  • 1. Data: 2006-06-25 11:00:13
    Temat: Kredyty mieszkaniowe - waluta ?
    Od: "Kamil" <k...@o...eu>

    W czym, w jakiej walucie najbardziej opłaca się wziąść kredyt mieszkaniowy ?
    Na zakup nowego mieszkania. Okres spłaty - 15 lat. PLN, CHF ?? Trochę boje
    się ryzyka walutowego. Jakie jest Wasze zdanie ?

    --
    Pozdrowienia, Kamil,
    w domu: Yamaha Dragster, KTM 525 EXC

  • 2. Data: 2006-06-25 11:56:43
    Temat: Re: Kredyty mieszkaniowe - waluta ?
    Od: oboista <j...@p...onet.pl>

    Witaj Kamil!

    W Twoim liście datowanym 25 czerwca 2006 (13:00:13) można przeczytać:

    > W czym, w jakiej walucie najbardziej opłaca się wziąść kredyt mieszkaniowy ?
    > Na zakup nowego mieszkania. Okres spłaty - 15 lat. PLN, CHF ?? Trochę boje
    > się ryzyka walutowego. Jakie jest Wasze zdanie ?

    zakładając, że po wejściu do strefy Euro w przeciągu 10 lat złotówka
    straci 20% wartości, to bym wybierał PLN. Ale z pewnością wiele osób
    znajdzie atrakcyjne argumenty dla kredytu w CHF. Osobiście przy
    obecnej nieprzewidywalnej władzy nie zaryzykowałbym kredytu
    walutowego.

    --
    Pozdrowienia,
    oboista

  • 3. Data: 2006-06-25 13:07:14
    Od: "Kane" <N...@D...plSPAMMER>

> [...]
    >znajdzie atrakcyjne argumenty dla kredytu w CHF. Osobiście przy
    >obecnej nieprzewidywalnej władzy nie zaryzykowałbym kredytu

    Mam ten sam dylemat - trudno zaanalizowac rynki finansowe w tak dlugim
    okresie czasu, trudno uwzglednic lepporogiertychizm, ba trudno przewidziec
    za co zwolnia nastepnego ministra finansow ;)

    Rok temu gdy wiedzial ze za rok bede bral kredyt bylem zdecydowany na CHF.
    Dzis zdecyduje sie prawdopodobnie na PLN - czego by nie mowic to ze bank za
    'przewalutowanie' kredytu nie pobierze oplaty nie oznacza ze odbedzie sie to
    bez kosztow (wrecz jesli przewalutowac w zlym momencie to sie traci i to
    znacznie), nie jest to takze operacja szybka z dnia na dzien.

    Tyle okiem laika

    Kane

  • 4. Data: 2006-06-26 11:08:52
    Od: "RobertS" <r...@x...pl>

[...]

    jak to po wejsciu do strefy euro zlotowka straci?
    przeciez zlotowki juz NIE BEDZIE, a doswiadczenia innych krajow
    (np. Hiszpanii) pokazuja, ze przed wlaczeniem kraju do strefy euro
    waluta krajowa sie wzmocnila....

    czyli powyzszy argument nie ma sensu

    pozdr.
    RobertS

  • 5. Data: 2006-06-26 12:32:53
    Od: "Krzysztof Bontal" <b...@o...pl>

    > jak to po wejsciu do strefy euro zlotowka straci?
    > przeciez zlotowki juz NIE BEDZIE, a doswiadczenia innych krajow
    > (np. Hiszpanii) pokazuja, ze przed wlaczeniem kraju do strefy euro
    > waluta krajowa sie wzmocnila....

    Dokladnie
    Malo tego, duzo zalezy od tego kiedy i jak banki zaczna przeliczac kredyty
    zlotowkowe na Euro, bo chyba nikt nie zaklada, ze będzie splacal kredyt w
    walucie, która zostala wycofana 20 lat wczesniej (zalozenie ze kredytt np.
    na 30 lat)
    Wiec jeśli kredyty zostana przeliczone przed przystapieniem do strefy Euro,
    a będzie scenariusz jak wlasnie w Hiszpanii, to przy mocnej zlotowce nasz
    kredyt będzie równowartością wiekszej ilosci Euro, a co za tym idzie będzie
    wiecej Euro do splacenia :(.

  • 6. Data: 2006-06-26 13:24:42
    Od: a...@t...pl (Bartek)

> [...]
    > boje
    > się ryzyka walutowego. Jakie jest Wasze zdanie ?

    Krotki okres kredytu. Sugeruję PLN.

  • 7. Data: 2006-06-26 14:07:19
    Od: "RobertS" <r...@x...pl>

> [...]
    > walucie, która zostala wycofana 20 lat wczesniej (zalozenie ze kredytt np.

    nie ma takiej mozliwosci, w momencie przejscia na euro wszystkie salda na
    rachunkach
    bankowych zostana przeliczone na euro, wartosc przeliczenia bedzie znana juz
    sporo wczesniej
    wtedy kiedy zostanie ustalony kurs sztywny zlotowki do euro