  • 1. Data: 2005-08-11 12:55:34
    Temat: Oprocentowanie w Fiat Bank Polska
    Od: "Piotr Kwiatkowski" <k...@p...onet.pl>

    w 2003 roku zaciągnąłem kredyt na samochody nowe w Fiat Bank Polska. Dane
    kredytu: 48 rat, oprocentowanie zmienne 13,5 %, raty malejące. W lipcu 2005 r.
    podczas kolejnej wizyty u dilera Fiata dotyczącej podpisania umowy
    ubezpieczenia AC, OC, NW zauważyłem, że w ofertach kredytowych Fiat Bank
    Polska z parametrami jak wyżej, zmieniło się oprocentowanie na 12,5 %.
    Zapytałem więc przedstawiciela Fiat Bank Polska dlaczego nie dostałem nowego
    harmonogramu spłat rat kredytu skoro zmieniło się oprocentowanie. W odpowiedzi
    usłyszałem, że nie potrafi mi odpowiedzieć na to pytanie i poleciła zadzwonić
    do centrali banku. W centrali usłyszałem, że Zarząd Banku faktycznie zmienił
    swoją ofertę kredytową ale dotyczy ona tylko nowych umów, a w przypadku
    starych kredytów Zarząd nie podjął jeszcze decyzji.
    Po zaciągnięciu informacji (u osoby pracującej w innym banku) na temat
    kredytów ze zmienną stopą procentową w przypadku gdy Bank zmienia w swojej
    ofercie stopy procentowe, postanowiłem wysłać pismo (13 lipca 2005 r.) do Fiat
    Bank Polska o wyjaśnienia dlaczego nie zmieniono mi harmonogramu spłat i od
    kiedy obowiązują nowe stopy procentowe. Bank odpowiedział mi po góra trzech
    tygodniach (5 sierpnia 2005 r.), że nie ma obowiązku informowania mnie o
    zmianie stóp procentowych i że po analizie mojego kredytu pozostaje przy
    stopach 13,5 % nie informując oczywiście od kiedy zmieniło się oprocentowanie
    w nowych ofertach na 12,5%.
    Mało tego w międzyczasie (3 sierpnia 2005 r.) dowiedziałem się u dilera FIATA,
    że Fiat Bank Polska od 1 sierpnia 2005 r., przy paramaterach mojego kredytu
    zmienił oprocentowanie na 9,99%. Więc wysłałem e-maila na i...@f...pl o
    wyjaśnienia dlaczego nie przysłano mi nowego harmonogramu spłat rat kredytu. W
    odpowiedzi otrzymałem takiego e-maila:
    "W odpowiedzi na Pana zapytanie informujemy, iż Fiat Bank Polska S.A. na dzień
    dzisiejszy nie podjął wewnętrznego Zarządzenia o obniżce stóp procentowych dla
    kredytów aktywnych tj. zawartych we wcześniejszym okresie. W przypadku
    podjęcia takiego Zarządzenia Klienci zostaną poinformowani stosownym pismem.
    Z poważaniem,
    Fiat Bank Polska S.A."

    Czy ktoś spotkał się z podobnym przypadkiem? Wydaje mi się, że skoro w umowie
    kredytowej mam zapisane, że oprocentowanie jest zmienne, a Bank obniża to
    oprocentowanie w swoich ofertach handlowych, to automatycznie powinno ono
    dotyczyć także klientów "aktywnych" czyli już spłacających kredyt. A
    tłumaczenie centrali, że Zarząd nie podjął jeszcze decyzji jest zwykłym
    działaniem na zwłokę.

    Jeśli ktoś coś doradzić w tej sprawie to czekam na e-maile pod
    k...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2005-08-11 13:09:51
    Temat: Re: Oprocentowanie w Fiat Bank Polska
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Piotr Kwiatkowski wrote:
> [...]
    > już spłacających kredyt. A tłumaczenie centrali, że Zarząd nie podjął
    > jeszcze decyzji jest zwykłym działaniem na zwłokę.

    Normalna sprawa przy kredytach samochodowych.
    Jesli w umowie masz, ze oprocentowanie jest zmienne - to jest furtka dla
    banku, ze gdyby stopy poszly w gore, to i Tobie beda mogli podwyzszyc. W
    druga strone juz tak nie jest - chyba, ze sam z siebie napiszesz do banku, a
    on podzieli twoja argumentacje.
    Wszystko jest jak najbadziej zgodnie z prawem. Nowi dostaja lepsze
    oprocnetowanie, starych sie tnie. Pamietaj - ze zapis ten nigdzie nie mowi o
    tym ,ze obnizyc maja ci automatycznie. Moga - nie musza. Inaczej byloby,
    gdyby ustaloany bylby o stope rynkowa + jakas marza - jak to ma miejsce w
    przypadku kredytow mieszkaniowych. W Twoim wypadku - mozesz go splacic
    zaciagajac kredyt w innym banku, lub pogodzic sie, ze cie gola jak
    owieczke..

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 3. Data: 2005-08-11 14:15:35
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl> writes:

> [...]
    > podwyzszyc. W druga strone juz tak nie jest - chyba, ze sam z siebie
    > napiszesz do banku, a on podzieli twoja argumentacje.

    Ale oczywiscie jesli masz _lokate_ na zmienny procent, to obnizka
    dotyczy rowniez istniejacych lokat... Trudno o bardziej nierowne
    stosunki miedzy stronami niz w umowach bank-klient, i trudno sie
    dziwic poslom, ze probuja to zmienic ustawami antylichwiarskimi.
    Chociaz oczywiscie wychodzi im to kiepsko.

    MJ

  • 4. Data: 2005-08-12 18:44:29
    Od: "Netgate" <n...@A...gazeta.pl>

    Użytkownik "Piotr Kwiatkowski" <k...@p...onet.pl> napisał
    >w 2003 roku zaciągnąłem kredyt na samochody nowe w Fiat Bank Polska. Dane
    > kredytu: 48 rat, oprocentowanie zmienne 13,5 %, raty malejące.

    Twoja umowa precyzuje zapewne sposób zmiany oprocentowania (słowo "zmienne"
    nic w zasadzie nie determinuje). Dlatego najlepiej gdy Twoje oprocentowanie
    opisane w umowie, jest w jakiś sposób zależne od rynkowych stawek Wibor,
    Libor, itp. Wtedy miałbyś pewność, że przy zmianie rynkowych stawek, Twój
    kredyt będzie też malał, a tak, to zdany jesteś na łaskę Banku. Przy wyborze
    następnego kredytu po prostu zwróć na to uwagę.

    Uważam jednak, że powinieneś dalej nękać Bank o obniżkę, bo tak zazwyczaj
    jest że gdy większość milczy, to nikt się w Banku nie przejmuje.

    Netgater