  • 1. Data: 2004-09-10 22:52:47
    Temat: Opłaty za przelewy w Unii Europejskiej - sprawozdanie BEUC.
    Od: andy_k <a...@a...org>

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/modules.php?
    name=News&file=article&sid=249

    Konsumenci w Europie liczyli, że wprowadzenie euro spowoduje wyrównanie (a
    nawet znaczne obniżenie) opłat za przelewy krajowe i transgraniczne. Sondaż
    przeprowadzony przez organizacje członkowskie BEUC wykazał, że banki
    pozbawiają konsumentów tej korzyści. Zdaniem Jima Murraya, Dyerktora BEUC: .
    Banki ponownie zawiodły. Ile czasu upłynie zanim konsumenci będą mogli
    wreszcie skorzystać z Jednolitego Obszaru Płatniczego? Przyszły Komunikat
    Komisji o Jednolitym Obszarze Płatniczym powinien uwzględnić to zaniedbanie..
    Od 1 lipca 2003 roku, opłaty za przelewy transgraniczne oraz krajowe powinny
    być identyczne, co powinno obniżyć koszt takich transakcji. Od lipca 2003
    roku, banki powinny również pobierać jednakowe opłaty za wypłaty z dokonywane
    bankomatów w kraju oraz za granicą.
    BEUC poprosił 36 organizacji członkowskich o dokonanie przelewu w wysokości 40
    euro z konta krajowego na konto banku w Brukseli. Sprawdzono również czy
    wzrosły opłaty za przelewy krajowe na konto odbiorcy w innym banku. Powyższy
    sprawdzian nie jest pod żadnym względem profesjonalnym badaniem na dużą skalę.
    Jego rezultaty pozwalają jednak ocenić postępowanie znacznej liczby banków.
    Główne wnioski z sondażu
    Sześć krajów (Belgia, Finlandia, Grecja, Włochy, Holandia i Hiszpania- jeden
    bank) nie implementowało w pełni Rozporządzenia 2560/2001. Francuskie banki
    wprowadziły nawet nowe opłaty.
    W sześciu krajach i około 50 bankach odnotowano wzrost opłat za przelewy
    krajowe oraz za wypłaty z bankomatów od jesieni 2003 roku. Podwyżki w skali od
    14 do 163 % zostały odnotowane w Austrii, Belgii, Francji, Niemczech, Grecji i
    Luksemburgu. Główny bank belgijski Fortis ogłosił 1 listopada 2003 roku, że
    wypłaty z jego bankomatów będą płatne od 1 stycznia 2004 roku.
    W ośmiu z jedenastu krajów, organizacje członkowskie BEUC zgłosiły pojawienie
    się rozmaitych problemów związanych z implementacją Rozporządzenia : brak
    przejrzystości, zatajanie ważnych informacji lub porady wprowadzające w błąd.
    Najdroższy przelew transgraniczy
    Finlandia- Mieszkaniec Finlandii musiał zapłacić 28,59 euro, czyli 71,5%
    przesyłanej kwoty za przelanie 40 euro z konta w banku Nordeo na konto w
    Belgii.
    Największa podwyżka opłat za dokonywanie przelewów krajowych
    Grecja- Przed wprowadzeniem Rozporządzenia, opłata za przelew krajowy (na
    konto w innym banku) pobierana przez grecki bank Eurobank wynosiła 8 euro,
    obecnie wzrosła do 21 euro, czyli o 163%.
    Największe różnice w opłatach za wypłaty z bankomatów
    Włochy- Największe różnice w wysokości opłat za wypłaty z bankomatu za granicą
    (na obszarze Unii) i wypłaty krajowe odnotowano w przypadku dwóch banków :
    Banca Populare di Milano i Intesa. Właściciel konta w banku Intesa wypłacający
    pieniądze z bankomatu w Mediolanie płaci za transakcję 2 euro. Pobierając tą
    samą kwotę w Madrycie, płaci już jednak 8 euro, czyli 4 razy więcej.
    Najgorsze informacje
    Austria, Belgia, Francja, Niemcy oraz Holandia: w niektórych bankach klienci
    nie mogą dokonać wyboru czy podzielą się opłatami z odbiorcą przelewu czy sami
    płacą wszystkie opłaty, ponieważ bank nakłania ich do wybrania pierwszej
    możliwości, co stanowi naruszenie Rozporządzenia. W konsekwencji, obydwie
    strony transakcji płacą, pomimo, że wiele banków nie potrafi powiedzieć
    konsumentom, jaką kwotę będzie musiał zapłacić odbiorca przelewu.
    Hiszpania: W oddziale BBVA w Hiszpanii, pracownik banku poinformował klienta,
    że koszt przelewu 20 euro do Austrii wynosi 24 euro! Kiedy klient powołał się
    na Rozporządzenie, pracownik zmienił zdanie.
    Najpoważniejsze problemy techniczne
    Holandia- Próba przesłania pieniędzy z Postbank do Belgii przy pomocy systemu
    elektronicznego nie powiodła się, ponieważ numer konta nie mieścił się w
    wyznaczonym polu.
    Źródło: BEUC, 5 listopad 2003r.

  • 2. Data: 2004-09-12 10:19:47
    Od: "Zbyszek" <z...@W...o2.pl>

    Użytkownik "andy_k" <a...@a...org> napisał w wiadomości
    bc.lublin.pl...

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/modules.php?
    name=News&file=article&sid=249

    bardzo ciekawe, ale moim zdaniem to nie banki ponosza wine za głupie
    rozporządzenia unii, które maja regulować rynek na siłe. Dopóki unijne
    systemy rozliczenowe nie będą tak tanie jak krajowe, to problem będzie.

  • 3. Data: 2004-09-12 10:30:40
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik "Zbyszek" <z...@W...o2.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > rozporządzenia unii, które maja regulować rynek na siłe. Dopóki unijne
    > systemy rozliczenowe nie będą tak tanie jak krajowe, to problem będzie.

    Ale to banki nie zorganizowaly sobie tanszych systemow rozliczen
    miedzynarodowych, wiec to wlasnie one sa winne...
    Sa dwa regulatory dzialajace na przesiebiorce - prawo i zysk.
    Problemem jest tu raczej egzekwowanie ustanowionego prawa.

    --
    Pozdrowienia

  • 4. Data: 2004-09-13 19:13:13
    Od: "Zbyszek" <z...@W...o2.pl>

    > Ale to banki nie zorganizowaly sobie tanszych systemow rozliczen
    > miedzynarodowych, wiec to wlasnie one sa winne...

    ale organizują właśnie! dzięki IBAN i strefie jednej waluty.
    Słyszałem o paru systemach wczesniejszych - poniosły fiasko ze względu na
    koszty i czas obsługi.

    > Problemem jest tu raczej egzekwowanie ustanowionego prawa.

    tjaaa to może dziś z nakazu prawa ogórki po 2,50 a kto się wychyli to prać
    go.
    I każdy ogórek musi mieć zadaną długość.Nie ma jak mądre unijne prawo.

    A poważnie : żądanie, by przelew robiony przez kilku pośredników kosztował
    tyle, co przez jednego
    to forsowanie głupoty. Systemy krajowe były prostsze, więc tańsze - i to ich
    sens.
    Odbędzie się równanie cen - ale do tych wyższych. Jako klient dziekuję ci
    unio.