  • 11. Data: 2019-10-17 18:28:41
    Temat: Re: Potrzebne konto w euro
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 17 Oct 2019 06:17:07 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Przelewy bez limitów, czy to na polskie rachunki, czy niemieckie, czy w dowolnym
    kraju w SEPA. Przelewy oczywiście darmowe do banków w obszarze SEPA (czyli
    UE+EFTA+Watykan,Andora,Monako).

    > Oczywiście mowa tu o opłacie, jaką pobiera N26 za wysłanie przelewu - ale przelew
    SEPA ma zagwarantowaną ochroną kapitału, więc bank docelowy i tak nie może nic z tej
    kwoty pobrać jako koszt przelewu.
    > Jedynie jeśli np. przelejesz euro na konto złotówkowe, to za złotówki zapłacisz po
    zawyżonym kursie banku - ale tak będzie przy takim przelewie z każdego banku.

    > Całkowicie i bez warunków darmowa również podstawowa karta MC debit (wypukła).
    >
    > Bez obaw, to, że jest podstawowa, nie oznacza, że jej czegokolwiek do płacenia
    brakuje - ale jeśli się chce, można sobie zamówić kolorową kartę "you" z jakimś tam
    ubezpieczeniem - albo metalową (też w jednym z trzech kolorów) z ubezpieczeniem
    lepszym i chyba bankomaty bezpłatne - ale karty "you" oraz metal są płatne. Wg mnie
    to tylko zaciemnia ofertę - ale warto wspomnieć, żeby ktoś się na "ładną" kartę nie
    nabrał.

    > I, tak jak pisałem, karta jest z kraju strefy euro, więc nie ma ryzyka nadziania
    się na DCC przy płatnościach czy w bankomatach w strefie euro.
    > A jeśli chcesz zapłacić w innej walucie to koszt przewalutowania to wyłącznie kurs
    MC z waluty płatności do euro - czyli ok. 0,2%.

    > Aha, karta działa od niedawna w google pay (i apple pay chyba też).
    >
    > Obsługa albo przez apkę albo przez www. Potwierdzanie przelewów zleconych przez www
    przez apkę, ale w razie potrzeby zalogować do www można bez smartfona - potwierdzenie
    przez SMS.

    > Testowałem już przelewy w obie strony oraz płacenie kartą w Polsce, bez problemów.
    >
    > Polecam, naprawdę warto - tym bardziej, że jak założysz z podanego linka, to ja
    dostanę 15 euro jeśli zapłacisz kartą na sumę 15 euro lub większą ;)
    > Niestety obecnie nie dają premii dla osoby poleconej :( - ale potem sam możesz
    polecać i zarobić ;>

    Dzięki za informacje. Już nawet z Twojego linka zacząłem wypełniać
    formularz zakładania konta, ale zatrzymałem się na prośbie o NIP, po
    cholerę on im? W FAQ coś mącą o spełnianiu obowiązków, ale konkretnie czy
    to oznacza, że każda operacja na tym rachunku trafi do polskiego US? Gdybym
    np. dostał na ten rachunek kasę, powiedzmy od wujka z hameryki ;-) to od
    razu mnie US dopadnie o podatek dochodowy? Wiesz coś o tym?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 12. Data: 2019-10-17 18:36:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 17 Oct 2019 05:03:01 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > ale to skłoniło mnie do myślenia o koncie, którego bezpośrednią walutą jest euro.

    I słusznie. Przy okazji zapytam. Jest miejsce gdzie można wymieniać PLN
    na EUR i odwrotnie z prowizją 0,5%. Na razie abstrahuję od tego po jakim
    kursie. Czy ta prowizja może być uznana za niewielką?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2019-10-17 18:39:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 17 października 2019 18:29:13 UTC+2 użytkownik Roman Tyczka napisał:

> [...]
    > np. dostał na ten rachunek kasę, powiedzmy od wujka z hameryki ;-) to od
    > razu mnie US dopadnie o podatek dochodowy? Wiesz coś o tym?

    Każdy bank taki obowiązek ma - w polskich wypełniasz FATCA/CRS.
    Przy zakładaniu nowego konta jest to chyba obowiązkowe, bez tego konta nie założą - a
    jak masz stare, to każą wypełnić albo grożą, że porozsyłają dane do wszystkich
    urzędów skarbowych na świecie ;)
    W polskim banku sprawa jasna - fizol będący rezydentem podatkowym Polski ma PESEL
    jako NIP (czy też TIN z angielska).

    Jako że tu mamy niemiecki bank to jest troszkę trudniej - tak samo podajesz Polskę
    jako rezedencję podatkową, ale oni nie są już tacy mądrzy, żeby wiedzieć, że PESEL
    jest TINem - więc pytają.

    I obowiązki mają - co do kasy wujka z Ameryki to zależy, jak dużo dostaniesz, ale jak
    powyżej chyba 20k euro to nie ma zmiłuj, US o podatek od darowizny zapuka :(
    Takie numery przejdą póki co jedynie z kontami na Kajmanach czy w Panamie - ale tam z
    kasą może być "pewnie jak w radzieckim banku - nie przepadnie ci, ale i nie
    dostaniesz" ;>

  • 14. Data: 2019-10-17 18:45:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 17 października 2019 18:36:57 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski
    napisał:

    > I słusznie. Przy okazji zapytam. Jest miejsce gdzie można wymieniać PLN
    > na EUR i odwrotnie z prowizją 0,5%. Na razie abstrahuję od tego po jakim
    > kursie. Czy ta prowizja może być uznana za niewielką?

