  • 1. Data: 2009-05-08 09:20:04
    Temat: KIR a CERI - można utożsamić ?
    Od: "Redart" <r...@o...pl>

    Pytanie do znawców interfejsów usług finansowych między instytycjami
    finansowymi.

    Czy w zakresie usług związanych z przelewami (interfejsy systemów SYBIR,
    ELIXIR, EuroELIXIR)
    można powiedzieć, że KIR (Krajowa Izba Rozliczeniowa) i CERI (Centrum
    Rozliczeń i Informacji,
    grupa BRE Bank) są swoimi substytutami (w sensie: bank/inna instytucja
    finansowa np. SKOK) ma
    wybór, z usług której z tych dwóch z powyższych chce korzystać, aby uzyskać
    dostęp do usług przelewów
    międzybankowych (i powiązanych - aktualizacje danych o podmiotach
    gospodarczych uczestniczących
    w takiej wymianie itp)

  • 2. Data: 2009-05-08 10:05:14
    Temat: Re: KIR a CERI - można utożsamić ?
    Od: "P.H." <k...@g...w.sieci>

    Użytkownik "Redart" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > uzyskać dostęp do usług przelewów
    > międzybankowych (i powiązanych - aktualizacje danych o podmiotach

    moim zdaniem nie
    przeglądnąłem pobieżnie WWW CERI i nie znalazłem tam informacji że oferują
    usługę wymiany informacji między bankami.
    Poza tym żeby wymiana miała sens CERI musiałby interfejsować się z KIRem
    albo z każdym z banków.

    btw czy któryś z banków korzysta jeszcze z SYBIRu?

  • 3. Data: 2009-05-08 10:13:50
    Od: BK <b...@g...com>

    On 8 Maj, 12:05, "P.H." <k...@g...w.sieci> wrote:

    > btw czy któryś z banków korzysta jeszcze z SYBIRu?

    System zakonczyl swoj zywot w 2004 ;-) KIR zlikwidowal ten projekt na
    rzecz rozwoju systemu ELIXIR :)

  • 4. Data: 2009-05-08 10:25:22
    Od: "Redart" <r...@o...pl>

    Użytkownik "P.H." <k...@g...w.sieci> napisał w wiadomości

> [...]
    > albo z każdym z banków.
    >
    > btw czy któryś z banków korzysta jeszcze z SYBIRu?

    Hmmm... Z dokumentacji naszego systemu i relacji co bardziej świadomych
    serwisantów
    wynika, że jakiś czas temu zrezygnowano z usług KIRu na rzecz podłączenia
    siedo CERI
    - który pewnie z KIR'u korzysta, ale ceny są już inne. Staram się teraz
    zweryfikować
    twierdzenie 'został wymieniony' - czy jest to jakiś skrót myślowy, bo może
    wymiana
    jest tylko częściowa. W każdym bądź razie wyglada na to, że wychodzące
    przelewy
    ZUSowskie, US i jakieś tam jeszcze idą do NBP, zwykłe zwiazane z rachunkami
    bankowymi
    idą do CERI a wszystkie przychodzące idą z NBP'u. KIR'u tu nie ma.
    Zamieszanie jakieś...
    Chyba, że ktoś dokonał w dokumentacji skrótu myślowego typu "KIR to NBP" ...

  • 5. Data: 2009-05-08 11:16:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > wybór, z usług której z tych dwóch z powyższych chce korzystać,
    > aby uzyskać dostęp do usług przelewów międzybankowych

    A tak nawiasem pytajac .. czy KIR lub inna IR jest jeszcze w ogole
    potrzebna ?

    Odkad pieniadze przestaly byc przewozone w workach czy innych
    walizkach, to wydaje sie ze nie ma problemu zeby
    jeden bank drugiemu bankowi wyslal plik "zestawienien przelewow za
    dzien dzisiejszy godziny 10-12" i za pomoca NBP przelal stosowna
    kwote na konto tegoz banku.

    Oczywiscie NBP przybedzie od tego roboty, kazdy bank bedzie
    wystawial z tysiac przelewow dziennie .. ale chyba nie sa to ilosci
    przerazajace dla NBP ?

