  • 21. Data: 2012-06-11 12:56:02
    Temat: Re: Prowizja za wypłatę z obcego bankomatu
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" a...@n...neostrada.pl

    > A jak jest w wplatomatach z detekcja fałszywych banknotów? Czy sa 100% "odporne" na
    fałszywki? Jeśli nie sa odporne to taki
    > bankowplatomat mógłby do obiegu wracać spowrotem fałszywki... A jeśli kasa idzie
    tylko do banku to chyba ja dokładnie sprawdzają?

    Zatrudniając wróżkę? Sprawdzają jak? -- IMO oglądając, macając,
    sprawdzając położenie różnych znaczków kontrolnych, ważąc, mierząc,
    oglądając w podfiolecie... Widziałeś, aby człowiek robił to sprawniej
    niż maszyna? IMO właśnie ręczne sprawdzanie jest niepewne. Na dodatek
    ręczne sprawdzanie nie jest powtarzalne. Ktoś może raz na jakiś czas
    wrzucać fałszywki pomiędzy dobre banknoty, zaś maszyna jest posłuszna
    woli programisty -- kimkolwiek on jest.

    Właśnie dlatego, że maszyna jest w pełni przewidywalna, nie można
    zbudować sztucznej inteligencji.

    Maszyna może pomylić się? -- niby tak, ale jej błąd jest jakoś
    przewidywalny i jakoś powtarzalny. Człowiek (przynajmniej tak
    mnie uczono) ma ,,myślącą duszę'' -- nie zawsze pracuje wg
    ustalonych schematów czy algorytmów. Wojsko, służby ratownicze
    itp. -- tam uczą odrzucania myślenia na rzecz postępowania
    zalgorytmizowanego. Ratownik nie myśli w czasie udzielania
    pierwszej pomocy, ale pracuje wg zasad ustalonych wcześniej.
    Sprawdzić oddech tak, zastosować to, itd... Nawet jeśli ta
    metoda raz na jakiś czas zawiedzie, ogólnie więcej przyniesie
    dobrego niż złego.

    ,,Student'' siedzący w bankomacie może być po wódce, może mieć
    ,,miesiączkę'', może być na kogoś wściekły, może mieć własne
    potrzeby... Zaufanych (jak automaty) ludzi jest mało.

    [..] niech się zaprze samego siebie, niech weźmie
    swój krzyż [czyli swoją powinność, którą może
    być na przykład ,,posługa małżeńska''] i niech
    mnie naśladuje [..]

    A Kościół mówi (słowami kustosza Butwiłowskiego na przykład) jakoś
    inaczej -- wolę Bożą się ,,czuje'', ,,widzi''... Głos wewnętrzny
    wg mącicieli jest wolą Bożą, nie zaś ścisłe prawo, jednakie
    i przed obiadem, i po obiedzie; jednakie dla matki i dla
    dziadka, i dla bogacza, i dla żebraka, i dla ,,posiadacza''
    długopisu i dla każdego... Ziemia jednako (wg tych samych
    zasad) przyciąga i księdza, i posła Palikota. I to właśnie
    jest dowodem istnienia Boga, nie zaś to, że Dzwisz może
    pierdolić bez sensu, bo jest biskupem. Dla Dziwisza poseł
    Palikot jest reprezentantem władzy Boskiej -- nie zaś dla
    posła Palikota biskup Dziwisz. Tako rzecze ;) Chrystus.

    -=-

    ,,student'' w maszynie to zła myśl.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 22. Data: 2012-06-11 17:49:29
    Od: MK <m...@i...pl>

    W dniu 11.06.2012 o 08:56 Marek <f...@f...com> pisze:

> [...]
    > mógłby do obiegu wracać spowrotem fałszywki... A jeśli kasa idzie tylko
    > do banku to chyba ja dokładnie sprawdzają?

    Zgodnie z prawem kazdy podejrzany banknot powinien byc zatrzymany. EBC
    wydalo precyzyjne wytyczne jako ECB6. W PL NBP sie nie spieszy i mowi
    robcie co chcecie, ale pamietajcie jakie sankcje groza bankom
    wprowadzajacym w obieg falsyfikaty. Co oznacza, ze w praktyce kazdy
    banknot wlozony do wplatomatu nie powinien z niego wyjsc, bo albo jest
    prawdziwy i powinien byc zaksiegowany na rachunku klienta, albo jest
    podejrzany i powinien byc zatrzymany.

    MK

  • 23. Data: 2012-06-11 18:25:44
    Od: Miernik <p...@p...miernik.name>

    On Jun 11, 5:49 pm, MK <m...@i...pl> wrote:
> [...]
    > banknot wlozony do wplatomatu nie powinien z niego wyjsc, bo albo jest
    > prawdziwy i powinien byc zaksiegowany na rachunku klienta, albo jest

    No ale przecież wpłatomat może odkładać fałszywe banknoty do osobnej
    kasety, nie musi ich wypłacać klientom.

  • 24. Data: 2012-06-11 19:14:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 Jun 2012 17:49:29 +0200, MK <m...@i...pl> wrote:
> [...]
    jest =
    > prawdziwy i powinien byc zaksiegowany na rachunku klienta, albo

    Czyli z powyższego wynika ze takie urządzenie, które mogloby wypłacać
    przed chwila wpłacone pieniądze nie może być wdrożone?

    --
    Marek

  • 25. Data: 2012-06-11 19:23:17
    Od: Marcin Mokrzycki <m...@p...pl>

    On Mon, 11 Jun 2012 19:14:30 +0200, Marek wrote:

    > Czyli z powyższego wynika ze takie urządzenie, które mogloby wypłacać
    > przed chwila wpłacone pieniądze nie może być wdrożone?

