  • 1. Data: 2023-06-06 13:47:06
    Temat: Inflacja a kursy walut
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Budżet przetrzymywał moje pieniądze statystycznie przez rok, a teram mi
    zwrócił i to skłoniło mnie do zajrzenia do notowań walut (nie
    interesowałem się ponad rok).

    Jak to jest możliwe, że u nas największa inflacja i jednocześnie
    złotówka się umacnia?
    Przecież większość produktów konsumpcyjnych to masowa produkcja i ceny
    nie mogą się za bardzo różnić.
    Skoro u nas te produkty (wycenione w PLN) drożeją bardziej to
    automatycznie PLN powinno do Euro w podobnym tempie spadać.

    Gdzie się mylę?

    Chcę zrozumieć jak długo ten sprzeczny (na moje oko) trend może trwać i
    co jest czynnikiem, który może zdecydować o odwróceniu trendu.

    Co powinienem poczytać (jakieś linki?), aby być mądrzejszym w tym temacie?
    P.G.

  • 2. Data: 2023-06-06 14:13:01
    Temat: Re: Inflacja a kursy walut
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Jun 2023 13:47:06 +0200, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    >
    > Chcę zrozumieć jak długo ten sprzeczny (na moje oko) trend może trwać i
    > co jest czynnikiem, który może zdecydować o odwróceniu trendu.

    IMO - oni na tym zgniłym zachodzie tez zaczęli drukować pieniądze, i
    zrobili sobie inflację, a kursy sie wyrównały, tzn wróciły do normy.

    Wez jeszcze pod uwagę, ze GUS inflacje liczy na jakis asortymentach
    towarów, i to raczej takich "pierwszej potrzeby". A u nas tanie zboże
    z Ukrainy.

    J.

  • 3. Data: 2023-06-06 15:14:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-06-06 o 14:13, J.F pisze:
> [...]
    >
    > Wez jeszcze pod uwagę, ze GUS inflacje liczy na jakis asortymentach
    > towarów, i to raczej takich "pierwszej potrzeby". A u nas tanie zboże

    Ale jeśli to tanie zboże powoduje zaniżenie tak liczonej inflacji to by
    znaczyło, że ta dla towarów przemysłowych może być większa.
    Tym bardziej złotówka powinna się osłabiać.

    Czy to nie działa tak, że rynki spodziewają się, że za jakiś czas
    skończy się wojna i ze względu na nasze położenie na odbudowie zyskamy -
    czyli gospodarka się umocni a więc i waluta (choć nie wiem dlaczego taki
    związek występuje).
    Jeśli tak to jest to złotówka jeszcze jakiś czas powinna się umacniać.
    P.G.

  • 4. Data: 2023-06-06 23:06:55
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:u5n690$7ai$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    user Piotr Gałka pisze tak:

    > Jak to jest możliwe, że u nas największa inflacja i jednocześnie
    > złotówka się umacnia?

    o to dobre pytanie

    codziennie modlę się o krach w Polsce.

    i jeszcze sie umocni jesli dostaniemy kpo.

    tylko się powiesić

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 5. Data: 2023-06-06 23:22:08
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-06-06 o 23:06, PiteR pisze:
    > in <news:u5n690$7ai$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>

    > o to dobre pytanie
    >
    > codziennie modlę się o krach w Polsce.
    >
    > i jeszcze sie umocni jesli dostaniemy kpo.
    >
    > tylko się powiesić

    To chyba nie wpłynie na kurs.

  • 6. Data: 2023-06-07 09:48:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 6 czerwca 2023 o 23:06:32 UTC+2 PiteR napisał(a):
    > in <news:u5n690$7ai$1$Piotr...@news.chmurka.net>
    > o to dobre pytanie

    Ja też się nad tym srogo zastanawiam i boję się, że złota już nue mamy, jak
    anarchiści w Hiszpanii międzywojennej...

    > codziennie modlę się o krach w Polsce.

    A co, masz kolejny kredyt?
    To tak nie pójdzie, stopy skoczą.

  • 7. Data: 2023-06-08 13:19:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Ale jeśli to tanie zboże powoduje zaniżenie tak liczonej inflacji to
    > by znaczyło, że ta dla towarów przemysłowych może być większa.

