    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Jak korzystać z kalkulatora w expanderze
    Date: 5 Feb 2004 11:49:26 +0100

    Na stronie

    http://www.expander.pl/expander/index.jsp?layout=1&p
    age=chooseCurrencyLoan

    znajduje się kalkulator, który umożliwia porównanie kredytów
    w PLN i w CHF. Jak już pisałem kalkulator ten fałszuje wyniki,
    gdy się nim nieodpowiednio posługujemy. Fałszowanie polega na
    tym, że
    1. zawyża koszt kredytu w CHF, bo można wprowadzić tylko dwa kursy sprzedaży
    2. zaniża koszt kredytu w CHF, bo nie uwzględnia wprowadzenia za 5-7 lat EURO

    Drugą wadę trudno jest ominąć. Dlatego też generalna zasada:

    ***********************
    Kalkulator można stosować tylko dla kredytów nie dłuższych niż 7 lat
    **********************

    Z kolei pierwszą wadę da się stosunkowo łatwo obejść wprowadzając dane
    zgodnie z procedurą opisaną poniżej. Idea tej procedury jest następująca.
    Na dzisiaj znamy kurs kupna waluty oraz kurs sprzedaży waluty (oznaczmy go
    przez K1). Przewidujemy, że w momencie spłaty ostatniej raty kurs sprzedaży
    będzie równy K2. Proces zmian aproksymujemy liniowo. Czy wystarczy wtedy
    jako INNY KURS (takie jest pole w kalkulatorze) wprowadzić do kalkulatora
    kurs średni tzn. (K1+K2)/2. Niestety nie, bo to zawyża koszt kredytu. Po
    dokładnym przeliczeniu i wielokrotnym sprawdzeniu obliczeń uważam, że należy
    zmodyfikować wprowadzane oprocentowanie kredytu w CHF o pewien wskaźnik
    krygujący WK o następującej postaci

    WK = (4*K1+2*K2)/(3*K1+3*K2)

    Wskaźnik ten, jeżeli K2 > K1 (kursy rosną ) jest mniejszy niż jeden i
    tym samym obniża oprocentowanie kredytów w CHF aby dostać poprawny
    koszt (a nie zawyżony)
    Uwaga. Dotyczy to stałych rat kapitałowych

    A teraz konkretny przykład
    Kredyt - 100.000 PLN
    Okres kredytowania - 72 miesiące
    Oprocentowanie w PLN - 7,0%
    Oprocentowanie w CHF - 3,5%
    Kurs kupna dewiz PKOBP (z 04.02) - 2,9930
    Kurs sprzedaży dewiz PKOBP (z 04.02) - K1 = 3,1041
    Przewidywany kurs sprzedaży za 6 lat - K2 = 3,4800

    Wprowadzanie danych do kalkulatora:
    *****
    1. Kwota kredytu w PLN - 100.000

    2. Oprocentowanie kredytu złotowego - 7,0%

    3. Okres spłaty - 72

    4. Waluta - CHF

    5. Oprocentowanie kredytu w walucie - 3,43%
    Uwaga, nie wprowadzamy 3,5% (bo to zawyża koszt) tylko wyliczamy WK

    WK = (4*3,1041+2*3,4800)/(3*3,1041+3*3,4800) = 0,981

    a następnie mnożymy go przez oprocentowanie: 3,5*0,981= 3,43

    6. Kurs średni NBP - 2,9930
    Tutaj należy wprowadzić kurs kupna dewiz a nie żaden kurs
    średni NBP; tak jest przeliczany kredyt denominowany w większości
    banków. Są jednak wyjątki i wtedy rzeczywiście wprowadzamy
    kurs średni NBP

    7. Inny średni kurs - 3,2921
    Tutaj wprowadzamy średnią arytmetyczną kursów K1, K2, tzn.
    (3,1044+3,4800)/2 = 3,2921.
    ***
    I to jest koniec wprowadzania danych. Naciskamy co trzeba
    i patrzymy na wyniki (tylko zestaw pierwszy i trzeci)
    W zestawie drugim przeliczono walutę wg kursu kupna i dlatego
    jest on dla nas całkowicie nie przydatny.

    Dla kredytu w PLN (zestaw pierwszy)
    Łącznie do spłacenia - 121.292 PLN
    Dla kredytu w CHF (zestaw trzeci)
    Łącznie do spłacenia - 121.416 PLN

    Jeszcze raz podkreślam, że tylko wprowadzenie współczynnika
    korygującego (obniżającego oprocentowanie CHF) nie zawyża
    kosztu kredytu w CHF. Może to dla niektórych dziwi, że tak
    dbam o właściwy (nie zawyżony koszt kredytu w CHF) ale mnie
    naprawdę nie interesuje pseudo-reklama takiego czy innego
    kredytu ale merytoryczna jego ocena.

    I jeszcze kilka słów komentarza otrzymanych wyników. Wprowadzone
    dane dotyczące oprocentowania kredytu w PLN, w CHF oraz kursu
    kupna i kursu sprzedaży (K1) są rzeczywiste. Po ich wprowadzeniu
    tak dobierałem kurs K2 sprzedaży CKF za 6 lat aby koszty obu
    kredytów były porównywalne. Zajdzie to, jeżeli ten kurs będzie
    na poziomie 3,4800; dzisiaj jest równy 3,1041. Oznacza to wzrost
    w ciągu 6 lat
    bezwzględny - 3,4800-3,1041 = 0.2759
    względny - 12,1%
    Czy taka sytuacja zajdzie - nie będę się wypowiadał.

    Reasumując omawiany kalkulator (po uwzglednieniu moich powyższych
    uwag) jest dobrym narzędziem do oceny kosztów kredytów, które
    spłacimy do momentu wprowadzenia EURO. Dla kredytów dłuższych (jak już
    wspominałem) nie można używać tego narzędzia. Zainteresowanych odsyłam do
    wczorajszego postu, w którym omówiłem metodologię liczenia kosztów w tym
    przypadku. Jak będę miał trochę więcej czasu, to przedstawie ją na grupie
    (po pewnych uproszczeniach do postaci łatwo policzalnej); chyba że grupa nie
    jest tym totalnie zainteresowana.

    Pozdrowienia Tensor1