  • 11. Data: 2015-07-02 19:38:41
    Temat: Re: Obrót bezgotówkowy
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .07.2015 o 10:07 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Użytkownik "MarcinF" napisał w wiadomości grup
    >
    > Juz i tak mocno zalezy.
    > Pensja przelewem, oplaty na konto ...

    Nie chciało mi się zbytnio szukać, ale czy istnieje prawny _przymus_
    posiadania konta, jeśli ktoś jest osobą fizyczną aktywną zawodowo?
    Emeryci (na razie) mogą emerytury dostawać w gotówce, ale już pracodawcy
    nie chcą płacić gotówką/przekazem pieniężnym (i nawet mają po temu dobre
    argumenty). Czyli właściwie bez konta ani rusz. Ciekawe, czy po śmierci
    mamy J. Kaczyński założył już konto?

    Obrót bezgotówkowy: de facto - masz pieniądze, ale ich nie masz...
    W każdej chwili można zadecydować odgórnie:

    http://www.money.pl/banki/wiadomosci/artykul/bankruc
    two-grecji-rzad-oficjalnie,168,0,1842344.html

    "Banki greckie będą zamknięte przez tydzień do 6 lipca. Bankomaty będą
    nieczynne tylko przez część dzisiejszego dnia. Już po południu wznowią
    funkcjonowanie, a limit dziennych wypłat wyniesie 60 euro dla jednej osoby
    - poinformował przedstawiciel rządu."

    Teraz słyszy się, że niektóre podmioty w Grecji nie przyjmują zapłat
    kartami.

    Dalej:
    http://tvn24bis.pl/ze-swiata,75/grecy-nadal-bez-poro
    zumienia-z-ue-szukaja-nowych-dochodow,545899.html
    "Grecja szuka oszczędności i myśli o wprowadzeniu prowizji za wypłaty z
    bankomatów."

    A jeśli jeszcze spojrzymy na ostatnie "zabawy" Plus Banku, to chyba czas
    na wymuszenie weryfikacji światłych "pomysłów" rządzących gospodarką
    światową?

    --
    Trefniś

  • 12. Data: 2015-07-03 10:01:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Trefniś" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Emeryci (na razie) mogą emerytury dostawać w gotówce, ale już
    >pracodawcy nie chcą płacić gotówką/przekazem pieniężnym (i nawet

    Zalezy, czesc chce i nawet placi :-)
    Ale faktycznie ci porzadni nie chca.

    Tak wiec przymusu posiadania konta nie ma, ale podejrzewam, ze
    pracodawca wymusi.

> [...]

    >A jeśli jeszcze spojrzymy na ostatnie "zabawy" Plus Banku, to chyba
    >czas na wymuszenie weryfikacji światłych "pomysłów" rządzących

    Z drugiej strony - gotowke moga ukrasc, albo rzad moze pieniadze
    wymienic - trenowane dwa czy trzy razy za PRL.
    Masz pieniadze, a na drugi dzien ich nie masz ...

    J.

  • 13. Data: 2015-07-03 10:50:55
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .07.2015 o 10:01 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Użytkownik "Trefniś" napisał w wiadomości grup
    (...)

    > Zalezy, czesc chce i nawet placi :-)
    > Ale faktycznie ci porzadni nie chca.

    Oczywiście milcząco wykluczałem szarą/czarną strefę :)

    (...)

    (...)
    > Z drugiej strony - gotowke moga ukrasc, albo rzad moze pieniadze
    > wymienic - trenowane dwa czy trzy razy za PRL.
    > Masz pieniadze, a na drugi dzien ich nie masz ...

    Nie tylko za PRL - podobne mechanizmy obowiązują niezależnie od ustroju
    politycznego!
    Okrągłostołowa "demokracja" znacznie intensywniej korzystała z tego
    "dobra", komuna się bała i m. in. dlatego przegrała :)

    Myślisz, że gotówka jest bardziej narażona na kradzież?
    Tylko pozornie - masz _znacznie_ większy wpływ na jej bezpieczeństwo.
    Łatwiej chronić swoją gotówkę, niż pieniądz widziany wirtualnie.
    Twojego konta "bronią" np. informatycy podobni do tych z Plus Banku.
    :)

    Przed rządem swojego konta nie obronisz tak samo, jak swojej gotówki.
    Natomiast między rządem a Twoim kontem jest jeszcze cały system bankowy
    rozumiany globalnie.

    Nawiasem - w tej chwili wiele transakcji międzynarodowych z Grecją jest
    dokonywanych za pomocą gotówki. Przedsiębiorcy decydują się płacić Grekom
    żywą gotówką i takiej też oczekują od Greków.
    To chyba dość jednoznaczna recenzja systemu obrotu bezgotówkowego.

