  • 71. Data: 2010-07-08 19:24:05
    Temat: Re: Pomoznie przy wynajeciu samochodu
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    BK <b...@g...com> writes:

    > Bzdura, bzdura i jeszcze raz bzdura. Bzdurna bzdura ktora nie ma
    > najmniejszego oparcia w rzeczywistosci. Obecnie 99% kart ( i procent
    > ten byl zawsze dosc wysoki) wydawanych jest w systemach VISA, MC/
    > Maestro, AE i Dc - wszystkie systemy sa ogolnoswiatowe.

    Tzn. bywaly sporadycznie wydawane lokalne karty organizacji
    miedzynarodowych, np. VISA. Mialy m.in. napis, ze dzialaja tylko
    w Polsce.
    Nie wiem czy rozliczenie bez blokady by przeszlo, jest szansa.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 72. Data: 2010-07-08 19:32:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michal <n...@n...org> writes:

    > Może nie. Transakcja w typowym POSie przebiega prosto: autoryzacja(a
    > zatem blokada) na daną kwotę + najczęściej za kilka dni rozliczenie.
    > Dla sklepu nie ma ŻADNEJ różnicy czy karta jest debetowa czy kredytowa
    > tak długo, jak bank daje autoryzację (czyli stwierdza, że rachunek
    > karty posiada środki i pozwala je zablokować na poczet rozliczenia).

    To akurat prawda, ale generalnie "model" jest jeden. Autoryzacja +
    nastepnie obciazenie.

    > W tym modelu nie da się autoryzować zarówno debetówki bez środków na
    > koncie jak i kredytówki bez dostępnego wystarczającego limitu!

    Moze sie dac, sa rozne kombinacje.

    > A drugi model polega na wysyłaniu samych obciążeń, bez zapytań. I
    > wtedy obciążenie również jest skuteczne (bo musi być, zgodnie z
    > regułami Visa, MC, itd !), w przypadku kredytówki jak i debetówki.

    Nic z tych rzeczy. Bank moze po otrzymaniu takiego obciazenia
    natychmiast zrobic chargeback, nawet wiedzac o tym, ze transakcja nie
    jest fraudem.
    Zwykle banki tego nie robia, ale teoretycznie moga.
    Oczywiscie nie ma tu znaczenia "kredytowosc" karty.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 73. Data: 2010-07-08 19:48:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> writes:

    > Pierwsze sześć cyfr.

    Z tym ze niektorzy wydawcy maja wymieszane karty, moze byc nawet kilku
    wydawcow w jednym BINie (przynajmniej niedawno tak bylo).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 74. Data: 2010-07-08 21:05:57
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    "XYZ" <j...@m...bin> wrote in message news:i15827$tom$1@news.onet.pl...

    > Gdzie można to sprawdzić?

    np tu:
    http://www.binbase.com/csv.php?module=search

  • 75. Data: 2010-07-08 21:17:08
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    > no to do dzieła
    > 486236... debit czy credit?

    O mosz sie czym chawic:)) CapitalOne... kara dla ludzi z kiepskim credyt
    score.
    Ostatnia deska ratunku jak juz nikt inny nie chce wydac karty kredytowej,
    przynajmniej w UK.

  • 76. Data: 2010-07-08 22:26:25
    Od: Michal <n...@n...org>

    W dniu 08.07.2010 10:41, pmlb pisze:

    > Wszystkim sie rozni.

    Dla sklepu czym się różni, bo o tym tu gadamy. Każdy choć troszkę
    rozgarnięty posiadacz wie przecież, czym dla niego się te karty różnią.

    > Poczawszy od tego, ze debetowka jest przywiazanja do konta i moze byc
    > obciazona wylacznie do srodkow na tym koncie z pewnymi wyjatkami o
    > ktorych napisze ponizej.

    Absolutnie nie jest to prawda- "obciążenie" mylisz ciągle z autoryzacją.
    Zresztą- KK też może być "obciążona", pisząc Twoją nomenklaturą,
    wyłącznie do wysokości limitu. Od strony systemu kartowego limit KK lub
    środki na rachunku ROR wyglądają identycznie- bo system jedynie zadaje
    pytanie, czy dana kwota jest autoryzowana, a bank odpowiada "tak" lub
    "nie". Transakcje bez autoryzacji (czyli obciążenia) również przebiegają
    identycznie dla jednej i drugiej karty.