    Towary przemysłowe normalnie powinny tanieć - technologia itd.

    > Tym bardziej złotówka powinna się osłabiać.

    Trzeba pamiętać o tym, że wartość złotówki "od zawsze" jest zaniżana.
    Na ile to się teraz wyrównało to należałoby dokładniej sprawdzić -
    wydaje się, że jest jeszcze pewien zapas, ale mniejszy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 8. Data: 2023-06-09 22:44:33
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:2269b4be-64dd-4f02-a8df-589efba27c3an@googlegr
    oups.com>
    user Dawid Rutkowski pisze tak:

    > Ja też się nad tym srogo zastanawiam i boję się, że złota już nue
    > mamy, jak anarchiści w Hiszpanii międzywojennej...

    No właśnie. Sprowadzili złoto z Londynu i już przeżarli.

    > A co, masz kolejny kredyt?
    > To tak nie pójdzie, stopy skoczą.

    nie no chcę sprzedać trochę funtów
    ale nie po 5.20zł

  • 9. Data: 2023-06-10 02:45:45
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    > Co powinienem poczytać (jakieś linki?), aby być mądrzejszym w tym temacie?

    Przez lata było tak, ze zasoby walutowe państwa były wymieniane przez NBP po jego
    kursie, od pewnego czasu rząd nie korzysta z ,,usług" NBP tylko wymienia je na rynku
    walutowym po kursie rynkowym, co wpływa na jego poziom. Niestety nigdzie nie są
    publikowane informacje o wartości takich transakcji.
    Wróciliśmy do gospodarki centralnie sterowanej, ceny paliw, energii, oprocentowanie
    depozytów i kurs walut są dostosowywane do bieżących potrzeb władzy i suweren nie ma
    nic do powiedzenia do października.

    MK

  • 10. Data: 2023-06-11 19:12:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 6 cze 2023 o 13:47, Piotr Gałka pisze:

    > Jak to jest możliwe, że u nas największa inflacja
    > i jednocześnie złotówka się umacnia?

    Tuż przed wojną osłabiana była okołowojenną obawą -- upadek
    Kijowa byłby wielkim zagrożeniem dla Polaków, więc złotówka
    od dawna dołowała. Nadto na przedwojenne obawy nałożyły się
    skutki pandemii.

    Dziś (choć piłka nadal w grze) okołowojenną obawą osłabły,
    pandemia jest opanowana, więc złotówka odbija dawne straty
    a że dawnych od dzisiejszych nie odróżnisz, możesz odnieść
    mylne wrażenie umacniania się złotówki pomimo inflacji...

    Trochę jak samolotem lecącym przed [raczej za?] Korsarzem.
    Niby wznosił się względem powietrza, ale spadał względem
    powierzchni ziemi...

    [jak z odchudzaniem? -- brak wyraźnych postępów wiosną
    zwiastuje jesienny przypływ masy ciała...]

    -=-

    Można by rzecz, że wprowadzenie 500+ spowodowało spadek dzietności
    w Polsce? Patrząc na wykresy -- zdecydowanie można!

    -=-

    W 2014 r. dolar USA ostro szedł w górę? Owszem -- bo był
    w wieloletnim dołku...

    https://www.bankier.pl/waluty/kursy-walut/nbp/USD

    Nałóż na siebie wszystkie (jest to raczej trudne) kursogenne
    czynniki -- jeśli chcesz zrozumieć to i owo...

    -=-

    Choć i USA, i Euroland drukują szmal na potęgę -- ogólnie złotówka spada
    od lat względem innych walut -- pomijając (raczej krótkotrwałe)
    fluktuacje...

    [inflacja? -- jaka inflacja! deflacja!!! rzepakowy olej Kujawski
    w Biedronce po 7 pln z groszami za litr... 1kg chleba w Lidlu
    niedawno kupiłem za niespełna 2 pln... samochodowe paliwo stale
    tanieje!!! co za bzdury z tą inflacją!!! dobrze jest!!! tylko
    mieszkania coraz droższe... i samochody... i fryzjer...]

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'