    --
    Trefniś

  • 14. Data: 2015-07-05 13:51:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Trefniś <t...@m...com> writes:

> [...]
    > Okrągłostołowa "demokracja" znacznie intensywniej korzystała z tego
    > "dobra", komuna się bała i m. in. dlatego przegrała :)

    Ale to w równoległej rzeczywistości oczywiście.

    > Przed rządem swojego konta nie obronisz tak samo, jak swojej gotówki.

    Owszem. Problemem jest to, że zarówno gotówka, jak i zapisy na kontach
    są bardzo niepewne, są kiepskiej jakości. W czasach PRL nie było tego
    problemu, bo gotówka np. USA była rzędy wielkości pewniejsza niż
    rodzima (z którą nikt nie znał dnia ani godziny, pomijając to, że każdy
    spodziewał się raczej wzrostu inflacji a nie spadku).

    Teraz pewność związana z polską gotówką, mimo że wciąż taka sobie,
    zbliżyła się do pewności oferowanej przez waluty zachodnie, i stąd
    dylemat. Kiedyś jasne było, że prawdziwe oszczędności to w zielonych,
    DM, Ł, no może ew. w jakimś złocie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 15. Data: 2015-07-05 19:07:14
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    a.pl...

    >Banki i tak kreuja pieniadze

    A ta "wiedza" to z jótjóba?

  • 16. Data: 2015-07-07 20:39:08
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .07.2015 o 13:51 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> pisze:

> [...]
    > rodzima (z którą nikt nie znał dnia ani godziny, pomijając to, że każdy
    > spodziewał się raczej wzrostu inflacji a nie spadku).

    I co w związku z tym?
    "Gotówka i zapisy na kontach są bardzo niepewne" (parafrazując).
    "Obrót gotówkowy" - dopuszczasz mechanizmy państwa.
    "Konto bankowe" - oprócz mechanizmów państwa (gotówka), dopuszczasz też
    mechanizmy banków, których pilnują informatycy rangi PlusBanku...

> [...]
    > zbliżyła się do pewności oferowanej przez waluty zachodnie, i stąd
    > dylemat. Kiedyś jasne było, że prawdziwe oszczędności to w zielonych,

    Nadal opisujesz _gotówkę_ w złotówkach!
    Nie dokładasz kolejnego ryzyka - banków!

    --
    Trefniś

  • 17. Data: 2015-07-09 22:09:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Trefniś <t...@m...com> writes:

    > I co w związku z tym?

    To, że nieprawdą jest, że "komuna się bała". W rzeczywistości to właśnie
    "komuna", a nie późniejsze rządy, zrobiła z zaskoczenia oszukańczą
    wymianę, i wtedy rzeczywiście było tak, że "masz pieniadze, a na drugi
    dzień ich nie masz". Późniejsze rządy niczego podobnego nie zrobiły.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 18. Data: 2015-07-14 19:05:18
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .07.2015 o 22:09 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> pisze:

> [...]
    > wymianę, i wtedy rzeczywiście było tak, że "masz pieniadze, a na drugi
    > dzień ich nie masz". Późniejsze rządy niczego podobnego nie zrobiły.

    Czy tego rzeczywiście dokonała bezczelnie "komuna"?
    Raczej zupełnie odwrotnie.
    Nie twierdzę, że komuna w tym palców nie maczała, ale jednak największe
    przewałki odbyły się w Polsce "demokratycznej".

    --
    Trefniś

  • 19. Data: 2015-07-14 19:59:38
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Trefniś <t...@m...com> writes:

    > W dniu .07.2015 o 22:09 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> pisze:
    [...]
    > Czy tego rzeczywiście dokonała bezczelnie "komuna"?
    > Raczej zupełnie odwrotnie.

    Raczej nie bierzesz pod uwagę np. wymiany pieniędzy w 1950 czy "bitwy o
    handel".
    KJ
    Ogólny sens [helpa z W98] jest poprawny. Pod warunkiem, że z góry
    wiadomo co autor miał na myśli.
    -- Marcin Wieczorek na p.c.o.a.

  • 20. Data: 2015-07-14 22:25:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 14 Jul 2015 19:59:38 +0200, Kamil Jońca napisał(a):
    > [...]
    >
    > Raczej nie bierzesz pod uwagę np. wymiany pieniędzy w 1950 czy "bitwy o
    > handel".

    No, w 1950 to trzeba przyznac ze komuna musiala ogarnac powojenna
    gospodarke. A przy okazji ladnie im sie wpisalo w walke z
    kapitalistami, obszarnikami i pasozytami :-)

    J.