Banku w Polsce na
    konto walutowe prowadzone w dolarach amerykanskich.. W transferze tym
    uczesniczyl bank korespondent, ktorym byl City Bank Handlowy. Jak sie
    okazalo,w momencie gdy dotarly moje $ do Polski, Handlowy zamienil je
    rzekomo na zlotowki (oczywiscie po niekorzystnym dla mnie kursie), tylko nie
    wiem dlaczego skoro ja nie przelewalem gotowki na konto osobiste prowadzone
    w PLN, tylko w $.
    Teraz nasuwa sie pytanie, czy taka operacja byla zgodna z prawem i czy
    ktokolwiek ma prawo zamienic srodki z innej waluty na PLN w sytuacji
    analogicznej dla tu przedstawionej?

    Andrzej

  • 2. Data: 2003-12-25 12:16:17
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Dige" <dige@[nospam]neostrada.pl> wrote in message
> [...]
    nie
    > wiem dlaczego skoro ja nie przelewalem gotowki na konto osobiste

    "Wina' lezy po stranie banku amerykanskiego. Powinien on wybrac korepondenta
    poza granicami Polski. Jesli pieniadze mialy dotrzec w USD to bank
    korespondent powinin byc korenpondentem w USD zarowno banku amerykanskiego
    jak i DB, korespondent powinien rowniez byc z innego kraju niz Polska.
    Wydaje mi sie rowniez ze blad popelnil DB, bo jesli pieniadze byly przeslane
    na rachunek walutowy to powinien je przewalutowac z PLN na USD.

    > Teraz nasuwa sie pytanie, czy taka operacja byla zgodna z prawem i czy
    > ktokolwiek ma prawo zamienic srodki z innej waluty na PLN

    Bank mial obowiazek je przewalutowac na PLN jesli mialy zostac przeslane do
    innego banku w Polsce. Gdyby chcial je przeslac w USD, musialby znalezc
    korespondenta w tej walucie poza granicami Polski. Prawdopodobnie na takiej
    operacji stracilbys wiecej niz na przewalutowaniu.

    Maciej

    PS Czy to jakis nowy bank ten "City Bank", bo ja takiego nigdzie nie moge
    znalezc ;).

  • 3. Data: 2003-12-25 16:07:11
    Od: "Dige" <dige@[nospam]neostrada.pl>

> [...]
    przeslane
    > na rachunek walutowy to powinien je przewalutowac z PLN na USD.
    Wowczas stracil bym dwukrotnie, raz przewalutownie z $ na PLN przez City
    drugi raz z PLN z powrotem na $ przez DB, paranoja.

> [...]
    takiej
    > operacji stracilbys wiecej niz na przewalutowaniu.
    City Bank ma oddzialy na calym Swiecie, rowniez w USA i nie musial
    przewalutowywac srodkow na PLN, jaki wowczas sens kont prowadzonych w innej
    walucie niz PLN? Mysle, ze tam popelnili fale myslac, ze ja jestem
    posiadaczem konta w PLN...

    > PS Czy to jakis nowy bank ten "City Bank", bo ja takiego nigdzie nie moge
    > znalezc ;).
    City Bank Handlowy w Warszawie
    http://www.online.citibank.pl/portal/citi_home_cente
    r.jsp

    Czy ta sprawa nadaje sie do Arbitra Bankowego ?

  • 4. Data: 2003-12-25 16:48:01
    Od: " dezet" <d...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > ...Czy ta sprawa nadaje sie do Arbitra Bankowego ?

    A próbowałeś wpierw reklamować w banku który Ci przewalutował, mimo podania
    nru konta dolarowego?

  • 5. Data: 2003-12-25 17:14:28
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...usunto.pl>

    Dnia 2003-12-25 17:07, Użytkownik Dige napisał:

    > City Bank Handlowy w Warszawie

    Wybacz, nie ma takiego banku w Polsce...

    > http://www.online.citibank.pl/portal/citi_home_cente
    r.jsp

    A taki juz jest.

