  • Data: 2022-11-05 11:55:12
    Temat: Inflacja GUS (NTG)
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Wiem, że to NTG, ale spróbuję. Może tutaj został tu jeszcze ktoś, kto coś naprawdę
    wie.

    GUS podaje wskaźnik, który się nazywa "Roczne wskaźniki cen towarów i usług
    konsumpcyjnych", zwany najczęściej po prostu inflacją roczną. I nigdzie nie mogę
    znaleźć, co to oznacza. Wszystkie szczegółowe opisy mówią jak się wybiera listę
    towarów i jak się ustala ich "udziały" we wskaźniku. Nigdzie nie ma informacji z
    jakiego konkretnie okresu bierze się te ceny. Widzę trzy możliwości. Opisując w
    uproszczeniu ten wskaźnik dla roku N może oznaczać:

    1. średnia ważona czasem cen w ciągu całego roku N / średnia ważona czasem cen w
    ciągu całego roku N-1

    2. średnia ważona czasem cen w grudniu roku N / średnia ważona czasem cen w grudniu
    roku N-1

    3. średnia cen na koniec roku N / średnia cen na koniec roku N-1

    Czy ktoś wie, jak jest naprawdę?