  • 41. Data: 2012-02-17 00:25:48
    Temat: Re: IKE
    Od: eisenberg <e...@n...pl>

    On 16 Lut, 09:22, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    > Poza tym: państwo i tak może po prostu odmówić spłaty obligacji, choć
    > wcale nie poczuwa się do bankructwa.

    "Spłata zobowiązań z tytułu wyemitowanych obligacji ma pierwszeństwo
    przed wszystkimi innymi zobowiązaniami państwa" - cytuję z pamięci.
    Tak mniej więcej brzmiał któryś tam artykuł z Ustawy o obligacjach, na
    podstawie której emitowano obligacje skarbowe od roku 1992r. Potem
    mamy Ustawę o finansach publicznych i Art. 95 ust. 6 który brzmi
    dosłownie:
    "Skarb Państwa odpowiada całym majątkiem za zobowiązania wynikające z
    wyemitowanych
    lub wystawionych skarbowych papierów wartościowych"

    Czytałem Rothbarda, mam zresztą wiele sympatii dla "Austriaków", a
    wrogiem projektu pod nazwą EURO jestem od początku jego istnienia.
    Niestety nie mogę przyjąć anarchokapitalizmu. Rothbard (Mises zresztą
    też) traktował państwo w kategoriach represywnych, a społeczeństwo
    jako zbiór jednostek bez podziału na narody. Tymczasem narody istnieją
    (i oby jak najdłużej!), a państwo to narzędzie realizacji interesów
    narodowych, które nie zawsze są tożsame z interesami jednostki. Skoro
    mamy interesy narodowe to także sprzeczności w interesach z innymi
    narodami. I państwo jako główne narzędzie ich obrony. A skoro państwo
    to również jakiś minimalny etatyzm. Wydaje mi się, że ciężko byłoby
    żyć traktując państwo w każdym calu jak wroga czy złodzieja i bez
    jakiegoś minimum zaufania do jego instytucji. Dlatego wcześniej
    oprotestowałem sugestię, że państwo po prostu położy ordynarnie i po
    prostacku łapę na OFE. Będzie to robić, ale "po trochu" i w białych
    rękawiczkach i zasugerowałem jak. I Mises i Rothbard byli wielkimi
    ekonomistami, ale jako myśliciele polityczni są dla mnie nie do
    przyjęcia

  • 42. Data: 2012-02-17 07:59:57
    Od: eisenberg <e...@n...pl>

    Oczywiście w powyższym wpisie chodzi o IKE a nie OFE

  • 43. Data: 2012-02-17 08:04:55
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 16 Feb 2012 23:01:01 +0100, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:

    >Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2012-02-16_22:37

    >Bo ja wiem ?
    >A kościołowi zwróciła ? Z nawiązką ?
    >A powinna PL zwrócić gminom żydowskim ?
    >A w Warszawie powinno się zwracać w naturze ?

    "a u was biją Murzynów".
    Była prosta kwestia: moje twierdzenie, że [polskie] "państwo odmówiło
    spłaty swoich obligacji", a potem Twoja wątpliwość. Po co to zbaczanie
    z tematu?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 44. Data: 2012-02-17 08:09:02
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 16 Feb 2012 16:25:48 -0800 (PST), eisenberg <e...@n...pl>
    wrote:

> [...]
    >wyemitowanych
    >lub wystawionych skarbowych papierów wartościowych"

    piękne słowa...
    A tu czyny:
    http://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/71785,rz
    ad-zapomnial-o-miliardowym-dlugu.html
    http://www.polityka.pl/rynek/gospodarka/258166,1,prz
    edwojenne-obligacje.read
    http://www.rp.pl/artykul/211863,421106_Ile_sa_warte_
    dawne_obligacje.html
    http://info.wyborcza.pl/temat/wyborcza/obligacje+prz
    edwojenne

    >rękawiczkach i zasugerowałem jak. I Mises i Rothbard byli wielkimi
    >ekonomistami, ale jako myśliciele polityczni są dla mnie nie do
    >przyjęcia

    i to jest piękno świata: poglądy są jak d* - każdy ma swoje :-)
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 45. Data: 2012-02-17 08:43:03
    Od: eisenberg <e...@n...pl>

