  • 1. Data: 2004-02-05 10:49:26
    Temat: Jak korzystać z kalkulatora w expanderze
    Od: t...@p...onet.pl

    Na stronie

    http://www.expander.pl/expander/index.jsp?layout=1&p
    age=chooseCurrencyLoan

    znajduje się kalkulator, który umożliwia porównanie kredytów
    w PLN i w CHF. Jak już pisałem kalkulator ten fałszuje wyniki,
    gdy się nim nieodpowiednio posługujemy. Fałszowanie polega na
    tym, że
    1. zawyża koszt kredytu w CHF, bo można wprowadzić tylko dwa kursy sprzedaży
    2. zaniża koszt kredytu w CHF, bo nie uwzględnia wprowadzenia za 5-7 lat EURO

    Drugą wadę trudno jest ominąć. Dlatego też generalna zasada:

    ***********************
    Kalkulator można stosować tylko dla kredytów nie dłuższych niż 7 lat
    **********************

    Z kolei pierwszą wadę da się stosunkowo łatwo obejść wprowadzając dane
    zgodnie z procedurą opisaną poniżej. Idea tej procedury jest następująca.
    Na dzisiaj znamy kurs kupna waluty oraz kurs sprzedaży waluty (oznaczmy go
    przez K1). Przewidujemy, że w momencie spłaty ostatniej raty kurs sprzedaży
    będzie równy K2. Proces zmian aproksymujemy liniowo. Czy wystarczy wtedy
    jako INNY KURS (takie jest pole w kalkulatorze) wprowadzić do kalkulatora
    kurs średni tzn. (K1+K2)/2. Niestety nie, bo to zawyża koszt kredytu. Po
    dokładnym przeliczeniu i wielokrotnym sprawdzeniu obliczeń uważam, że należy
    zmodyfikować wprowadzane oprocentowanie kredytu w CHF o pewien wskaźnik
    krygujący WK o następującej postaci

    WK = (4*K1+2*K2)/(3*K1+3*K2)

    Wskaźnik ten, jeżeli K2 > K1 (kursy rosną ) jest mniejszy niż jeden i
    tym samym obniża oprocentowanie kredytów w CHF aby dostać poprawny
    koszt (a nie zawyżony)
    Uwaga. Dotyczy to stałych rat kapitałowych

    A teraz konkretny przykład
    Kredyt - 100.000 PLN
    Okres kredytowania - 72 miesiące
    Oprocentowanie w PLN - 7,0%
    Oprocentowanie w CHF - 3,5%
    Kurs kupna dewiz PKOBP (z 04.02) - 2,9930
    Kurs sprzedaży dewiz PKOBP (z 04.02) - K1 = 3,1041
    Przewidywany kurs sprzedaży za 6 lat - K2 = 3,4800

    Wprowadzanie danych do kalkulatora:
    *****
    1. Kwota kredytu w PLN - 100.000

    2. Oprocentowanie kredytu złotowego - 7,0%

    3. Okres spłaty - 72

    4. Waluta - CHF

    5. Oprocentowanie kredytu w walucie - 3,43%
    Uwaga, nie wprowadzamy 3,5% (bo to zawyża koszt) tylko wyliczamy WK

    WK = (4*3,1041+2*3,4800)/(3*3,1041+3*3,4800) = 0,981

    a następnie mnożymy go przez oprocentowanie: 3,5*0,981= 3,43

    6. Kurs średni NBP - 2,9930
    Tutaj należy wprowadzić kurs kupna dewiz a nie żaden kurs
    średni NBP; tak jest przeliczany kredyt denominowany w większości
    banków. Są jednak wyjątki i wtedy rzeczywiście wprowadzamy
    kurs średni NBP

    7. Inny średni kurs - 3,2921
    Tutaj wprowadzamy średnią arytmetyczną kursów K1, K2, tzn.
    (3,1044+3,4800)/2 = 3,2921.
    ***
    I to jest koniec wprowadzania danych. Naciskamy co trzeba
    i patrzymy na wyniki (tylko zestaw pierwszy i trzeci)
    W zestawie drugim przeliczono walutę wg kursu kupna i dlatego
    jest on dla nas całkowicie nie przydatny.

    Dla kredytu w PLN (zestaw pierwszy)
    Łącznie do spłacenia - 121.292 PLN
    Dla kredytu w CHF (zestaw trzeci)
    Łącznie do spłacenia - 121.416 PLN

    Jeszcze raz podkreślam, że tylko wprowadzenie współczynnika
    korygującego (obniżającego oprocentowanie CHF) nie zawyża
    kosztu kredytu w CHF. Może to dla niektórych dziwi, że tak
    dbam o właściwy (nie zawyżony koszt kredytu w CHF) ale mnie
    naprawdę nie interesuje pseudo-reklama takiego czy innego
    kredytu ale merytoryczna jego ocena.

