  • 1. Data: 2002-07-22 23:31:53
    Temat: Podatnik zapłaci...
    Od: d...@o...net (Piotr J. Ochwal)

    Kataster pochłonie co najmniej 1,6 mld zł
    23.07, Puls Biznesu
    Minimum 1,6 mld zł będzie kosztować centralna ewidencja gruntów i nieruchomości.
    Firmy informatyczne już walczą o kontrakty. Jest duża szansa, że połowę niezbędnych
    wydatków sfinansuje UE.
    Prace nad przygotowaniem projektu systemu katastralnego wkraczają w decydującą fazę.
    System, który ma umożliwić dostęp do podstawowych informacji o gruntach i
    nieruchomościach, będzie kosztował znacznie więcej niż 855 mln zł, jak oceniało w
    2001 r. dawne Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Budownictwa. W kwocie tej nie
    ujęto wszystkich elementów budowy systemu, np. powszechnej wyceny nieruchomości.
    Według specjalistów, koszt wprowadzenia komputerowej ewidencji gruntów i
    nieruchomości to, lekko licząc, 1,6 mld zł.
    - W dużej mierze taka ewidencja już jest zrobiona, jednak trzeba ją zintegrować,
    uzupełnić i przygotować do udostępniania w formie elektronicznej. Zbudowanie systemu
    katastralnego to olbrzymi projekt, który będzie trwał kilka lat. Koszty trzeba
    niestety liczyć w miliardach złotych - mówi Jerzy Albin, prezes Głównego Urzędu
    Geodezji i Kartografii (GUGiK).
    Jerzy Albin twierdzi, że w kwestii zebranych danych nie ustępujemy wiele takim
    państwom europejskim, jak Niemcy czy Holandia.
    - Dane opisowe są wprowadzone do komputerów, mapy w formie cyfrowej obejmują około 30
    proc. kraju. Dużo lepiej wygląda to w miastach, gdzie 70 proc. gruntów i
    nieruchomości jest opisanych cyfrowo - mówi główny geodeta kraju.
    Poza uzupełnieniem danych katastralnych, pozostało jeszcze zintegrowanie ich z
    informacjami z ksiąg wieczystych oraz z systemem podatkowym. Stąd budową katastru
    zajmują się trzy resorty: Ministerstwo Infrastruktury (ewidencja opisowa i
    kartograficzna), Ministerstwo Sprawiedliwości (informacje z ksiąg wieczystych, czyli
    dane o własności) oraz Ministerstwo Finansów (opodatkowanie nieruchomości). Po
    zbudowaniu katastru będzie możliwe wprowadzenie podatku płaconego od wartości
    nieruchomości, a nie - tak jak teraz - od powierzchni lokalu lub gruntu.
    - Taki system istnieje w całej Europie. Podatek może być pobierany od całkowitej
    wartości nieruchomości, ale podstawą opodatkowania może być 50 proc. czy 30 proc.
    Gorzej sytuowani dostaną ulgi - twierdzi Jerzy Albin.
    Wcześniej oceniano, że po wprowadzeniu podatku obciążenia nieruchomości w miastach
    mogą wzrosnąć o 400 mln zł rocznie.
    Zanim jednak podatek zostanie wprowadzony, musi powstać rejestr danych o
    nieruchomościach. Według rozporządzenia z 2001 r., kataster miał zacząć działać do
    2010 r. Zdaniem Jerzego Albina, jeżeli nie zabraknie środków na realizację, możliwe
    będzie skrócenie tego czasu nawet o połowę.
    - 70 proc. wydatków na budowę rejestrów w powiatach pochodzi z budżetu państwa i
    Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, a jedynie 30
    proc. ze środków pomocowych z UE. Ideałem byłoby, gdyby udział środków polskich
    zmniejszyć do 20-30 proc. Myślę jednak, że jest duża szansa na to, by z UE pozyskać
    połowę środków na budowę katastru - ocenia Jerzy Albin.
    Dane o gruntach rolnych i ich użytkowaniu są już zewidencjonowane. Jak najszybciej
    powinny otrzymać formę elektroniczną. Jest to konieczne do uruchomienia innego
    dużego projektu - systemu informacji rolnej IACS - i realizacji dopłat dla rolników
    ze środków UE. IACS ma ruszyć w 2004 r.
    - Do tego czasu rejestry gruntów będą gotowe - mówi Jerzy Albin.
    Ocenia, że realizacja prac przygotowawczych do katastru zakończy się w tym roku. Do
    tego czasu powinny zostać upublicznione wymagania, jakie GUGiK postawi oferentom
    systemów. Wielką niewiadomą jest wciąż to, czy obsługiwać ewidencję będzie jeden
    system czy też kilka programów komputerowych.
    - Nawet jeśli obecne programy nie zostaną zastąpione jednym, to na pewno będzie ich
    mniej niż teraz. Poza tym systemy muszą wymieniać się danymi automatycznie, w
    związku z czym będą pracować w jednym standardzie. Do końca 2002 r. dane opisowe
    zostaną opracowane w obowiązującym w Polsce standardzie Systemu Wymiany Danych
    Ewidencyjnych, a dane graficzne do końca 2003 r. - zapowiada główny geodeta kraju.
    Nie wiadomo też do końca, jak zostanie rozwiązana kwestia centralizacji danych. Bazy
    źródłowe będą rozproszone, ale przetwarzaniem danych zajmie się duży centralny
    serwer, który kupi GUGiK.
    - Rozważamy różne opcje. Ważne jest to, aby zainteresowani mogli uzyskać dostęp do
    danych z każdego miejsca w Polsce. Kwestia rozwiązań technicznych, prowadzących do
    tego celu, jest drugorzędna - mówi Jerzy Albin.
    Dane będzie można uzyskać za pomocą integracyjnej platformy elektronicznej. Za dostęp
    do informacji trzeba będzie zapłacić. Urząd rozważa też skorzystanie z outsourcingu w
    części dystrybucyjnej przedsięwzięcia.
    - Bierzemy pod uwagę skorzystanie z takiej opcji. Oczywiście właścicielem systemu
    będzie państwo, jednak przy dystrybucji danych rozważamy udział komercyjnych
    podmiotów - mówi prezes GUGiK.
    Outsourcing pozwoliłby na sfinansowanie części przedsięwzięcia przez firmy
    technologiczne - tak jak ma to się stać w przypadku rejestru pojazdów i kierowców
    (CEPiK). Możliwe też, że w sfinansowaniu przedsięwzięcia wezmą udział banki lub
    firmy ubezpieczeniowe.
    - Tym instytucjom zależy na uruchomieniu katastru i dostępie do danych - mówi Jerzy
    Albin.
    Mariusz Zielke