    --
    Marcin Nowakowski
    MCR@IRC, ICQ UIN: 53375070, GG: 1824096, GSM: +48 504 583105

  • 6. Data: 2003-12-25 17:58:45
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Wowczas stracil bym dwukrotnie, raz przewalutownie z $ na PLN przez City
    > drugi raz z PLN z powrotem na $ przez DB, paranoja.

    Hm, ale dostalbys na rachunek dolarowy, a tak wplynelo na rachunek
    zlotowkowy.

> [...]
    innej
    > walucie niz PLN? Mysle, ze tam popelnili fale myslac, ze ja jestem

    To nieistotne ze ma oddzialy na czalym swiecie. Sam napisales ze jakis
    amerykanski bank wybral korespondenta z Polski. Banki w Polsce nie moga sie
    rozliczac w innej walucie niz PLN, wiec jesli pieniadze mialy byc przeslane
    z Citi do DB to musialy zostac zaminione na PLN.

    > City Bank Handlowy w Warszawie
    > http://www.online.citibank.pl/portal/citi_home_cente
    r.jsp

    Ja tam widze Citibank, a nie City Bank :).

    > Czy ta sprawa nadaje sie do Arbitra Bankowego ?

    Nie, poniewaz Ustawa Prawo Dewizowe nakazuje podmiotom gospodarczym
    dzialajacym w Polsce rozliczac sie w PLN.

    Maciej

  • 7. Data: 2003-12-25 18:05:51
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...usunto.pl>

    Dnia 2003-12-25 18:58, Użytkownik MK napisał:

    > Ja tam widze Citibank, a nie City Bank :).

    Oj, gdybys slyszal jak klienci wypowiadaja ta nazwe ;>
    "Citrobank", "Citobank" - swego czasu mielismy niezly ubaw w odziale ;)

  • 8. Data: 2003-12-25 18:37:25
    Od: "Szymon Bzoma" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Nie, poniewaz Ustawa Prawo Dewizowe nakazuje podmiotom gospodarczym
    > dzialajacym w Polsce rozliczac sie w PLN.

    A co ma jedno z drugim wspólnego? Mi kolega z Citibanku przelał 100 euro na
    konto w Fortis Banku. Wszystko działo się w Polsce. Mam wrażenie, że jeżeli
    można mieć w Polsce konto walutowe to mozna też te walutę kopować, sprzedawać
    i przelewać. I nie ma to nic wspólnego z rozliczaniem się podmiotów
    gospodarczych.

    Moim zdaniem, jeżeli podane zostało konto walutowe jako docelowe i pieniądze
    zostały przewalutowane to winne mogą być np:
    1. osoba nadająca, bo zaznaczyła, że ma dojść w walucie kraju przyjmującego.
    2. bank, który zarząda kontem docelowym, bo przewalutował bez wiedzy
    właściciela konta
    3. osoba posiadająca konto bo zapomniała, że x lat temu złożyła stałą
    dyspozycję skupu walut wpływających na konto.

    Sytuacja 2 nadaje się do reklamacji a jej nieuznanie (na piśmie) można
    zaskarżać.

    Pozdrawiam
    Szymon Bzoma

  • 9. Data: 2003-12-25 22:29:38
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Szymon Bzoma" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message

> [...]
    sprzedawać
    > i przelewać. I nie ma to nic wspólnego z rozliczaniem się podmiotów

    Mozna. W tym przypadku mogly byc 2 opcje.
    1/ pieniadze zostaly przekazane za posrednictwem banku zagranicznego
    2/ zostaly przewalutonane na PLN przezlane do innego banku i tak
    przewalutowane na EURO

> [...]
    > 3. osoba posiadająca konto bo zapomniała, że x lat temu złożyła stałą
    > dyspozycję skupu walut wpływających na konto.

    Nie bede dyskutowal na ten temat, napisalem to co mialem do powiedzenia i
    nic wiecej nie mam do dodania ;)

    > Sytuacja 2 nadaje się do reklamacji a jej nieuznanie (na piśmie) można
    > zaskarżać.

    Zawsze mozna, ale w tym przypadku wiaze sie to z pewna przegrana.

    Maciej

  • 10. Data: 2003-12-26 11:12:21
    Od: medlux <m...@w...pl>

    do przelewów najlepszy jest bank internetowy z londynu www.db.berlin.pl