  • 1. Data: 2010-05-19 08:07:25
    Temat: Nie za póżno ?
    Od: "Waldek" <n...@n...net>

    Witam i prosze o porade od moze bardziej "rozsadnych" niz hazardzistow ;)

    Mojej zonie skonczyly sie lokaty dlugoterminowe i zastanawia sie gdzie teraz
    "ulokowac oszczednosci"
    Pytanie czy nie jest obecnie troche za pozno po odbiciu od "dolka bessy" aby
    wchodzic w fundusze,
    zwlaszcza ze w Europie zaczyna sie robic niespokojnie (np. Grecja) ?

    Gdyby jednak fundusze - to planowany czas inwestycji >5 lat z systematycznymi
    m/c wplatami
    i dywersyfikacja portfela powiedzmy 60% akcyjne 40% z mniejszym ryzykiem
    chyba najlepiej w co najmniej dwoch roznych TFI - Polski (parasol) i ew. jakims
    TFI lokujacym poza PL

    I tu pytanie - jakie TFI sa wg. was "godne polecenia" a wystepuja np. w SFI
    mBanku ?

    Dodam moze jeszcze, ze zona posiada mieszany produkt aviva (50 akcje, 40 oblig,
    10 pieniezny)
    z systematycznymi wplatami od 3 lat i w sumie tragedii nie ma biorac pod uwage
    besse _ale i zadna rewelacja_
    tzn. zysk z tego jest na dzien dzisiejszy porownywalny z 5% lokata bankowa -
    jest sens to trzymac dalej ?

    Samodzielne kupowanie akcji i czeste sledzenie rynku raczej nie wchodzi w gre
    ze wzgledu na brak wiedzy i umiejetnosci /pomijam czas/ - stad zainteresowanie
    funduszami

    Może cos podpowiecie ?

    Dziekuje

    5126 (20100519) __________

  • 2. Data: 2010-05-19 08:37:37
    Temat: Re: Nie za póżno ?
    Od: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" <n...@n...net> napisał w wiadomości
    > Witam i prosze o porade od moze bardziej "rozsadnych" niz hazardzistow ;)
    >
    > Mojej zonie skonczyly sie lokaty dlugoterminowe i zastanawia sie gdzie
    > teraz "ulokowac oszczednosci"

    Skoro napisałeś "oszczędności", to wybierz lokaty bankowe, obligacje, itp. -
    nie chcesz chyba spekulować pieniędzmi przeznaczonymi na (niewłaściwe
    skreślić): emeryturę, szkołę dla dzieci, czarną godzinę, zabezpieczenie na
    wypadek choroby, budowę domu / kupno mieszkania, zabezpieczenie na wypadek
    utraty pracy...
    Szukaj tylko bezpiecznych banków i przyzwoitego oprocentowania, najlepiej
    bez podatku Belki.
    Jeśli chcesz się bawić w inwestowanie, to unikaj funduszy (lepiej kupić
    kontrakt terminowy, ale bez dźwigni i go rolować co pół roku - wyjdzie
    znacznie taniej i efektywniej). Ale jak chcesz samodzielnie, to licz się z
    tym, ze czeka Cię ciężka robota - mniej więcej 5x cięższa niż to jak
    dochodziłeś do swojego zawodu (a i to nie gwarantuje sukcesu).
    Aha, skoro chcesz na długi termin, to zobacz jak wyglądają stopy zwrotu w
    długim terminie z fundów - wszystkie dążą do stopy wolnej od ryzyka (czyli
    lokata + mikro zysk), ale te bardziej ryzykowne więcej Ci krwi napsują.

    Nie wiem jakie masz doświadczenie (z postu wynika, że niezbyt duże), więc
    stawiam dolara, że dasz się namówić na jakiś fund przez megadobrego
    sprzedawcę (czyt. bandytę). Co gorsza - pewnie zarobisz na tym w ciągu 2 lat
    100% i pomyślisz, że jest to proste, łatwe i przyjemne i że koleś z forum
    się mylił ;) . Następnie przyniesiesz resztę oszczędności, bo pokusa ich
    podwojenia w krótkim czasie będzie spora. I w ten sposób pozbędziesz się 70%
    oszczędności po następnym roku.
    Sorry za szczerość, ale widziałem to już dziesiątki razy. Choć może w Twoim
    przypadku się pomylę! ;))

    Pozdrawiam
    Dombrek

  • 3. Data: 2010-05-19 09:36:16
    Od: "Waldek" <n...@n...net>

    Użytkownik "Dombrek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Skoro napisałeś "oszczędności", to wybierz lokaty bankowe, obligacje, itp.

    Tak, te są najpewniejsze - jednak fajnie byloby miec cos co daje troche wyzszy
    zysk od inflacji

    > Szukaj tylko bezpiecznych banków i przyzwoitego oprocentowania, najlepiej bez
    > podatku Belki.

