  • 1. Data: 2004-09-10 17:21:21
    Temat: IKE - jest ktos biegly?
    Od: "bzdreg" <b...@n...com>

    Witam.
    Wybaczcie - nie chce mi się szczegółowo przeglądać wszystkich regulaminów,
    zwłaszcza, że jestem w wieku "w zasadzie już emerytalnym". Prościej zapytać,
    czy ktoś już może to sprawdził.
    Więc::

    1. Czy gwarantują jakieś oprocentowanie? Coś w rodzaju "nie mniej niż
    WIBOR1Y*0.8 " ?
    (jeśli nie, to: "NA DRZEWO!")
    2. Czy może wzorem OFE i TFI pobierają "opłatę za zarządzanie" ?
    (jeśli tak, to: "NA DRZEWO!")

    3. Co w przypadku śmierci właściciela przed osiągnięciem wieku emerytalnego?
    a) czy istnieje "dyspozycja na wypadek śmierci"? (zgaduję, że belkowe
    wtedy się zapłaci?), a Podatek OSiD? A jeśli to też pójdzie na IKE? (Czy
    jest taka możliwość?)
    b) czy może to "indywidualne" konto może być na dwie osoby? ;)

    --

    Thanks. Regards. bzd.

  • 2. Data: 2004-09-10 17:41:46
    Temat: Re: IKE - jest ktos biegly?
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    bzdreg wrote:

    > 1. Czy gwarantują jakieś oprocentowanie? Coś w rodzaju "nie mniej niż
    > WIBOR1Y*0.8 " ?
    > (jeśli nie, to: "NA DRZEWO!")

    Te IKE z lokatą które znam nie mają oprocentowania zależnego od WIBOR

    > 2. Czy może wzorem OFE i TFI pobierają "opłatę za zarządzanie" ?
    > (jeśli tak, to: "NA DRZEWO!")

    Te z funduszami inwestycyjnymi pobierają, a niekóre jeszcze prowizję od
    wpłat.

> [...]
    > (zgaduję, że belkowe
    > wtedy się zapłaci?), a Podatek OSiD? A jeśli to też pójdzie na IKE?

    IMHO przepisy mówią że z IKE zmarłego może być wykonana wypłata
    transferowana, czyli bez opodatkowania, na IKE spadkobiercy.

    > b) czy może to "indywidualne" konto może być na dwie osoby? ;)

    Nie. Każda osoba musi założyć osobno.

    Bogdan B.

  • 3. Data: 2004-09-10 17:55:09
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 10 Sep 2004 19:21:21 +0200, "bzdreg" <b...@n...com>
    wklepał(-a):

> [...]
    >czy ktoś już może to sprawdził.
    >Więc::
    >
    >1. Czy gwarantują jakieś oprocentowanie? Coś w rodzaju "nie mniej niż

    Banki tak - w końcu to lokaty. Reszta nie, bo niby jak to zagwarantować?

    >2. Czy może wzorem OFE i TFI pobierają "opłatę za zarządzanie" ?
    > (jeśli tak, to: "NA DRZEWO!")

    Banki nie. IKE w funduszach i towarzystwach emerytalnych - tak. Zresztą każde
    TFI ma opłatę za zarządzanie, bo na czymś musi zarabiać. Co innego opłaty
    manipulacyjne - tu różnie bywa.

> [...]
    > a) czy istnieje "dyspozycja na wypadek śmierci"? (zgaduję, że belkowe
    >wtedy się zapłaci?), a Podatek OSiD? A jeśli to też pójdzie na IKE? (Czy

    Można złożyć taką dyspozycję. Osoba uprawniona po śmierci oszczędzającego może
    wypłacić przysługującą jej kwotę bądź dokonać transferu na swoje IKE (lub
    pracowniczy program emerytalny).
    Jeśli dyspozycja nie została złożona, środki na IKE wchodzą do spadku. Z
    wyjątkiem przypadku, gdy IKE było prowadzone przez towarzystwo ubezpieczeniowe,
    wtedy ma zastosowanie kodeks cywilny.
    Środki w przypadku śmierci oszczędzającego nie podlegają podatkowi od dochodów
    kapitałowych.

    No i nie występuje przypadek "śmierci właściciela po osiągnięciu wieku
    emerytalnego", bo wtedy następuje rozwiązanie umowy o IKE i wypłata środków.

    > b) czy może to "indywidualne" konto może być na dwie osoby? ;)

    Nie.

    Warto przeczytać ustawę, 22 strony i nie jest jakoś specjalnie trudna. :)

    Warto zapamiętać 3 rodzaje wycofania środków z IKE:
    1) wypłata (nie podlega opodatkowaniu) - po osiągnięciu wieku emerytalnego
    2) wypłata transferowa (nie podlega opodatkowaniu) - transfer środków na inne
    IKE lub program emerytalny (lub z programu emerytalnego do IKE)
    3) zwrot (podlega opodatkowaniu) - w razie wypowiedzenia umowy o IKE przez
    którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty
    transferowej.

  • 4. Data: 2004-09-10 17:57:30
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <chsp71$cju$1@nemesis.news.tpi.pl>, Bogdan B. wrote:

    > Te IKE z lokatą które znam nie mają oprocentowania zależnego od WIBOR

    mIKE chyba ma.

    Renata

  • 5. Data: 2004-09-10 18:58:09
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Renata Gołębiowska wrote:

    > mIKE chyba ma.

    Faktycznie:
    http://www.mbank.com.pl/przewodnik/regulamin/regulam
    in_ike.html#top
    § 40.
    Stopa procentowa rachunku mIKE lokata nie może być niższa niż 80% stawki
    WIBOR 1M (jednomiesięczny) z ostatniego dnia roboczego każdego miesiąca
    kalendarzowego.

    Słabo się interesuję IKE z lokatami ;-)

    Bogdan B.

  • 6. Data: 2004-09-11 07:31:12
    Od: "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com>

    > TFI ma opłatę za zarządzanie, bo na czymś musi zarabiać.

    Na zasadzie "Czy sie stoi, czy sie lezy, oplata za zarzadzanie sie nalezy"
    ;-)
    W krajach anglosaskich popularne sa oplaty wynikajace tylko z wypracowanych
    zyskow dla wlasciciela kapitalu. Na przyklad firma zarzadzajaca pobiera 20%
    od wypracowanego zysku, a 80% zysku trafia do rak wlasciciela kapitalu. To
    sie wydaje byc i sprawiedliwe i motywujace zarzadzajacych aktywami do
    osiagania wyzszych stop zwrotu z inwestycji.

    Jesli urzednicy nie beda pietrzyc problemow, to byc moze wraz z jakims
    partenrem uruchomimy IKE oparte o tego typu zasadach. Na razie udeptujemy
    sciezke .... zobaczymy co z tego wyjdzie.

    Jacek Maliszewski - Analityk FOREX
    EFIX Polska - www.efixpolska.com
    Oddział Szczecin, Monte Cassino 24
    tel.: (91) 422-84-63; 601-247-423

  • 7. Data: 2004-09-12 22:10:49
    Od: "l.e:h" <l...@...pl>

    "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com> skribis:

> [...]
    >od wypracowanego zysku, a 80% zysku trafia do rak wlasciciela kapitalu.

    Z drugiej strony, jezeli np. w Fi jest oplata manipulacyjna nap 3%, a
    potem 2% rocznie od aktywow, a zysk jest np 30% to bardziej sie oplaca niz
    podzial zusku 80/20 :)

    Pozdrawiam, Leh.
    --
    Zostales oszukany? Nie chesz dac sie oszukac?
    >>> http://www.oszustwa.com/forum/ <<<