    I jeszcze kilka słów komentarza otrzymanych wyników. Wprowadzone
    dane dotyczące oprocentowania kredytu w PLN, w CHF oraz kursu
    kupna i kursu sprzedaży (K1) są rzeczywiste. Po ich wprowadzeniu
    tak dobierałem kurs K2 sprzedaży CKF za 6 lat aby koszty obu
    kredytów były porównywalne. Zajdzie to, jeżeli ten kurs będzie
    na poziomie 3,4800; dzisiaj jest równy 3,1041. Oznacza to wzrost
    w ciągu 6 lat
    bezwzględny - 3,4800-3,1041 = 0.2759
    względny - 12,1%
    Czy taka sytuacja zajdzie - nie będę się wypowiadał.

    Reasumując omawiany kalkulator (po uwzglednieniu moich powyższych
    uwag) jest dobrym narzędziem do oceny kosztów kredytów, które
    spłacimy do momentu wprowadzenia EURO. Dla kredytów dłuższych (jak już
    wspominałem) nie można używać tego narzędzia. Zainteresowanych odsyłam do
    wczorajszego postu, w którym omówiłem metodologię liczenia kosztów w tym
    przypadku. Jak będę miał trochę więcej czasu, to przedstawie ją na grupie
    (po pewnych uproszczeniach do postaci łatwo policzalnej); chyba że grupa nie
    jest tym totalnie zainteresowana.

    Pozdrowienia Tensor1

  • 2. Data: 2004-02-05 11:13:55
    Temat: Re: Jak korzystać z kalkulatora w expanderze
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

> [...]
    > (po pewnych uproszczeniach do postaci łatwo policzalnej); chyba że grupa

    Oj jest.
    A jak nawet nie wie o tym teraz ;], to przecież te wyliczenia nie
    zdezaktualizują się tak jak polskie prawo i będzie można z nich korzystać w
    przyszłości (jeśli expander kalkulatora nie wyłączy:). Googli jakoś nie
    zamierzają wyłączać.

    Wrzucaj dalej. :)

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 3. Data: 2004-02-05 16:17:31
    Od: t...@p...onet.pl

    Niestety nie widzę możliwości dostosowania danych do kalkulatora

    > http://www.expander.pl/expander/index.jsp?layout=1&p
    age=chooseCurrencyLoan

    tak aby wyznaczał koszt długoterminowych kredytów uzwględniając wprowadzenie
    EURO. Ja taki program w Excelu (korzystając z Solvera) napisałem. Poniżej
    podaje wyniki dla konkretnej jednej sytuacji.

    1. Kredyt 100.000 PLN
    2. Okres kredytowania - 25 lat
    3. Liczba lat do wprowadzenia EURO - 6
    4. Kurs kupna dewiz PKOBP (z 04.02) - 2,9943
    5. Kurs sprzedaży dewiz PKOBP (z 04.02) - 3,1041
    6. Oprocentowanie kredytu w PLN - 7,0%
    7. Oprocentowanie kredytu w CHF - 3,5%
    8. O ile procent będzie mniejszy kurs średni NBP dla CHF od kursu sprzedaży w
    momencie wprowadzenia EURO - 2%
    9. Oprocentowanie kredytów po wejściu do strefy EURO - 3%

    Dla tych danych poszukuje kursu sprzedaży dewiz za 6 lat, takiego aby łączne
    koszty obu kredytów były porównywalne. Koszty te wyrażone są w PLN. Metodologię
    liczenia kosztów przedstawiłem w innym wątku.
    Wyniki:
    **********************
    Szukany kurs sprzedaży dewiz (CHF) za 6 lat - 3,4996
    ***********************
    Kredyt w PLN
    Łączny koszt kredytu - 158.785
    Koszty poniesione przed wprowadzeniem EURO - 61.030
    Pozostały kapitał - 76.000
    Koszty spłat odsetek z pozostałego kapitału - 21.755
    Kredyt w CHF
    Łączny koszt kredytu - 158.785
    Koszty poniesione przed wprowadzeniem EURO - 46.818
    Pozostały kapitał - 87.049
    Koszty spłat odsetek z pozostałego kapitału - 24.918

    Pozdrowienia Tensor1
    PS1. Dobrze by było, gdyby ktoś taki kalkulator udostępnił publicznie. Jeżeli
    jest tym zainteresowany, to mogę udzielić wszelkich (w miarę mojego czasu)
    dodatkowych wyjaśnień. Ja tego robił nie będę. Jeżeli jednak ktoś na forum
    grupy poda konkretne inne parametry kredytu (wyspecyfikowane w punktach 1-9),
    to mu policzę.

    PS2. UWAGA TECHNICZNA. Kursy sprzedaży w poszczególnych ratach są aproksymowane
    funkcją liniową wyznaczoną na bazie początkowego i końcowego kursu sprzedaży.

    PS3. Może w powyższym poście jest jakaś literówka (na pewno) lub "cyfrówka" za
    co bardzo z góry przepraszam.