    Coraz trudniej znalezc te bez "belki", zas takie ktore znalazlem np. 1 dniowe w
    banku
    są niżej oprocentowane co w efekcie daje tylko nieznacznie wiecej ~0,2 - 0,5 % w
    stosunku do zwyklej

    > Jeśli chcesz się bawić w inwestowanie, to unikaj funduszy (lepiej kupić
    > kontrakt terminowy, ale bez dźwigni i go rolować co pół roku

    Na tym niestety trzeba się znac - dlatego tez padlo na fundusze
    godzac sie na strate "zjadana" przez koszty zarzadzania TFI ktore jak widze sa
    srednio 2- 4%

> [...]
    > lokata + mikro zysk), ale te bardziej ryzykowne więcej Ci krwi napsują.

    Stad tez pytanie czy teraz jest jeszcze dobry czas na wejscie,
    bo Ci ktorzy kupowali na gorce 2 lata wstecz, to pewnie jeszcze sa pod kreska

    > Nie wiem jakie masz doświadczenie (z postu wynika, że niezbyt duże), więc
    > stawiam dolara, że dasz się namówić na jakiś fund przez megadobrego sprzedawcę
    > (czyt. bandytę).

    Mialem ostatnio kontakt ze "zlotoustym" namawiajacym na produkt Eagon (prestige)
    ale IMHO _największym_mankamentem_tego jest praktycznie calkowita utrata
    plynnosci na 10 lat
    i dodatkowy koszt 1,95% rocznie /IMHO sumujacy sie z kosztami wlasnymi funduszy/
    - o czym juz "jakoś" nie wspominał ;) Zaleta /dyskusyjna/ jest opieka doradcy
    :))
    i niezle fundusze w portfelu wraz z np. wibidem lub besowymi
    http://www.aegon.pl/inwestycje-i-ochrona-kapitalu/no
    towania-funduszy

    > Następnie przyniesiesz resztę oszczędności, bo pokusa ich podwojenia w krótkim
    > czasie będzie spora. I w ten sposób pozbędziesz się 70% oszczędności po
    > następnym roku.

    Nie - zona jest "bardzo konsekwetna" i zdyscyplinowana
    wiec ew. transfer np. wewnatrz parasola wchodzilby w gre tylko w "nadzwyczajnych
    wypadkach"
    to w zalozeniu nie mialoby polegać na "grze na funduszach" i czestych
    przesunieciach miedzy nimi

    > Sorry za szczerość, ale widziałem to już dziesiątki razy. Choć może w Twoim
    > przypadku się pomylę! ;))

    Ja już ciut stary jestem i wiem jak potrafi walczyc chciwosc ze strachem
    ale nie jestem "finansista" ani graczem gieldowym stad pytanie na pl.biznes.wgpw
    do ludzi niejako niezaleznych - znaczy nie sprzedajacych swoich produktow ;)

    5127 (20100519) __________

  • 4. Data: 2010-05-19 09:40:37
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Dombrek wrote:

    > Szukaj tylko bezpiecznych banków i przyzwoitego oprocentowania, najlepiej
    > bez podatku Belki.

    Nie ma zysków kapitałowych bez podatku Belki. Jeżeli bank stosuje
    kapitalizacje dzienną od odpowiednio małej kwoty tak by podatek od
    oprocentowania zaokrąglany zgodnie z przepisami wynosił 0,00 to znaczy tylko
    tyle, że bank nie odprowadza podatku w imieniu swojego klienta. Posiadający
    taką lokatę powinien na koniec roku podatkowego zliczyć dzienne przychody z
    procentów i je opodatkować sam. Jeżeli tego nie robi to robi przestępstwo
    karno-skarbowe. Zysków kapitałowych nie rozlicza się w US codziennie tylko
    raz do roku. Codzienna kapitalizacja zmienia relacje banku z US ale nie
    zmienia nic w zobowiązaniach posiadającego lokatę do US. Niestety. Trzeba
    szukać innych metod na zmniejszenie podatków. Zacząć trzeba od urny
    wyborczej, a w następnym ruchu trzeba zmienić rezydencje podatkową i na
    koniec trzeba zawsze dmuchać koszty.

  • 5. Data: 2010-05-19 09:52:22
    Od: "Waldek" <n...@n...net>

    Użytkownik "totus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > taką lokatę powinien na koniec roku podatkowego zliczyć dzienne przychody z

    W swietle prawa napewno masz racje - stad banki chyba wycofuja juz takie
    produkty z oferty dla Kowalskiego
    z drugiej strony gdyby US-y wziely od bankow wykaz osob posiadajacych takie
    lokaty ktore tego nie ujely w PIT
    i zrobily im postepowanie, to mielibysmy niezla "jatke" w kraju. W pojednynczych
    przypadkach moga to pewnie zrobic
    ale na skale globalna wydaje sie to malo prawdopodobne.

