  • 1. Data: 2002-02-07 07:57:56
    Temat: Problemy z belkowym
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Rz: sposób poboru podatku od odsetek budzi wątpliwości
    Od 1-go marca banki będą musiały zacząć odprowadzać w imieniu swoich
    klientów podatek od zysków z ich oszczędności. "Rzeczpospolita" pisze, że im
    bliżej tego terminu, tym bankowcy mają więcej wątpliwości dotyczących
    sposobu naliczania i przekazywania pieniędzy do urzędów skarbowych.

    Wiele wątpliwości dotyczy daty naliczania odsetek. Ustawa stanowi, że
    podatek ma być odprowadzony w momencie postawienia odsetek do dyspozycji
    klienta, od początku marca 2002-go roku. Nie określono jednak, czy na
    przykład odsetki naliczone 28-go lutego, a przekazane na rachunek klienta
    1-go marca, mają zostać opodatkowane. Innym problemem są rozliczenia
    transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych. Obciążenia z tego tytułu
    najczęściej dokonywane są z kilkudniowym opóźnieniem. Bank, nie posiadając
    jeszcze informacji o transakcji, wylicza odsetki na podstawie zawyżonego
    stanu konta (obciążenie z karty debetowej powstaje często z kilkudniowym
    opóźnieniem). Konsekwencją jest pobranie podatku w zawyżonej wysokości.
    Niestety, przepisy podatkowe nie wprowadzają mechanizmu pozwalającego
    korygować tę kwotę.

    Związek Banków Polskich wystąpił do ministra finansów z prośbą o wyjaśnienie
    wątpliwości, zgłoszonych przez banki w kwestii odprowadzania i naliczania
    podatku. Więcej na ten temat - w dzisiejszej "Rzeczpospolitej".

    --

    ------
    Amra the Freelancer

  • 2. Data: 2002-02-07 10:44:02
    Temat: Re: Problemy z belkowym
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "AMRA"
    > Nie określono jednak, czy na przykład odsetki naliczone 28-go lutego,
    > a przekazane na rachunek klienta 1-go marca, mają zostać opodatkowane.

    obliczone sa za okres do 28 lutego wlacznie i wg mnie niewazne kiedy klient
    je dostanie
    to dostanie je z data wplywu 1.3 i bez podatku

> [...]
    > stanu konta (obciążenie z karty debetowej powstaje często z kilkudniowym
    > opóźnieniem). Konsekwencją jest pobranie podatku w zawyżonej wysokości.

    w nastepnym miesiacu obliczy "zanizone" odsetki (od odsetek odejmie korekte
    za te pare dni) i od takich odsetek bedzie podatek wiec nie widze tu
    problemu.
    Problem jest przy lokatach rentierskich ktore przy zerwaniu "uniewazniaja"
    przekazana wczesniej klientowi na rach. biezacy odsetki pelne a w ich
    miejsce daja odsetki obnizone - z podatkiem tego zrobic sie nie da. Co
    wiecej od tych obnizonych klient zaplaci pewnie kolejny podatek a zwotku
    podatku ktory juz zaplacil od ods. prelnych nie wolno bankowi zrobic.
    Technicznie byloby to dla banku proste - zabiera kliento podatek i
    wrzuca do wora dla US, a to bylaby operacja odwrotna a dla US i tak by
    sporo zostalo
    *** blad ***