  • 11. Data: 2006-05-18 19:58:51
    Temat: Re: Nowe zasady platnosci kartami?
    Od: Arkadiusz Ryćkowski <adres.w@stopcce>

    MariuszJ napisał(a):
    > Witam
    > Dzisiaj płaciłem VE mBanku w sklepie osiedlowym. Kasjerka nie chciała ode
    > mnie ani PIN-u ani podpisu na slipie. Czy to jakaś nowość?
    > Pozdrawiam
    > Mariusz

    Czy ve to debetetówka ? od lat nie wklepywałem pinu

    P. Arek

  • 12. Data: 2006-05-18 20:09:10
    Od: "jot.be" <j...@N...poczta.onet.pl>

    > prawdopodbnie była niska kwota, przy której podpis/PIN nie jest wymagany

    Dokładnie.
    Tak jest przecież w niektórych krajach np. na autostradach.

    Pozdr

  • 13. Data: 2006-05-18 21:10:14
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    MK napisał(a):
    > "darnok" <d...@a...spam.ch> wrote in message
    >>

    > To raczej byl fake terminal, karta zostala zeskanowana i teraz sami sobie
    > zrobia zakupy na twoj koszt. Gdyby mieli do niego pinpad byloby latwiej i
    > mozna byloby skorzystac z bankomatu. Nie wroze im kariery w tej branzy ;).

    Na autostradzie A2 też nie chcą podpisu. Podajesz kartę, kasjerka zwraca
    ci kartę ze slipem i w drogę.

    Też nie rozumiem czemu narażają się na reklamacje, ale z drugiej strony
    pewnie jakieś okoliczności czynią reklamację wąpliwą (jakaś kamera czy
    coś w tym stylu).

    p. m.

  • 14. Data: 2006-05-18 23:34:52
    Od: "kjvirtual" <k...@g...com>

    > Dokładnie.
    > Tak jest przecież w niektórych krajach np. na autostradach.
    >
    > Pozdr

    MasterCard oraz Visa wprowadzily zasady, ze do kwoty rownowartosci 25$ nie
    trzeba podawac PINu czy podpisywac sie i w przypadku reklamacji klient za to nie
    odpowiada. Pare dni temu o tym czytalem.

  • 15. Data: 2006-05-19 14:51:47
    Od: Miernik <p...@p...miernik.name>

    Krzysztof <k...@w...pl> wrote:

    > karta z "chipem" jak rozumiem?

    Z chipem, ale w tym Kauflandzie nie ma czytnika chipa, a raczej jest
    tylko nieużywany, transakcja szła "z paska".

    --
    Miernik
    http://miernik.name/

  • 16. Data: 2006-05-19 15:00:35
    Od: Miernik <p...@p...miernik.name>

    kjvirtual <k...@g...com> wrote:
    > MasterCard oraz Visa wprowadzily zasady, ze do kwoty rownowartosci 25$
    > nie trzeba podawac PINu czy podpisywac sie i w przypadku reklamacji
    > klient za to nie odpowiada. Pare dni temu o tym czytalem.

    Czyli masakryczne pogorszenie zasad działania systemu, więc albo można
    się pożegnać z oczekiwaniami na obniżenie prowizji za transakcje kartami
    (jeśli z zasady nie będą obciążać sklepu w przypadku fraudu), lub też
    spadek ilości punktów akceptujących karty (jeżeli
    będą). Tak czy śmak niedobrze dla wszystkich. A dla kogo dobrze to nie
    wiem, chyba tylko dla złodziei.

    Ja to bym zrobił tak:

    1) wycofanie podpisywania w ogóle, rezygnacja z umieszczania białego
    paska na podpis na nowowydanych kartach i kropek na slipach

    2) wprowadzenie przy wszystkich nowowydanych kartach dwóch PINów:
    jednego do transkacji gotówkowych drugiego do bezgotówkowych

    3) obowiązkowe wypozażenie wszyskich POSów w PINpady

    4) obowiązkowa autoryzacja PINem wszystkich kart dla każdej kwoty

    --
    Miernik
    http://miernik.name/

  • 17. Data: 2006-05-19 17:47:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Miernik <p...@p...miernik.name> writes:

    > Miałem podobnie w Kauflandzie, karta BZWBK anonimowa na której w ogóle
    > nie mam podpisu! Jeszcze z miesiąc temu zawsze autoryzowało PIN, mają
    > PIN pady, pare dni temu kupowałem, kazała złożyć podpis, ale na kartę w
    > ogóle nie popatrzyła - gdyby popatrzyła zauważyłaby że nie ma na niej
    > podpisu.

    No to co? Oryginalnie podpis na kwicie nie byl po to, by porownywac
    go z karta, a po to, by miec dowod oswiadczenia woli klienta.

    Teoria z porownywaniem podpisow zostala wprowadzona pozniej i nie wiem
    czy nie powodowala wiecej szkod niz pozytku.

    Jesli ktos ma watpliwosci czy osoba posluguje sie karta zgodnie z prawem,
    to wystarczy poprosic o dokument ze zdjeciem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2006-05-20 10:51:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Miernik <p...@p...miernik.name> writes:

    > 1) wycofanie podpisywania w ogóle, rezygnacja z umieszczania białego
    > paska na podpis na nowowydanych kartach i kropek na slipach

    Taaak, ciekawe jak bys wtedy reklamowal kilkukrotne obciazenie za jeden
    towar.

    > 2) wprowadzenie przy wszystkich nowowydanych kartach dwóch PINów:
    > jednego do transkacji gotówkowych drugiego do bezgotówkowych

    W tej chwili jednego niektorzy nie maja, po co dwa?

    > 3) obowiązkowe wypozażenie wszyskich POSów w PINpady

    Zelazek tez? Co z offline?

    > 4) obowiązkowa autoryzacja PINem wszystkich kart dla każdej kwoty

    Chyba z kartami procesorowymi Ci sie pomylilo. Ale tam to juz ustala
    wydawca karty.

    Zapominasz chyba takze o takiej drobnej zasadzie, zgodnie z ktora za
    fraud odpowiada ten, przez ktorego przy transakcji nie uzyto karty
    procesorowej. Niezaleznie od tego jak sie to ma do regulaminow itd.
    banki beda musialy zaczac wydawac takie karty. I wtedy pewnie bedziesz
    mial swoje PINy, tyle ze weryfikowane przez karte, przypuszczalnie
    najczesciej offline wzgledem reszty systemu. Zreszta nawet wtedy beda
    pewnie karty "na podpis", np. dla niepelnosprawnych albo jak ktos
    bedzie koniecznie chcial (przypominam ze o ile uzywanie PINu jest
    pogorszeniem bezpieczenstwa klienta w przypadku kart magnetycznych,
    to rownoczesnie zwieksza to jego i banku bezpieczenstwo przy kartach
    procesorowych, a takze ze wydawca karty moze zastosowac rozne PINy itp).
    --
    Krzysztof Halasa