    Hmm, bez korelacji z kursem nie da się ocenić.
    Trzeba sobie policzyć, biorąc pod uwagę kurs oraz prowizję, o ile % więcej trzeba
    będzie zapłacić w stosunku do kursu NBP - czyli trzeba brać pod uwage też datę.

    Ale raczej nie ma najmniejszego sensu szukać dziwnych miejsc - jest kantor aliora,
    gdzie masz niezły kurs - a można mieć jeszcze trochę lepszy, jak się im napisze
    maila, że się chce wymienić dużą sumę.
    Do tego jest to bank, więc pod nadzorem oraz z gwarancjami BFG.
    Do tego darmowa debetówka - bardzo dobra jako zapas np. dla N26.
    No i wymienione u nich euro możesz bezpłatnie przelać do innego banku.

    Zakładasz przelewem weryfikacyjnym z innego banku.
    Mają też jakiś program poleceń, ale że kiedyś dawali tylko 20zł za poleconego, to nie
    chciało mi się w to bawić. Coś chyba ostatnio podnosili stawkę, ale jeszcze jestem
    obrażony ;>

    Tylko nie pomyl z "dużym aliorem" - na wszelki wypadek link:
    https://kantor.aliorbank.pl/

    A jak chcesz ryzykować nieco, to są miejsca, gdzie zapłacisz sporo mniej niż te 0,5%.

  • 15. Data: 2019-10-17 21:52:32
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 17 Oct 2019 09:39:20 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    jako rezedencję podatkową, ale oni nie są już tacy mądrzy, żeby wiedzieć, że PESEL

    Ok, jasne.

    > I obowiązki mają - co do kasy wujka z Ameryki to zależy, jak dużo dostaniesz, ale
    jak powyżej chyba 20k euro to nie ma zmiłuj, US o podatek od darowizny zapuka :(

    A te 20k to w jednym przelewie włącza alarm czy sumują za jakiś okres?

    > Takie numery przejdą póki co jedynie z kontami na Kajmanach czy w Panamie - ale tam
    z kasą może być "pewnie jak w radzieckim banku - nie przepadnie ci, ale i nie
    dostaniesz" ;>

    Nie, nie, Kajmany zostawmy przekrętom ;-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 16. Data: 2019-10-18 10:15:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 17 października 2019 21:52:34 UTC+2 użytkownik Roman Tyczka napisał:

    jak powyżej chyba 20k euro to nie ma zmiłuj, US o podatek od darowizny zapuka :(

    > A te 20k to w jednym przelewie włącza alarm czy sumują za jakiś okres?

    Hmm, nie wiem - w każdym razie będzie tak samo jak w polskim banku.
    Cóż, Niemcy właściwie już nie są za granicą, co ma swoje plusy i minusy.
    Ale wg mnie konto i karta (brak ryzyka DCC) w euro najlepsze dostępne bez ruszania
    się z PL są właśnie w N26, dlatego polecam.

  • 17. Data: 2019-10-18 11:47:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 października 2019 18:39:22 UTC+2 użytkownik Dawid Rutkowski
    napisał:

    > I obowiązki mają - co do kasy wujka z Ameryki to zależy, jak dużo dostaniesz, ale
    jak powyżej chyba 20k euro to nie ma zmiłuj, US o podatek od darowizny zapuka :(

    To rozdają te samochody na Placu Czerwonym czy kradną rowery?
    Bo nie 20tys Eur a 15tys Eur(czasami mniejsze kwoty) i nie do US a do GIIF.
    A GIFF może do US lub prokuratury

  • 18. Data: 2019-10-18 11:56:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 17 Oct 2019 09:45:43 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Hmm, bez korelacji z kursem nie da się ocenić.
    > Trzeba sobie policzyć, biorąc pod uwagę kurs oraz prowizję, o ile % więcej trzeba
    będzie zapłacić w stosunku do kursu NBP - czyli trzeba brać pod uwage też datę.

    Stosowany jest średni kurs rynkowy z powołaniem się na informacje
    pochodzące z Google i Reuters, Na tą chwilę np. kurs jest 4,284.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 19. Data: 2019-10-18 12:39:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 18 października 2019 11:47:03 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    >
    > To rozdają te samochody na Placu Czerwonym czy kradną rowery?
    > Bo nie 20tys Eur a 15tys Eur(czasami mniejsze kwoty) i nie do US a do GIIF.

    Bez przesady, do radia erewań daleko - bo co to za różnica czy 15k czy 20k?
    A jeśli powyżej 15k - to i stwierdzenie "powyżej 20k" jest prawdziwe - bo mówi, że
    powyżej 20k zgłoszą - ale nie mówi, że poniżej nie zgłoszą :P
    A jak się czepiasz szczegółów, to masz tak samo - nie GIIF, bo już kogoś takiego nie
    ma, tylko szef krajowej administracji dkarbowej ;P

  • 20. Data: 2019-10-18 12:47:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 18 października 2019 11:56:33 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski
    napisał:

    będzie zapłacić w stosunku do kursu NBP - czyli trzeba brać pod uwage też datę.

    > Stosowany jest średni kurs rynkowy z powołaniem się na informacje
    > pochodzące z Google i Reuters, Na tą chwilę np. kurs jest 4,284.

    Czyli z prowizją 0,5% będzie 4,3054.
    IKA podaje na chwilę obecną 4,2996 - czyli dolicza jakieś 0,36%.
    Skupuje po 4,2713 - czyli odlicza ok. 0,3%.

    Tyle że na moją chwilę google podaje 4,2853, a dzisiejszy NBP 4,2844.
    Czyli wychodzi po 0,33% w każdą stronę.
    Jak napiszesz maila że chce wymieniać większe sumy, to zmniejszą to jeszcze o 20%, do
    ok. 0,264%.