  • 1. Data: 2003-03-11 21:43:31
    Temat: Mija dziesięć lat od wprowadzenia kart płatniczych w Polsce
    Od: "rena" <r...@p...pl>

    40 lat po wprowadzeniu pierwszego "plastikowego pieniądza" na świecie w
    ofercie polskich banków pojawiły się karty płatnicze. Było to równo dziesięć
    lat temu, na początku marca 1993 roku.

    Klienci indywidualni mogli wtedy starać się wyłącznie o debetową Visę
    Classic wydawaną przez Centrum Kart i Czeków Pekao SA. Polacy byli wówczas
    jedynymi użytkownikami kart w Europie Środkowo-Wschodniej. Na początku
    przydawały się głównie za granicą - w Polsce niewiele sklepów czy
    restauracji akceptowało wtedy bowiem bezgotówkowe formy płatności.

    Zresztą dostać ją też wcale nie było łatwo - klient musiał wpłacić na własne
    konto 7 mln starych złotych, aby dostać kartę złotową lub 500 dol., jeśli
    miała to być karta walutowa. Ponadto w obu przypadkach konieczne było
    zablokowanie na koncie tzw. kwoty gwarancyjnej w wysokości 2 tys. dol.

    W tych pionierskich czasach dostęp do własnych pieniędzy za pomocą karty też
    nie należał do najłatwiejszych - w Polsce było wtedy znacznie mniej
    bankomatów niż dziś (dla porównania - w 1996 r. Pekao SA posiadało 90
    maszyn, obecnie - 1,1 tys). Pomimo tych uciążliwości już w pierwszych
    miesiącach po kartę wystąpiło 4,5 tys. chętnych.

    http://www1.gazeta.pl/warszawa/1,34903,1366696.html

    oj, ja mam swoje juz z 8 latek...:) pamietam te czasy, jak jak-klient
    uczylam pania w sklepie, jak uzyc wozka do kart...z jaka niesmialoscia
    ludzie podchodzili do bankomatow:) ale to sie juz zmienilo:) urodzilam sie o
    50 lat za wczesnie, bo uwielbiam wszystkie te nowinki:)))

  • 2. Data: 2003-03-12 09:21:36
    Od: "Barbara" <p...@n...pl>

    Użytkownik "rena" <r...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Classic wydawaną przez Centrum Kart i Czeków Pekao SA. Polacy byli wówczas
    > jedynymi użytkownikami kart w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Gdyby to jeszcze byla prawda, ze POlacy byli jedynymi uzytkownikmai kart w Europie
    Sr.Wschodniej...
    Wierutna bzdura!!! Kolezanko...
    Czesi na kazdej stacji metra w Pradze mieli bankomaty, staly takze na ulicach - wiem
    co mowie, bo poslugiwalam sie karta swojego
    kolegi - pamietam tez z jakim strachem poslugiwalam sie ta karta po raz pierwszy....

    A mowiac o rocznicy, to prawie na pewno nalezy powiedziec o kolejnej aferze
    lapowkarskiej, ktorej nikt dotad nie wyciagnal na
    wierzch, totez nikt nie szukal winnych..
    Juz wowczas istnialy karty z procesorem i nawolywano do tego, by w Polsce, ktora
    jeszcze nie jest skazona zadnymi bankomatami,
    instalowac te najnowoczesniejsze, bowiem wowczas nie bedzie problemow z szybka ich
    wymiana na nowoczesniejsze..
    A co zrobiono?
    Zainstalowo wowczas najgorsze z mozliwych...
    Barbara
    [tez lubiaca nowinki, ale sensownie wprowadzane - biedaka nie stac na zle wydany
    pieniadz - a my na kazdym kroku wyrzucamy pelnymi
    garsciami pieniadze w bloto]

    ---

  • 3. Data: 2003-03-12 21:39:04
    Od: "rena" <r...@p...pl>

    Użytkownik "Barbara" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Wierutna bzdura!!! Kolezanko...

    zbyt emocjonalnie podeszlas do artykulu. ja cytowalam gazete wyborcza. jesli
    sie nie zgadzasz z artkulem, wpisz swoj komentarz na stronie gazety:)

  • 4. Data: 2003-03-14 22:58:03
    Od: "Beniowa" <b...@p...wp.pl>

    > uczylam pania w sklepie, jak uzyc wozka do kart...z jaka niesmialoscia
    > ludzie podchodzili do bankomatow:) ale to sie juz zmienilo:) urodzilam sie
    > 50 lat za wczesnie, bo uwielbiam wszystkie te nowinki:)))

    ...to se ne vrati...
    moja pierwsza karta to byla oczywisice VC z Pekao SA (debetowa, zlotowa),
    ktora otrzymalem w 1996 r. pod koniec maja... Dlugo sie zastanawialem po co
    mi PIN do niej. Pierwszy bankomat akceptujacy Visy w Polsce to chyba byl WBK
    i uruchomiono go jakos pod koniec czerwca 1996 r. Potem masowo bankomaty
    zaczelo zakladac Pekao SA, tak ze juz w 1997 zalowalem, ze ten PIN gdzies
    wcisnalem...

    A jakie byly Wasze pierwsze karty ?

    Grzegorz