  • 1. Data: 2002-01-10 08:31:21
    Temat: Jakie jest prawdopodobieństwo zrobienia błędu w numerze IBAN?
    Od: Tomasz Skowroński <t...@f...com.polska>

    Liczba kontrolna ma tylko dwie cyfry.

    Cóż, nie jest to MD5 lub SHA1 :-) więc może się zdarzyć sytuacja, że mimo
    pomyłki w numerze rachunku systemy komputerowe tego nie wykryją.

    I stąd moje pytanie: jakie jest prawdopodobieństwo zaistnienia takiej
    sytuacji?

  • 2. Data: 2002-01-10 08:48:12
    Od: ROBBO <r...@r...si.ec.pl>

    Tomasz Skowroński <t...@f...com.polska> wrote:
    > Liczba kontrolna ma tylko dwie cyfry.

    > Cóż, nie jest to MD5 lub SHA1 :-) więc może się zdarzyć sytuacja, że mimo
    > pomyłki w numerze rachunku systemy komputerowe tego nie wykryjš.
    > I stšd moje pytanie: jakie jest prawdopodobieństwo zaistnienia takiej
    > sytuacji?

    Na logike 1/100 100 kombinacji numeru kontrolnego
    w praktyce troche mniej a np w Inteligo zawsze suma kontrolna
    jest taka sama bo dopasowuja numer rachunku do cyfry

    --
    Pawel "ROBBO" Kaminski email:r...@s...ec.pl tel+48605077548
    Muzeum Telefonów Komórkowych - http://www.mtk.prv.pl/

  • 3. Data: 2002-01-10 10:07:58
    Od: Rafal Podeszwa <p...@t...chem.uw.edu.pl>

    ROBBO wrote:

    > Na logike 1/100 100 kombinacji numeru kontrolnego
    > w praktyce troche mniej a np w Inteligo zawsze suma kontrolna
    > jest taka sama bo dopasowuja numer rachunku do cyfry

    1/97, bo kombinacji jest 97. To, ze dopasowuja numer rachunku do stalej
    cyfry kontrolnej nie ma znaczenia, tez jest 1/97 poprawnych numerow
    rachunkow. Jest jednak lepiej, bo 1/97 to prawdopodobienstwo, ze przy
    danym numerze oddzialu wpisujac losowo cyfry wygenerujemy poprawny numer
    rachunku, ale algorytm jest taki, ze w przypadku "ludzkich" bledow,
    ktore powoduja najczesniej pomylke jednej cyfry lub kolejnosci
    sasiednich na pewno powstanie inny numer kontrolny. Np. jesli mamy numer
    xxxxx7xxxxxx i pomylimy to na xxxxx1xxxxxx, to roznica 6000000 nie
    dzieli sie bez reszty przez 97 i cyfra kontrolna bedzie inna. Dopiero
    pomylka w 2 cyfrach lub 3 cyfrach moze dac taka sama cyfre kontrolna (np
    01 na 98 lub 211 na 308, ale ktoz myli sie w ten sposob). Zamiana 2
    sasiednich cyfr (czeski blad) tez jest wykrywalna, bo roznica liczb
    dwucyfrowych o roznych cyfrach jest niepodzielna przez 97. Dlatego mimo
    2 cyfr, prawdopodobienstwo niewykrycia pomylki jest w praktyce duzo,
    duzo nizsze.

    Pozdrawiam

    Rafal