  • 1. Data: 2003-05-08 14:44:59
    Temat: Płacenie karta i żądanie przedstawienia dokumentu tożsamości
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@m...hell.pl>

    Spotkałem się ostatnio z sytuacją, że przy płaceniu kartą sprzedawczyni
    zdaje się nie spodobał się mój podpis i poprosiła mnie o dokument
    tożsamości.
    Czy dobrze myślę, że nie miała do tego prawa? Co więcej - zapisała sobie
    serię i numer mojego dowodu na slipie.
    Jeśli dobrze myślę, to czy przy mojej odmowie okazania dokumentu tożsamości,
    ona (a raczej sklep) może odmówić autoryzowania tej transakcji?

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 2. Data: 2003-05-08 14:57:33
    Od: "Kamil Jonca (newsy)" <k...@p...onet.pl>

    Przemysław Maciuszko wrote:
> [...]
    > tożsamości.
    > Czy dobrze myślę, że nie miała do tego prawa?
    Tak
    > Jeśli dobrze myślę, to czy przy mojej odmowie okazania dokumentu tożsamości,
    > ona (a raczej sklep) może odmówić autoryzowania tej transakcji?
    Tak
    KJ

  • 3. Data: 2003-05-08 15:17:05
    Od: "Przemyslaw Popielarski" <p...@h...pl>

    Przemysław Maciuszko wrote:
    > Spotkałem się ostatnio z sytuacją, że przy płaceniu kartą
    > sprzedawczyni zdaje się nie spodobał się mój podpis i poprosiła mnie
    > o dokument tożsamości.

    Ja tez mialem taka sytuacje, bo mi sie podpis wytarl. Ale grzecznie dalem
    dowod, w koncu to tak naprawde w moim interesie. Duzo bardziej mi sie to
    podoba niz nie patrzenie w ogole na podpis (notorycznie chocby na stacjach
    Statoil, nie szkola ich tam z tego czy co?).

    --
    ./ premax / p...@h...pl
    ./ koniec i bomba, a kto czytal ten traba. w.g.

  • 4. Data: 2003-05-08 15:17:15
    Od: "Marek J" <NOSPAMmarkusje@.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Przemysław Maciuszko" <s...@m...hell.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tożsamości.
    > Czy dobrze myślę, że nie miała do tego prawa?

    Zazwyczaj kwestie prawa wylegitymowania płacącego kartą w razie wątpliwości
    sprzedawcy są zawarte w regulaminie karty - sprawdź to.

    > Co więcej - zapisała sobie serię i numer mojego dowodu na slipie.

    Tego już moim zdaniem nie powinna była robić

    > Jeśli dobrze myślę, to czy przy mojej odmowie okazania dokumentu
    tożsamości,
    > ona (a raczej sklep) może odmówić autoryzowania tej transakcji?

    Tak, dobrze myślisz - w tej sytuacji sklep po prostu nie przyjmie od Ciebie
    płatności kartą. Sprzedawcy nie mają natomiast prawa samowolnie zatrzymać
    lub zniszczyć karty (ale mogą np. zadzwonić do Polcardu i Polcard może wydać
    żądanie zatrzymania karty).

    Pozdrawiam

    Marek

  • 5. Data: 2003-05-08 16:24:38
    Od: Wojtek Piecek <w...@p...waw.pl>

> [...]
    Przemyslaw> interesie. Duzo bardziej mi sie to podoba niz nie patrzenie
    Przemyslaw> w ogole na podpis (notorycznie chocby na stacjach Statoil,

    Ich to raczej nie kosztuje - transakcja zrobiona online, pełna weryfikacja u
    akłajera karty (karta ok). Problem ma cardholder (skradziona i nie zauważył
    kradzieży) lub issuer (ch zgłosił kartę do zastrzeżenia ale on tego nie
    zgłosił organizacji). Takiego statoila to malo grzeje.

    --

    --w

  • 6. Data: 2003-05-08 17:00:45
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Marek J" <NOSPAMmarkusje@.poczta.onet.pl> wrote in message

    > Zazwyczaj kwestie prawa wylegitymowania płacącego kartą w razie
    wątpliwości
    > sprzedawcy są zawarte w regulaminie karty - sprawdź to.

    W przypadku, zadnej z kat z ktorych korzystalem do tej pory nie bylo zapisow
    o koniecznosci przedstawiania innego dokumentu poza karta.

    A w ogole http://faq4pbb.netforia.pl/index.php?id=82&start=2

    Maciej

  • 7. Data: 2003-05-08 17:40:02
    Od: "Marek J" <NOSPAMmarkusje@.poczta.onet.pl>

> [...]
    zapisow
    > o koniecznosci przedstawiania innego dokumentu poza karta.

    Hmmm, u mnie odwrotnie - zarówno mój marmurek napisał że sprzedawca w razie
    wątpliwości ma prawo zażądać dowodu tożasamości pod rygorem nieprzyjęcia
    karty i to samo jest w mBanku - patrz np. par. 21
    http://www.mbank.com.pl/przewodnik/regulamin/reg_vis
    a_elec.html#VI

    Pozdrawiam

    Marek

  • 8. Data: 2003-05-08 19:33:54
    Od: "kasza" <k...@2...pl.nospam>

    Użytkownik "Marek J" <NOSPAMmarkusje@.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Sprzedawcy nie mają natomiast prawa samowolnie zatrzymać
    > lub zniszczyć karty (ale mogą np. zadzwonić do Polcardu i Polcard może
    wydać
    > żądanie zatrzymania karty).

    Samowolnie nie, ale:

    http://www.polcard.pl/podstrona.php?s=faq

    "Na wyświetlaczu terminala pojawiło się polecenie "Zatrzymaj kartę" - co
    robić.

    Polecenie zatrzymać kartę oznacza, ze bank chce, aby ta karta nie znajdowała
    się dłużej w obiegu. Należy ją zatrzymać i przeciąć"

    --
    kasza

  • 9. Data: 2003-05-08 21:15:53
    Od: "Tomek" <t...@a...interia.pl>

    > Spotkałem się ostatnio z sytuacją, że przy płaceniu kartą sprzedawczyni
    > zdaje się nie spodobał się mój podpis i poprosiła mnie o dokument
    > tożsamości.

    Ciebie poproszono o dokument tozsamosci, mnie kiedys o odcisk palca
    (kciuka - substytutu podpisu). Taka to byla kiedys (moze jest nadal)
    praktyka w pewnym duzym kalifornijskim banku...

    pozdrawiam,
    --
    Tomasz Lendzion
    http://MojeWzory.pl - własne nadruki na koszulkach?

  • 10. Data: 2003-05-09 01:02:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Marek J" <NOSPAMmarkusje@.poczta.onet.pl> writes:

    > Zazwyczaj kwestie prawa wylegitymowania płacącego kartą w razie wątpliwości
    > sprzedawcy są zawarte w regulaminie karty - sprawdź to.

    > Tego już moim zdaniem nie powinna była robić

    Rozne sa zwyczaje, niektorzy standardowo maja miejsce na numer dokumentu
    tozsamosci. Inna sprawa, ze nie spotkalem sie, by to sprawdzili
    z faktycznym dokumentem.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator