  • 1. Data: 2003-04-30 11:07:24
    Temat: Kto powinien ponosic koszty przelewu?
    Od: art00r <art00rek@_wp.pl>

    Witam Szanownych grupowiczow,

    Czy ktos z Was orientuje sie czy istnieja jakies regulacje
    miedzynarodowe dotyczace kosztow transferow bankowych. Z tego co do tej
    pory udalo mi sie dowiedziec z reguly strona wysylajaca platnosc pokrywa
    koszty wlasnego banku a beneficjent koszty bankow posredniczacych. Czy
    jednak jest to w jakis sposob uregulowane? Oczywiscie zdaje sobie
    sprawe, ze te warunki powinna zawierac poprawnie skonstruowana umowa
    handlowa (lub nawet zapis na fakturze) ale jak postapic gdy takie zapisy
    nie byly nigdzie zawarte?

    Byc moze temat byl juz przerabiany na grupie, jezeli tak to przepraszam
    za ponowne zawracanie glowy ale nie udalo mi sie znalezc odpowiedzi
    pomimo spedzenia kilkunastu minut w archiwum.

    Artur

  • 2. Data: 2003-04-30 13:00:29
    Temat: Re: Kto powinien ponosic koszty przelewu?
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    art00r wrote:

> [...]
    > sprawe, ze te warunki powinna zawierac poprawnie skonstruowana umowa
    > handlowa (lub nawet zapis na fakturze) ale jak postapic gdy takie zapisy

    Na gruncie prawa polskiego to nabywca musi zapłacić sprzedającemu kwotę
    wynikającą z faktury, z czego wynika, że sprzedający musi taką kwotę
    dostać. A jak kupujący mu te pieniądze dostarczy to już jego brocha.
    W prawie międzynarodowym bym takich regulacji nie szukał, ale może
    któryś z obecnych tu prawników wie coś na ten temat.

    pzdr

    Tomek

  • 3. Data: 2003-04-30 13:13:03
    Od: "Piotr Bielawa" <p...@N...gazeta.pl>

    > Na gruncie prawa polskiego to nabywca musi zapłacić sprzedającemu kwotę
    > wynikającą z faktury, z czego wynika, że sprzedający musi taką kwotę
    > dostać. A jak kupujący mu te pieniądze dostarczy to już jego brocha.

    To znaczy że jak płacisz kartą w sklepie to Ty płacisz prowizję od zakupu ?

    Piotrek

  • 4. Data: 2003-04-30 13:48:03
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Piotr Bielawa wrote:

    > To znaczy że jak płacisz kartą w sklepie to Ty płacisz prowizję od zakupu ?

    Sprzedawca jednocześnie nabywa od Polcardu czy innego CKC usługe pt.
    obsługa transakcji i dostaje za nią FV. Zresztą przyklejając loga kart
    godzi się zapłacić prowizję. Rozliczenie tych dwóch transakcji następuje
    przy zastosowaniu obecnej w KC instytucji potrącenia nazywanej
    niesłusznie przez niektóre osoby kompensatą.
    Pytanie dotyczyło sytuacji kiedy strony nie umówiły się inaczej. Jak
    dostajesz FV za prąd i masz na niej napisane, że do dnia 30.04.03 masz
    zapłacić 100 zł na rzecz ZE to pójdziesz do nich i wymusisz przyjęcie
    karty? Nie.

    pzdr

    Tomek

  • 5. Data: 2003-04-30 15:37:39
    Od: No Name <v...@w...pl>

> [...]
    > W prawie międzynarodowym bym takich regulacji nie szukał, ale może
    > któryś z obecnych tu prawników wie coś na ten temat.

    Polskie prawo określa ile można płacić gotówka, powyżej już nie.

    Na poleceniu wypłaty za granicę należy zaznaczyć kto pokrywa koszty
    którego banku ( 2 banki).
    Na fakturze nie umieszcza się informacji o tym, kto ponosi czyje koszty,
    wynika to z umowy.
    Zwykle jest tak, że każdy ponosi własne koszty.

    Pzdr: Dogbert