  • 4. Data: 2004-02-05 17:23:30
    Od: "BM" <b...@g...pl>

> [...]
    > (po pewnych uproszczeniach do postaci łatwo policzalnej); chyba że grupa

    Ja przeczytalem z uwaga i rzeczywiscie kurs CHF musialby byc bardzo
    stabilny, zeby wyszlo sie na to samo co w PLN.
    Na dniach musze podjac zyciowa decyzje i pozostaly mi dwa banki z roznymi
    ofertami:

    1. PLN = PKO BP Wibor3m+1.5% = 6,95%, raty malejace od 1670zl
    2. CHF = BPH PBK Libor6m + 3% = 3,29%, raty malejace od 1154zl

    Biore kredyt na 25lat. Dodatkowe koszty zwiazane z udzieleniem kredytu to:
    1. Dla PLN - 2393zl
    2. Dla CHF - 5160zl
    I to mnie ciagnie, zeby wziac na min jeden rok kredyt w PLN, a jak za rok
    sie ustabilizuje sytuacja na walutach to splace ten kredyt innym kredytem,
    bo PKO BP nie pobiera zadnych prowizji za wczesniejsza splate.

    Klamka zapadla na 99% na PKO BP :)

    Pozdr.
    BM

  • 5. Data: 2004-02-05 18:20:59
    Od: t...@p...onet.pl

    Chciałby jeszcze wyjaśnić jedną pozorną sprzeczność dotyczącą kredytów
    denominowanych i przejścia na EURO. Niestety typowe rozumowanie kredytobiorców
    kredytów denominowanych jest następujące.

    *************************
    Spłata rat kapitałowych powoduje zmniejszanie się mojego kredytu w walucie w
    takim samym stosunku jak przy kredycie w PLN. Po przejściu na EURO mój
    niespłacony kapitał nie ulegnie "stosunkowej" zmianie w odniesieniu do
    niespłaconego kapitału kredytu w PLN. W konsekwencji mój niespłacony kapitał w
    EURO będzie taki sam jak w przypadku kredytu w PLN. Tak więc biorę w walucie bo
    oprocentowanie jest mniejsze niż kredytów w PLN i do czasu wejścia EURO
    zapłacone odsetki będą mniejsze.
    *************************
    Postaram się wyjasnić bład w rozumowaniu na przykładzie kredytu denominowanego
    w EURO.
    UWAGA: Dane fikcyjne, żeby łatwo się liczyło

    1. Kurs kupna dewiz w chwili otrzymania kredytu 4.00
    2. Średni kurs NPB w chwili wprowadzenia EURO 5.00
    3. Kredyt na 10 lat, za 5 lat wprowadzenie EURO

    A. Kredyt w PLN
    1. Kapitał spłacony (w PLN): 0.5*100.000 = 50.000
    2. Kapitał pozostały do spłaty (w PLN): 0.5*100.000 = 50.000
    3. Kapitał pozostały do spłaty (w EURO): 50.000/5/00 = 10.000 EURO.

    B. Kredyt w EURO
    1. Początkowy kredyt w EURO: 100.000/4.0 = 25.000 EURO
    2. Kapitał spłacony (w EURO): 0.5*25.000 = 12.500 EURO
    3. Kapitał pozostały do spłaty(w EURO): 0.5*25.000 = 12.500 EURO

    Tak więc przy kredycie denominowanym mamy do spłaty o

    12.500 - 10.000 = 2.500 EURO
    więcej.
    Czy ta strata (powiększona oczywiście o zwiększone łaczne odsetki wynikające z
    większego o 2.500 EURO kapitału początkowego) zostanie zrekompensowana
    mniejszym oprocentowaniem do chwili wprowadzenia EURO.
    Na to właśnie pytanie powinni sobie odpowiedzieć wszyscy Ci, którzy biorą
    kredyty denominowane.

    Podałem przykład kredytu w EURO bo wtedy łatwiej zrozumieć powyższy mechanizm.
    Jednakże w przypadku kredytów w CHF sytuacja jest identyczna ze wzgledu na
    konieczne zachowanie odpowiedniej relacji pomiędzy kursami walut (nie można
    dopuścic do zysków z arbitrażu walut). Mówiąc po ludzku relację kursów pomiędzy
    walutami nie mogą być takie

    **************
    aby za kase w walucie A kupić walutę B, za otrzymaną kasę kupić walutę C i
    ostatecznie za otrzymaną kasę kupić walutę A i po wykonaniu tej operacji mieć
    więcej kasy w walucie A.
    ****************
    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Ja na prawdę nie walcze z kredytami denominowanymi. Chciałbynm jednak aby
    wszyscy, którzy je biorą w pełni zdawali sobie sprawę z niebezpieczeństw. A tak
    na marginesie, ile osób (pomijając tą listę) zdaje sobie sprawę z problemu
    który poruszyłem powyżej. Bankowcy oczywiście wiedzą i dużo jest już banków, w
    których przy kredytach denominowanych zabezpieczenie (w formie wpisu do
    hipoteki) jest stosunkowo większe niż przy kredytach w PLN.

  • 6. Data: 2004-02-05 22:41:01
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Thu, 5 Feb 2004 12:13:55 +0100, "Tomasz Waszczynski"
    <w...@w...org> wrote:

    >Użytkownik <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >nie
    >
    >Oj jest.

    No ja dla rownowagi musze napisac, ze nie jest.
    Ale ktory z nas bardziej reprezentuje grupe? :)

    PG