  • 1. Data: 2007-12-25 10:38:23
    Temat: Kredyty hipoteczne - trzy konkretne pytania
    Od: "Anna K." <n...@s...pl>

    Witam grupowiczow,

    poniewaz w sredniookresowej perspektywie mamy w planach kupic mieszkanie na
    kredyt a jeszcze wielu rzeczy nie wiem, wiec zanim udam sie do bankow, to
    moze tutaj uda mi sie kilku rzeczy dowiedziec, za co z gory dziekuje.
    Założenia są takie:
    1) Mieszkanie warte będzie ok. 300 000 (takie zamierzamy szukać)
    2) Oszczedności mamy ok. 50 000

    A teraz pytania:
    1) Przy takiej wartości mieszkania, ile zapłacimy za wszystko inne
    (notariusz, jakieś podatki)? Czy prowizję od kredytu (o ile będzie) trzeba
    zapłacić od razu z własnej kieszeni, jest doliczona do wartości kredytu, czy
    co bank to inaczej?
    2) Czy byłaby jakaś różnica w oprocentowaniu kredytu (różnica w marży),
    gdyby wrzucić te 50 000 jako wkład własny wziąć kredyt na 250 000 albo wziąć
    kredyt na całą kwotę 300 000? To byłoby 17% wkładu własnego, więc niewiele.
    Przełoży się to na marże? Domyślam się, że to pewnie zależy od banku, ale
    może ma ktoś jakieś doświadczenia?

    Pytam, ponieważ jeśli nie będzie różnicy w warunkach kredytu, to chyba
    lepiej jest sobie zostawić te 50 000 "na czarną chwile" na jakiejkolwiek
    lokacie?

  • 2. Data: 2007-12-25 19:19:07
    Temat: Re: Kredyty hipoteczne - trzy konkretne pytania
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Anna K. pisze:

    > Pytam, ponieważ jeśli nie będzie różnicy w warunkach kredytu, to chyba
    > lepiej jest sobie zostawić te 50 000 "na czarną chwile" na jakiejkolwiek
    > lokacie?

    Przy każdym tego typu kredycie wręcz należy mieć grubszą rezerwę na
    wszelki wypadek.

  • 3. Data: 2007-12-26 20:55:52
    Od: Grysik <g...@g...com>

    na opłaty, notariusza, prowizje dla pośredników, PCC, prowizję banku,
    promesy, weksle, itd... licz z ok. 10% jest to w miarę bezpieczne nie
    licząc urządzenia mieszkania oczywiście..

  • 4. Data: 2007-12-27 17:15:57
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 26 Dec 2007 12:55:52 -0800 (PST), Grysik <g...@g...com>
    wklepał(-a):

    >na opłaty, notariusza, prowizje dla pośredników, PCC, prowizję banku,
    >promesy, weksle, itd... licz z ok. 10% jest to w miarę bezpieczne nie
    >licząc urządzenia mieszkania oczywiście..

    To w przypadku rynku wtórnego - największy koszt dodatkowy to PCC i prowizja dla
    pośrednika. Dla rynku pierwotnego te koszty odpadają, pozostaje oczywiście VAT
    od mieszkania, no ale zakładam, że pytająca rozpatruje koszt brutto.

    Do Anny:
    Zwykle prowizja za kredyt to 1% lub mniej - może być wliczona w kredyt - ale
    należy to uzgodnić przy składaniu wniosku o kredyt czy jest taka możliwość.

    Przy wkładzie własnym < 20% zwykle płaci się ubezpieczenie niskiego wkładu na
    2-5 lat (w zależności od banku) do momentu spłaty 20% kapitału (jeśli w tym
    okresie się nie spłaci tej części, to pobierana jest składka na kolejny okres).
    Uwaga - składka jest pobierana na początku okresu! Koszt to ok. 3,5% od 20%
    kwoty kredytu.

    Zmniejszenie marży banku jest przede wszystkim dla klientów, którzy mają wkład
    własny - z tym, że bank rozumie to jako "nie mniej niż 20% wkładu". :)

    Za okres do momentu wpisu hipoteki do księgi wieczystej płaci się zwykle (bo są
    możliwe inne formy zabezpieczenia) ubezpieczenie okresu przejściowego.
    Przykładowy koszt to ok. 0,8-1% kwoty kredytu rocznie (ale płaci się
    miesięcznie). W Twoim przypadku (300 tys. kredyt) wyszło by ok. 200 zł
    miesięcznie.

    Kolejne koszty to:
    - ubezpieczenie mieszkania od ognia i innych zdarzeń losowych
    - ubezpieczenie na życie kredytobiorców (nie zawsze).

    Koszty przy podpisaniu aktu notarialnego:

    1) Rozporządzenie ministra sprawiedliwości z dnia 27 września 2007 r. w sprawie
    maksymalnych stawek taksy notarialnej:

    powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł -- 1 010 zł +
    0,4 % od nadwyżki powyżej 60 000 zł;

    Czyli dla mieszkania wartego 300 tys. wychodzi 1010 + 960 = 1970
    Do tego dochodzi VAT 22%!

    2) Opłata sądowa za wpis do księgi wieczystej - 200 zł wg
    USTAWY z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
    (Dz. U. z dnia 1 września 2005 r.)

    3) Wypisy aktu notarialnego - 6 zł za stronę (u mnie wyszło 10 stron, 6 sztuk
    czyli 360 zł) + VAT 22%

    4) Może dojść wynagrodzenie notariusza za złożenie wniosku o wpis do księgi
    wieczystej - 200 zł (+ VAT 22%).

    5) Wniosek o wpis hipoteki można już załatwić samodzielnie.

  • 5. Data: 2007-12-27 21:57:05
    Od: "Anna K." <n...@s...pl>

    > Do Anny: [...]

    Dziękuję za wyczerpującą odpowiedz :-)

  • 6. Data: 2007-12-27 22:15:55
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-12-27 18:15, Sławomir Szyszło stwierdził, że:
    > 2) Opłata sądowa za wpis do księgi wieczystej - 200 zł wg
    > USTAWY z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
    > (Dz. U. z dnia 1 września 2005 r.)

    Dotyczy jednej hipoteki (np jeśli bank stosuje łączną). W przypadku
    rozbicia ich na zwykłą (zabezpiecza kapitał) i kaucyjną (odsetki+inne
    opłaty) jest to 2x200zł.
    Nie zapominaj o PCC3 - 0.1% od hipoteki zwykłej oraz 19zł od kaucyjnej.

    --
    Marcin Nowakowski
    MCR@IRC, ICQ UIN: 53375070, GG: 1824096, GSM: +48 722 099970,

  • 7. Data: 2007-12-27 23:04:52
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > Pytam, ponieważ je?li nie będzie różnicy w warunkach kredytu, to chyba
    > lepiej jest sobie zostawić te 50 000 "na czarn? chwile" na jakiejkolwiek
    > lokacie?

    Lokata to ostatecznosc dla socjalistow/komunistow ....

    Teraz najlepiej wychodzi fundusz zrównoważony.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/