    Š 1997 - 2001 Bonnier Business (Polska) Sp. z o.o. i Puls Biznesu Net S.A.
    Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • 2. Data: 2002-07-23 09:22:52
    Temat: Re: Podatnik zapłaci...
    Od: Lukasz Komsta <l...@a...pl>

    Piotr J. Ochwal wrote:

    > Minimum 1,6 mld zł będzie kosztować centralna ewidencja gruntów i nieruchomości.
    Firmy informatyczne już walczą o kontrakty. Jest duża szansa, że połowę niezbędnych
    wydatków sfinansuje UE.

    Może Prokom ;]

    --
    * Lukasz Komsta * LK4107-RIPE *
    * http://www.komsta.net/ * ICQ 14892426 *

  • 3. Data: 2002-07-23 16:45:43
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    Firmy informatyczne już walczą o kontrakty. Jest duża szansa, że połowę niezbędnych
    wydatków sfinansuje UE.

    > Może Prokom ;]

    pewnie ze Prokom, bo jak nie Prokom to kto?

    pozdrawiam

    romekk

  • 4. Data: 2002-07-23 17:40:56
    Od: "Mscislaw" <M...@n...com>

    > pewnie ze Prokom, bo jak nie Prokom to kto?

    w Polsce Prokom ma wtyczki u politykow to dostaje.
    w krajach cywilizowanych firmy najlepsze wygrywaja, takie jak np.
    http://www.infovide.pl/ ...

  • 5. Data: 2002-07-24 07:51:56
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    Lukasz Komsta napisał(a):

    Firmy informatyczne już walczą o kontrakty. Jest duża szansa, że połowę niezbędnych
    wydatków sfinansuje UE.

    > Może Prokom ;]
    prokom bedzie placil??? ;)
    --