    > Ma olbrzymie znaczenie wrecz zasadnicze.
    > Karta kredytowa ma totalnie inne zastosowanie i totalnie inne
    > wlasciwosci, jak napuisalem wyzej, KK to srodki generowane w momencie
    > uzycia karty kredytowej. Debetowa musi miec z gory pokrycie (z wyjatkami).

    Od strony systemu płatniczego a zatem od strony sklepu nie ma *żadnego*
    znaczenia to, kiedy środki są "generowane"- limit KK to TO SAMO co
    środki dostępne na ROR- od strony sklepu. Autoryzacja przebiega w ten
    sam sposób.

    > Dl;a sklepu w Polsce pewnie nie ma najmniejszego znaczenia, za granica
    > juz moze miec kolosalne.

    Nie sądzę, ponieważ standardy są ogólnoświatowe. To co piszesz *może
    kiedyś* miało zastosowanie dla jakichś niszowych kart. Nie siedzę w
    temacie na tyle, żeby podawać konkretne daty wprowadzenia standardów,
    ale odkąd używam kart (Visa lub MasterCard), a lat już troszkę minęło,
    zawsze odbywało się to tak jak dzisiaj. Nawet standard EMV (który bardzo
    precyzyjnie definiuje to jak używana jest karta) ma już parę lat...

    > Poczawszy od tego, ze dana karta moze miec zablokowane dzialnie poza
    > obszarem kraju w ktorym zostala wydana - tak w Polsce bylo i nadal jest
    > choc juz w mniejszym stopniu.

    Raczysz żartować. Podaj mi jeden, słownie jeden bank w Polsce, który
    "standardowo" wydaje do konta karty nie międzynarodowe. Poważnie pytam,
    bo chętnie obejrzę, co to za cudo. Póki co nie słyszałem.

    > Poczytaj archiwum grupy ile pytan na temat
    > jaka karta do internetu,

    To jest inna kwestia niż to czy karta jest międzynarodowa. Zresztą-
    debetówki doskonale działają w internecie a ich "odblokowanie" zależy
    wyłącznie od banku.

    > W Polsce autoryzacje debtowek z tego co widze sa wylacznie na zasadzie
    > electron, czyli najpierw sprawdzenie salda potem transakcja. W UK sa
    > debetowki ktore pozwalaja najpierw wykonac tranzakcjie potem obciazyc
    > karte.
    > Karta Kredytowa nie jest weryfikowana pod kontem limitu, poza pewnymi
    > znow przypadkami. KK tez moze byc lokalna lub z ograniczeniami poza dany
    > kraj.

    Totalnie mylisz pojęcia autoryzacji oraz obciążenia, oraz offline i
    online. Standard EMV (tutaj faktycznie + dla UK za dobrą i rozsądną
    implementację- oraz rozpowszechnienie) definiuje AUTORYZACJĘ offline,
    ale to w dalszym ciągu jest swego rodzaju autoryzacja. Tyle, że to
    cardholder bierze odpowiedzialność za sytuacje, w których przychodzi
    charge a środków nie ma na rachunku.

    > Nie, przy debetowce electron tego nie zrobisz.

    Zrobisz.

    > Napisalem juz pare razy, sa rozne debetowki, jedne pozwalaja na to inne
    > na tamto.
    > Jedne debetowki sprawdzaja wylacznie czy konto jest na "+" (umownie dla
    > uproszczenia)

    A konkretnie bez uproszczenia? To bardziej kwestia konfiguracji
    terminala- gdzie takie są i na jakie kwoty (może jakieś symboliczne?)
    przesyłane są zapytania autoryzacyjne? Chętnie spróbuję, bo nie
    widziałem takiego sposobu w realu, jak świat długi i szeroki. Jakieś
    takie "testowe" autoryzacje i owszem, ale w internecie.

    > Trudno powiedziec. Zaelzy od czasu rozliczenia i typu konta.
    > Z KK nie ma tego problemu, tam jest linia kredytowa i basta.

    A co, jeśli linia kredytowa jest na wyczerpaniu?

    > Wiec wskaz mi w ktorym banku dostane karte electron i obciaze ja 100
    > 000zl? Majac na koncie 10zl.

    Każdy. Tylko musisz wysłać obciążenie bez autoryzacji- co dla sprzedawcy
    jest dość ryzykowne.