    785,rzad-zapomnial-o-mi...http://www.polityka.pl/ryn
    ek/gospodarka/258166,1,przedwojenne-obligac...http:/
    /www.rp.pl/artykul/211863,421106_Ile_sa_warte_dawne_
    obligacje.htmlhttp://info.wyborcza.pl/temat/wyborcza
    /obligacje+przedwojenne

    Sprawa obligacji przedwojennych to nie jest skandal, tylko coś za co
    powinien być pluton egzekucyjny. Oznacza zerwanie ciągłości państwa
    ("rząd robotniczo-chłopski nie będzie płacił długów państwa
    burżuazyjnego"). Przecież daleki jestem od apologii, natomiast miałem
    na myśli państwo "normalne" lub jeśli wolisz "cywilizowane".

    > i to jest piękno świata: poglądy są jak d* - każdy ma swoje :-)

    Fakt ;))

  • 46. Data: 2012-02-17 09:54:39
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2012-02-17_9:04

    > "a u was biją Murzynów".
    > Była prosta kwestia: moje twierdzenie, że [polskie] "państwo odmówiło
    > spłaty swoich obligacji", a potem Twoja wątpliwość. Po co to zbaczanie
    > z tematu?

    To była tylko sygnalizacja wątpliwości co do zasadności twojego
    pytania. Żadnej odpowiedzi nie udzieliłem. Przecież wszędzie są
    pytajniki...

    Więc w imię uczciwości argumentacji bądź łaskaw wycofać się z tego
    zarzutu ;-)

    witrak()

  • 47. Data: 2012-02-17 10:45:39
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Fri, 17 Feb 2012 10:54:39 +0100, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:

    >To była tylko sygnalizacja wątpliwości co do zasadności twojego
    >pytania. Żadnej odpowiedzi nie udzieliłem. Przecież wszędzie są
    >pytajniki...

    nie rozumiem, jaką wątpliwość co do pytania o spłatę obligacji
    sygnalizujesz pytaniem o coś zupełnie innego.
    A moje pytanie (o to czy PL spłaciła obligacje) było retoryczne, bo
    wiadomo, że część zniszczyła, a spłaty innej części odmówiła.

    >Więc w imię uczciwości argumentacji bądź łaskaw wycofać się z tego
    >zarzutu ;-)

    zarzutu zbaczania z tematu? OK, niech Ci będzie. Wróć więc do tematu
    obligacji i odmowy ich spłaty i będzie "zgoda, aBóg na to rękę poda".
    A temat gmin wyznaniowych porusz może jednak w innym wątku.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 48. Data: 2012-02-17 10:57:19
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2012-02-17_11:45
    > A temat gmin wyznaniowych porusz może jednak w innym wątku.

    Nie poruszałem go. Odniosłem się tylko do jednego jego aspektu -
    wspólnego dla wszystkich moich (też retorycznych) pytań: braku
    rozwiązania.

    witrak()

  • 49. Data: 2012-02-17 11:07:41
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Fri, 17 Feb 2012 11:57:19 +0100, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:

    >Odniosłem się tylko do jednego jego aspektu -
    >wspólnego dla wszystkich moich (też retorycznych) pytań: braku
    >rozwiązania.

    raczej rzekłbym: Twojego przeświadczenia, że nie ma rozwiązania.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 50. Data: 2012-02-17 13:25:12
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2012-02-17_12:07

    > raczej rzekłbym: Twojego przeświadczenia, że nie ma rozwiązania.

    Znowu to Jarkowe czytanie:-)
    Ja nie napisałem, że rozwiązanie nie istnieje. "Brak (jest)
    rozwiązania" = "Nikt nie ma rozwiązania."
    To jest znacznie słabsze stwierdzenie, bo nie oznacza, że wiadomo,
    iż rozwiązanie nie istnieje - co mi imputujesz.

    A co do meritum - jestem _przeświadczony_, że rozwiązania
    wszystkich tych kwestii istnieją i nawet niektórzy je znają :) ale
    nie chcą ich zaakceptować, tylko rżną głupa...

    witrak()