    Tak, tutaj można trochę poczytać o bankomatach recyklingowych:
    http://www.automatykabankowa.pl/bankomaty-recyklingo
    we-zdobywaja-swiat-czy-bedziemy-mogli-z-nich-korzyst
    ac-takze-w-polsce/

    --
    Marcin Mokrzycki
    gg:659336 o2:mmokrzycki

  • 26. Data: 2012-06-11 19:29:54
    Od: MK <m...@i...pl>

    W dniu 11.06.2012 o 19:14 Marek <f...@f...com> pisze:

> [...]
    >
    > Czyli z powyższego wynika ze takie urządzenie, które mogloby wypłacać
    > przed chwila wpłacone pieniądze nie może być wdrożone?

    EBC w swojej regulacji to ujal i tam pracuja takie urzadzenia. W Polsce
    nie ma chcetnego zeby przygotowac regulacje pod taki proces. NBP umywa
    rece, mowi bankom "nie zakazujemy, ale nie przylozymy do tego reki".
    Recycling zostal w Polsce juz wprowadzony, ale tylko w automatach
    kasjerskich obslugiwanych przed pracownika banku. Samoobslugowe recyclery
    dzialaja tylko w demoroomach dostawcow ;).
    Mysle, ze duzo latwiejsze byloby prowadzenie recyclingu w automatach
    biletowych czy kasach samoobslugowych...

    MK

  • 27. Data: 2012-06-11 19:33:04
    Od: MK <m...@i...pl>

    W dniu 11.06.2012 o 19:23 Marcin Mokrzycki <m...@p...pl> pisze:

    > Tak, tutaj można trochę poczytać o bankomatach recyklingowych:
    > http://www.automatykabankowa.pl/bankomaty-recyklingo
    we-zdobywaja-swiat-czy-bedziemy-mogli-z-nich-korzyst
    ac-takze-w-polsce/

    Poczytac mozna, ale dla obecnego stanu rzeczy nie ma to znaczenia.
    Gdybysmy byli w strefie EURO to juz dawno recyclingowe ATMy bylyby
    instalowane.

    MK

  • 28. Data: 2012-06-11 20:20:03
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Miernik <p...@p...miernik.name> writes:

    > No ale przecież wpłatomat może odkładać fałszywe banknoty do osobnej
    > kasety, nie musi ich wypłacać klientom.

    Problem nie jest z zatrzymaniem, tylko z rozpoznaniem, o ile dobrze
    pamiętam.

    KJ

    There's no real need to do housework -- after four years it doesn't get
    any worse.

  • 29. Data: 2012-06-11 20:40:29
    Od: MK <m...@i...pl>

    W dniu 11.06.2012 o 20:20 Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> pisze:

    > Problem nie jest z zatrzymaniem, tylko z rozpoznaniem, o ile dobrze
    > pamiętam.

    Nawet nie to. Kwalifikacji danego 'banknotu' jako falsyfikat dokonuje NBP
    po wykonaniu dpowiednich ekspertyz. Sa w PL bankomaty, ktore zatrzymuja
    podejrzane banknoty.
    Bez udzialu NBP nie da sie wprowadzic recyclingu w ATM z uwagi na

    ZARZĄDZENIE NR 19/2007 Prezesa Narodowego Banku Polskiego
    z dnia 24 października 2007 r.
    w sprawie sposobu i trybu przeliczania, sortowania, pakowania i oznaczania
    opakowań banknotów i monet oraz wykonywania czynności związanych z
    zaopatrywaniem banków w te znaki

    jeden z zapisow w/w stanowi

    § 2. 1. Banki, oddziały banków zagranicznych i oddziały instytucji
    kredytowych, zwane dalej "bankami", są obowiązane przeliczać i sortować
    banknoty i monety pochodzące z wpłat gotówkowych, zamiany i pobrane z
    innego banku oraz przeliczać banknoty i monety pochodzące z wymiany w
    sposób określony w zarządzeniu, o ile przepis szczególny nie stanowi
    inaczej.

    2. Przeliczanie, sortowanie, pakowanie banknotów i monet, o których
    mowa w ust. 1, oraz wykonywanie czynności związanych z pobieraniem i
    odprowadzaniem tych znaków przez banki odbywa się w obecności drugiego
    pracownika, z zastrzeżeniem ust. 3.

    3. Obecność drugiego pracownika nie jest wymagana w przypadku:

    1) gdy przebieg czynności, o których mowa w ust. 2, podlega monitorowaniu
    i rejestrowaniu;

    2) czynności wykonywanych w kasie banku;

    3) czynności wykonywanych przez osoby pobierające lub odprowadzające znaki
    pieniężne w imieniu banku, o ile przepisy wewnętrzne banku tak stanowią.

    Powszechna interpretacja jest taka, ze znaki pieniezne przed ponownym
    wprowadzeniem do obiegu musza przejsc przez rece czlowieka, ktory sprawdzi
    ich autentycznosc, a to wyklucza recycling samoobslugowy...

    MK

  • 30. Data: 2012-06-11 20:41:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Kamil "Jońca"" 8...@a...kjonca

    > Problem nie jest z zatrzymaniem, tylko z rozpoznaniem, o ile dobrze pamiętam.

    Więc jAK maszyna rozpozna, to bez trudu zatrzyma? - Mówisz? ;)

    -=-

    Nie uważasz, że to oczywiste, iż problemem może być
    rozpoznanie, nie zaś zatrzymanie rozpoznanego banknotu?

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'