    > Nie mowimy o logo na kartach ale o ich typach i zastosowaniach.

    Ale właśnie logo na karcie gwarantuje pewne rzeczy sprzedawcom na całym
    świecie jak widzą Visa czy MC, to przyjmują karty z zadupia dolnego- o
    ile tylko dostają autoryzację. To jest ich GWARANCJA otrzymania środków.
    A to jak karta wygląda i skąd pochodzi cardholder nie ma żadnego
    znaczenia. O to w tym chodzi- inaczej system płatności kartowych nie
    miałby większego sensu.

    > Miales karte bez blokad.
    > Jak wyzej napisalem, w Polsce byly stosowane blokady na tranzakcjie
    > wykonywane za granica i przez internet.

    Ile lat temu?

    > Natomiast byly i nadal w niektorych przypadkach sa problemy z "polska"
    > debetowka, ktoa pozwala na wyciaganie gotowki za granica ale juz nie na
    > transakcjie online czy offline.

    Dżizas, gdzie??? A na Kubie nie akceptują kart wydanych przez
    amerykańskie banki ;)

    Michał

  • 77. Data: 2010-07-08 22:38:47
    Od: Michal <n...@n...org>

    W dniu 08.07.2010 12:30, pmlb pisze:

    > "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote in message

    > Wiekszosc debetowek inteligo, mbanku, i innych e-bankow maial takie
    > ograniczenia. Jeszcze raz zapraszam do archiwum.

    Zacytuję:

    "jeszcze raz ci napisze. Karty debetowe z odblokowanymi tranzakcjami za
    granica to w Polsce sprawa dosc nowa, na ta skale. Jeszcze 4 lata wstecz
    w wiekszosci trzeba bylo sie starac o taka karte lub miec odpwoednie
    konto z taka karta, naturalnie znacvznie drozsze. "

    Udowodnij, o mistrzu, że karty MBanku kiedykolwiek miały zablokowane
    transakcje zagraniczne. Dziwisz się, że nikt Ciebie tutaj poważnie nie
    traktuje?

    Tak samo jak uwaga o tym, że podpis jest bardzo rzadko stosowany. Wychyl
    ten nos poza smutne UK i przejedź się np. do USA.

    Michał

  • 78. Data: 2010-07-08 22:48:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pmlb wrote:

    > O mosz sie czym chawic:))

    a czy ja się chwalę?

    > CapitalOne... kara dla ludzi z kiepskim credyt
    > score.

    ale bardzo dobre oprocentowanie kredytu na samochód. ciągle 0%.
    Dla ludzi z bardzo dobrym credit score. Ale przy okazji wcisneli kartę.

    > Ostatnia deska ratunku jak juz nikt inny nie chce wydac karty
    > kredytowej, przynajmniej w UK.

    i znowu nic nie wiesz co sie po za Uk dzieje. wez przestan juz wiochę
    prezentować bo cie słoma z butów wychodzi.

  • 79. Data: 2010-07-08 23:05:03
    Od: "Jurek" <n...@p...onet.pl>

    > tak.
    > pekao sa visa classic.
    > bzwbk tez ma,
    > bylo to juz jakis czas temu.

    Informuję uprzejmie, acz nie bez smutku, że Pekao brutalnie wymienił karty
    Visa classic na nowe, wypukłe, oczipowane, z symbolem CashPay i oznaczeniem
    waluty karty.

    Pozdrawiam
    Jurek

  • 80. Data: 2010-07-08 23:28:51
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal wrote:

    > Tak samo jak uwaga o tym, że podpis jest bardzo rzadko stosowany. Wychyl
    > ten nos poza smutne UK i przejedź się np. do USA.

    PIN służy do wypłaty gotówki z bankomatu i do niczego więcej.
    Większośc kart debetowych jest wydawana jako check card, gdzie
    transakcja przechodzi jako credit/debit do wyboru.
    W wiekszosc sklepów zrezygnowano już nawet z podpisów bo zajmują za duzo
    czasu. Przeciąga się karte przez terminal i chowa do kieszeni lub w
    ogóle terminale są samoobsługowe, gdzie psa z kulawą nogą (po za tą
    kamerą nad tobą) nie obchodzi czym się posługujesz przy płaceniu.

    Jedyne miejsce gdzie wymagany jest PIN to ALDI, który nie akceptuje kart
    kredytowych i transakcje muszą przejść jako debetowe z pinem.