    J.

  • 6. Data: 2009-05-08 11:21:03
    Od: BK <b...@g...com>

    On May 8, 1:16 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Oczywiscie NBP przybedzie od tego roboty, kazdy bank bedzie
    > wystawial z tysiac przelewow dziennie .. ale chyba nie sa to ilosci

    Tak nie ma to jak puszczenie ok. 600 bankow "wolno" niech sobie kazdy
    z kazdym rozlicza przelewy.

    Daj spokoj komu KIR przeszkadza? Jest uporzadkowany i stabilny system,
    jeden z lepszych systemow w europie jesli chodzi o realizacje
    przelewow miedzybankowych.

    Po co zmieniac cos co sie doskonale sprawdza?

  • 7. Data: 2009-05-08 11:24:25
    Od: "MarekZ" <b...@a...pl>

    > A tak nawiasem pytajac .. czy KIR lub inna IR jest jeszcze w ogole
    > potrzebna ?

    KIR to jedna z nielicznych rzeczy w tym kraju, która działa świetnie. Nie ma
    więc potrzeby niczego poprawiać.

  • 8. Data: 2009-05-08 11:29:09
    Od: "Redart" <r...@o...pl>

    > A tak nawiasem pytajac .. czy KIR lub inna IR jest jeszcze w ogole
    > potrzebna ?
    >

    > jeden bank drugiemu bankowi wyslal plik "zestawienien przelewow za
    Pocztą ? Jak sobie to wyobrażasz choćby z punktu widzenia bezpieczeństwa ?
    Co wg Ciebie jest dla banku prostsze: jedna rura do jednej instytucji
    rozliczeniowej
    (obudowana dziesiątkami certyfikatów i zabezpieczeń, systemów kontroli i
    buforowania
    jak padają łącza itp, itd) czy tysiąc takich rur do każdego banku osobno +
    logika
    rozdzielająca (dzisiaj rozdziela tylko przelewy własne/wewnętrzne + ew.
    przelewy
    do banków zaprzyjaźnionych/z tej samej grupy itp). I oczywiście cały bagaż
    odpowiadania na zmiany konfiguracji (adresy serwerów dostępowych - czy
    może skrzynek pocztowych, czy adresów url - nie wiem, jakbyś to widział)
    jak banki coś zmieniają - np. dokonują fuzji, znikają, pojawiają się nowe
    Każdy bank musiałby utrzymywać całą infrastrukturę organizacyjno-techniczną
    która te informacje utrzymuje w aktualnym stanie i potrafi zarządzać
    zmianami.
    gdzie tu korzyść ? Od tego jest KIR czy taki CERI - że się w to bawi, ale
    też na
    tym zarabia - jeśli ma odpowiednio dużą liczbę klientów.
    A i tak jest wiele operacji finansowych, które na mocy prawa muszą
    przechodzić
    przez organizacje centralne/kontrolne - np. przelewy wysokokwotowe.

  • 9. Data: 2009-05-08 11:31:08
    Od: "P.H." <k...@g...w.sieci>

> [...]
    > Zamieszanie jakieś...
    > Chyba, że ktoś dokonał w dokumentacji skrótu myślowego typu "KIR to NBP"
    NBP ma interfejs klasy B2B z minfin (z dwoma ich systemami)
    z innymi podmiotami komunikuje się przez KIR

  • 10. Data: 2009-05-08 11:53:38
    Od: "Redart" <r...@o...pl>

    > NBP ma interfejs klasy B2B z minfin (z dwoma ich systemami)
    > z innymi podmiotami komunikuje się przez KIR

    Hmmm... Ja tu mam w dokumntacji coś takiego m.in. Przelewy do US, ZUS idą
    za posrednictwem aplikacji EDIklient dostarczonej przez NBP ...
    Zapewne znów jakieś skróty myślowe. Ale faktem jest, że z tego EDIklienta
    intensywnie gdzieś tam na końcówce korzystają, a nam to narzuca bardzo
    konkretne formaty plików. Pytanie tylko do czego to się dalej łączy.
    Idę szukać wiedzy na piechotę ;)