  • 31. Data: 2023-07-04 15:53:09
    Temat: Re: Gdzie wydać 500 euro?
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 04.07.2023 o 08:16, m4rkiz pisze:

    > nic się nie zbliża...
    >
    > 500 są ważne bezterminowo

    Mają zniknąć z obiegu.
    https://www.eska.pl/rzeszow/masz-te-banknoty-sa-wyco
    fywane-z-obiegu-wymien-je-15-06-2023-aa-ZFRr-iHnv-SY
    Hv.html

  • 32. Data: 2023-07-04 15:55:56
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 03.07.2023 o 23:11, PiteR pisze:

    > Ciekawe czy wezwie policję do 10 Sobieskich bo jej sie nie chce
    > przyjąć.

    Kasjerka w sklepie, to nie to samo co kasjerka w kantorze.
    Ta pierwsza walut nie przyjmuje i w zasadzie nie może też odmówić
    przyjęcia polskich banknotów. No ale jak się uprze to co zrobisz?

  • 33. Data: 2023-07-04 16:19:00
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 04.07.2023 o 12:17, J.F pisze:

    > W Polsce?

    No w Polsce, jak działają kantory w innych krajach to nie wiem.

    > Nadal mowa o kasjerce w banku?

    Banki co do zasady nie są kantorami, choć niektóre prowadzą dodatkowo
    taką działalność. Ja piszę o zwykłych kantorach wymiany walut.

    > Banknot ma zatrzymac :-)

    Po co? Żeby ciągali ją po komisariatach i sądach? Nie ma sprawcy nie ma
    tematu.

    > Gosc grzecznie sam da, albo ucieknie :-)

    Co da?

    > No nie wiem, jak nie wychwyciła przyjmując, to wyda sie raczej przy
    > "zdawaniu kasy", a wtedy juz druga kasjerka wie.

    Przy zdawaniu kasy też może nie wyjść, że wśród prawilnych banknotów są
    fałszywki. Przy przekazywaniu kasy nikt nie ogląda każdego banknotu z
    każdej strony, pieniądze wrzucane są na liczarkę i jazda. czym większy
    kantor i większy obrót, tym więcej możliwości przyjęcia fałszywego banknotu.
    Podobno w przypadku niektórych walut nawet kilkanaście procent w obiegu,
    to były fałszywki. Kiedyś szczególnie królowały dolary, teraz już nie
    siedzę w branży to nie mam aktualnych wiadomości.

    > Dawniej były uczciwe, ale teraz moze ich dyrekcja oduczyła :-)

    To nawet nie chodzi o dyrekcję. Jak kasjerka przyjmie fałszywy banknot i
    zgłosi to na Policję, to Policja prowadzi swoją sprawę, ale kasjerka
    wisi właścicielowi kantoru równowartość w złotówkach. To jest jej
    ryzyko, po to ma szkolenia i kursy. Więc po co się podwójnie podkładać?

    > I falszerze też, wiec wycofają 200-tki?

    Bardziej podejrzewam, że chodzi o likwidację gotówki w ogóle, zniknie
    przy tym problem fałszowania, ale nie o to głównie tu chodzi. A wysokie
    nominały najłatwiej wycofać z rynku.

  • 34. Data: 2023-07-04 16:33:45
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 04.07.2023 o 15:53, nadir pisze:

    > Mają zniknąć z obiegu.
    > https://www.eska.pl/rzeszow/masz-te-banknoty-sa-wyco
    fywane-z-obiegu-wymien-je-15-06-2023-aa-ZFRr-iHnv-SY
    Hv.html

    EBC i banki centralne krajów strefy euro podjęły decyzję o zaprzestaniu produkcji i
    emisji
    banknotu 500 euro - nominału tego nie ma w serii ,,Europa". Natomiast 500 euro z
    pierwszej
    serii zachowa swoją wartość bezterminowo.