    Moje wczesniejsze pytanie pozostaje aktualne

    5127 (20100519) __________

  • 6. Data: 2010-05-19 09:53:47
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Waldek wrote:

    > Na tym niestety trzeba się znac - dlatego tez padlo na fundusze
    > godzac sie na strate "zjadana" przez koszty zarzadzania TFI ktore jak
    > widze sa srednio 2- 4%

    Tu jest sedno sprawy. Zarabiasz pieniądze na tym co robisz. Zarabiasz dobrze
    bo masz nadwyżki. Jesteś dobry w tym co robisz nawet bardzo dobry. Znasz się
    na tym i poświęcasz temu odpowiednio dużo czasu każdego dnia. Skąd Ci
    przychodzi do głowy pomysł, że możesz zarabiać na rynku kapitałowym na
    handlu papierami gdy się na tym nie znasz? Może byś kupił za te oszczędności
    sad wiśniowy lub tuczarnie świń? Na tym też się nie znasz, a są ludzie
    którzy na tym nieźle zarobili. Żeby na czymś zarabiać trzeba się na tym
    znać. Masz inne doświadczenia? Dopóki nie nauczysz się jak handlować na
    giełdzie czy to poprzez fundusze czy samodzielnie nie masz szans na zyski.

  • 7. Data: 2010-05-19 09:59:45
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Waldek wrote:

> [...]
    > ale na skale globalna wydaje sie to malo prawdopodobne.
    >
    > Moje wczesniejsze pytanie pozostaje aktualne

    To, że prawo w Polsce jest beznadziejne to inna sprawa. Co to za prawo,
    którego państwo nie egzekwuje? Co do Twoich rozterek to już Ci pisałem w
    innym miejscu. Zainwestuj na początek w wiedzę tak byś nie musiał zadawać
    takich pytań.

  • 8. Data: 2010-05-19 10:04:52
    Od: "Waldek" <n...@n...net>

    > Zainwestuj na początek w wiedzę tak byś nie musiał zadawać
    > takich pytań.

    Wybacz, ale nie mozna być specjalista we wszystkich dziedzinach zycia
    mysle ze czasami warto zapytac madrzejszych od siebie co wlasnie czynie

    5127 (20100519) __________

  • 9. Data: 2010-05-19 10:15:26
    Od: "Waldek" <n...@n...net>

    > Żeby na czymś zarabiać trzeba się na tym
    > znać. Masz inne doświadczenia? Dopóki nie nauczysz się jak handlować na
    > giełdzie czy to poprzez fundusze czy samodzielnie nie masz szans na zyski.

    I dlatego ze się na tym malo znam, chce powierzyc srodki TFI w zarzadzanie
    godzac się na zaplacenie kosztow zarzadzania.
    Nie oczekuje SUPER zwrotow, ale przynajmniej kilka % powyzej inflacji w
    perspektywie min. 5 lat

    A pytanie pierwotne bylo, czy nie jest obecnie za pozno wchodzic w fundusze (w
    stosunku do sytuacji na rynku)
    i jakie ew. TFI parasolowe moglibyscie polecic w PL i ktore np. funkcjonuja w
    SFI mBanku

    5127 (20100519) __________

  • 10. Data: 2010-05-19 10:19:20
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Waldek wrote:

    > Użytkownik "totus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Wybacz, ale nie mozna być specjalista we wszystkich dziedzinach zycia
    > mysle ze czasami warto zapytac madrzejszych od siebie co wlasnie czynie

    To, że są mądrzejsi to złudzenie optyczne. Szkoda Twojego czasu, nie
    uzyskasz tu żadnej zadowalającej Cie rady. Nie będziesz miał zysków dopóki
    nie nauczysz się handlować. Musisz zaakceptować prawdę, że jak czegoś nie
    umiesz robić to na tym nie zarobisz. Cokolwiek to jest. Jest takie zjawisko
    jak podział pracy, na które się powołujesz. To możesz wykorzystać. Wynajmij
    kogoś kto umie handlować. Ty go opłać. To nie może być człowiek opłacany
    przez fundusz, firmę ubezpieczeniową czy bank. Taki człowiek musi mieś
    kontrakt z Tobą. W takim rozwiązaniu tez jest ponadprzeciętne
    prawdopodobieństwo na sukces. Ale pytanie na grupie, gdzie pisze się o
    panienkach i jak Tusk z Ruskimi zabił prezydenta RP, a teraz topi Polskę dla
    zatarcia śladów, wielkiego sensu nie ma.