  • 35. Data: 2023-07-04 16:54:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 4 Jul 2023 01:42:26 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > A nie jest tak, że banki mają obowiązek oddawania do EBC wszystkich 500-tek,
    > jakie do nich trafią - i mają zakaz wypłacania klientom?

    Banknoty drukują chyba kraje czlonkowkie sobie, wiec raczej do swojego
    banku centralnego.
    A tn bank centralny ... ciekawe - na przemiał, czy do skarbca?

    Inflacja leci, 500 jeszcze będą potrzebne :-)

    > Banknoty są - choć czy będą, to nie jestem pewien - ważne,
    > ale nie bezterminowo, bo choć to nie UK, to - choć może mi się wydaje - np. ta
    starsza
    > seria euro, z pierwszą generacją zabezpieczeń, jest tak samo wycofywana z obiegu
    > (przez banki) jak 500-tki - a może po prostu 500-tki są w to włączone, a różnica
    > polega na tym, że nie ma 500-tek z nowymi zabezpieczeniami - no i jeszcze
    > z 500-tkami szybciej idzie, bo nimi się reszty nie wydaje.

    To raczej wolniej, bo sie wolniej obraca i wolniej sie niszczą.
    Ale widac najpierw sie trzeba przeprosic z koncepcją 500, a potem
    wydrukować na nowo :-)

    J.

  • 36. Data: 2023-07-04 22:04:59
    Od: Dąbrowski <r...@a...pl>

    W dniu 03.07.2023 o 18:39, J.F pisze:

    > Ze uczciwie zarobiony, to nie znaczy, ze prawdziwy :-)

    Jeżeli nieprawdziwy to bardzo dobrze podrobiony. Ma wszystko co powinien
    mieć prawdziwy.

  • 37. Data: 2023-07-04 22:06:50
    Od: Dąbrowski <r...@a...pl>

    W dniu 03.07.2023 o 18:46, PiteR pisze:

    > wpłacić z powrotem do niemieckiego banku ;)
    > albo w Polsce do Alior Kantoru jest darmowy.
    > w banku w Polsce np PKO nie mogą odmówić kupna.

    Mam konto w kantorze Aliora więc spróbuję tam go wpłacić.

  • 38. Data: 2023-07-04 22:10:14
    Od: Dąbrowski <r...@a...pl>

    W dniu 03.07.2023 o 20:57, m4rkiz pisze:

    > Jak śląsk to chętnie wymienię na dowolne inne nominały. ;)

    Północ Polski. Bliżej mam do Litwy niż do Śląska.

  • 39. Data: 2023-07-04 22:35:21
    Od: Dąbrowski <r...@a...pl>

    > "Uczciwie zarobiłeś w Niemczech" gotówką 500 euro w banknocie?
    > To się Niemiec śmiać musiał ;>

    Nie ja zarobiłem tylko Niemiec zarobił. Ten Niemiec (kiedyś Polak) jest
    chrześniakiem mojej matki i dał jej te 500 euro w prezencie. Mógł dać
    5x100 ale może uznał, że 500 w jednym banknocie lepiej wygląda. Mama
    chomikowała to euro na gorsze czasy, teraz jest w moim posiadaniu.
    Banknot nie jest fałszywy bo kantorzysta go oglądał i był gotów kupić
    ale taniej. Spróbuję wpłacić do Aliora.
    Sobieskim płaciłem w Kauflandzie i kasjerka nie miała żadnych obiekcji.
    Widziałem też jak ktoś płacił Sobieskim w Biedronie. Jedynie oględziny
    banknotu trwały troszkę dłużej.

  • 40. Data: 2023-07-04 23:19:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 4 lipca 2023 o 22:06:52 UTC+2 Dąbrowski napisał(a):

    > Mam konto w kantorze Aliora więc spróbuję tam go wpłacić.

    Tylko zanim pojedziesz to sprawdź, czy oddział ma kasę - coraz to rzadsze w aliorze.